Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Äventyr - Jakten på Nordskenet

Startat av Mirandir, 30 november 2012 kl. 21:59

Föregående ämne - Nästa ämne

Mirandir

Efter vårt deltagande på första Nordsken så blev vi (jag & Helofa) kontaktade via arrangören av Daniel Lehto, som väl kan beskrivas som författare och spelnörd från Umeå. Daniel har tillsammans med sin dotter utvecklat "äventyr". Ett enkelt men trots det mångsidigt rollspel för barn från 7 år. Han funderade om vi kunde bygga landskap till ett scenario, "jakten på det försvunna nordskenet", för äventyr specialskrivet för Nordsken.

Scenariot gick ut på att spelarna får i uppdrag av landets drottning att finna det magiska nordskenet från himlen. Den ende som har en trollformel för detta är en trollkarl som bor någonstans i skogen. Via diverse förvecklingar så upptäcker spelarna att vättekungen Väs och hans hejdukar stulit trollkarlens formelbok och att de håller båda dessa inlåsta i ett fort i bergen.

Tyvärr han jag inte med att bygga allt som jag skulle ha velat. Både jobb och ett annat mer bråskande projekt snodde en hel del tid. Så Helofa fick rycka in och bygga landskap m.m. medans jag koncentrerade mig på scenariots avslutning: Vättarnas bergsfästning.

Som alltid så önskar jag att man haft mer tid till bygget, det sista rummet var faktiskt klart så sent som på morgonen den 28:e september. Dagen då Nordsken 2 slog upp dörrarna. Så en del rum är väl lite futtiga. Men jag är nog ändå nöjd med resultatet.



Här är en översiktsbild över hela vättarnas fästning från Nordsken. Varje rum är en lös modul som spelledaren kan sätta dit allt eftersom spelarna rör sig inne i fortet.




Det modulen är bergsfortets port med två vakter. En som håller vakt och en som håller på att koka någonting obestämbart i en gryta. Spelarna kan antingen anfalla vakterna med stor risk att bli tillfångatagna eller försöka smyga förbi eller lura dem.




Innanför porten finns en kort korridor. Den lilla dörren på väggen går till ett litet vaktrum. Om spelarna inte är tysta så kanske vakten hör dem.




Vaktrummet. Här finns några tunnor, en kista och vid bordet sitter en vakt.




Fortsätter man rakt fram i korridoren så kommer man till denna lilla "korsning" där spelarna kan välja att ta höger eller vänster. Väljer man att ta vänster i bild så kommer man till...



Den här korridoren med fem dörrar. Man kommer in i korridoren från föregående modul i den vänstra kortänden.




Det första av de fem rummen är detta rum med ett skrivbord och en del bokhyllor. Här kan man hitta någon skatt och kanske stöter man på en vätte.




Tvärs över korridoren finns denna lilla skrubb.




Sen har vi det här köket med höna, köttben, öltunna och lite annat smått och gott. Har man otur så är kocken just i färd med att påbörja middagen...



Och inte långt från köket finns förstås matsalen.




Självklart duger inte en simpel bänk åt en vättekung så han har en fin stol istället.




Det sista rummet i denna korridor är detta arbetsrum där Väs kan planera sin nästa räd i jakt på världsherravälde.




Men vänta, vad är det där? En lönndörr!




Och vad hittar vi där om inte trollkarlens bok med trollformler som vättarna stulit. Om spelarna återlämnar den till trollkarlen i äventyrets slut så får de extra en belöning.




Om vi går åt det andra hållet i korsningen vi passerade tidigare så hittar vi denna korta korridor med två fängelse celler och tre dörrar varav en dörr är svart.



Här är de bägge fängelsecellerna där spelarna hamnar om de blir tillfångatagna av någon av vakterna i eller utanför fortet.




Bakom den bruna dörren tvärs över korridoren från fängelsecellerna sett så finns en rustkammare.




Bakom den svarta dörren finns den här korta smala korridoren. Var kan den leda?




Jo till det magiska rummet. Här träffar spelarna även på Vättekungen Väs.




Det sista rummet är den här sovsalen.




Men vänta... Ett hemligt rum!





Ett hemligt rum propfullt med magiskaföremål och, inte fullt så gyllene, guld-skatter. Och det är det absolut sista rummet i denna vättarnas fästning.


Spelet var välbesökt under nordsken och det var flera som inte han med att spela. Men Sven A. hann i alla med att provspela en gång. Och det är redan bestämt att om Nordsken #3 blir av så kommer vi att vara tillbaka med ett nytt Äventyr scenario och förhoppningsvis bättre Lego landskap.

Missa inte det!  :P
Legobloggen: http://legobloggen.com

Jesperallen

Ser kul ut. Påminner om gamla heroquest.

Ras 74

Riktigt roligt att få se detta. Bra beskrivningar av de olika byggena och bra foto.

Blir lite nyfiken på vad de "övriga projekt" kan tänkas vara.
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

Mirandir

Citat från: Jesperallen skrivet 30 november 2012 kl. 22:11
Ser kul ut. Påminner om gamla heroquest.

Ja HeroQuest var en av inspirationskällorna även om det i detta fall inte alls är lika styrt i fråga om förflyttning m.m.

Citat från: Ras 74 skrivet 30 november 2012 kl. 22:32
Riktigt roligt att få se detta. Bra beskrivningar av de olika byggena och bra foto.

Blir lite nyfiken på vad de "övriga projekt" kan tänkas vara.

Tackar!

De övriga projekten var dels ett gammalt mekaniskt järnvägsställverk av "switch tower" stuk som visades för allmänheten under firandet av skelleftebanans 100-årsjubileum. Men det finns en del saker som känns rätt ofärdiga så jag betecknar det fortfarande som ett WIP.

Det andra var ett beställningsjobb som jag i slutändan mer eller mindre sa upp mig från. Det handlade om en företagslogotyp med en ren...
Legobloggen: http://legobloggen.com

de Gothia

Kul ide och snygga små mocs!! Tronen kommer jag verkligen sno rakt av! låna av dig! ;)

stej123

Citat från: Mirandir skrivet 30 november 2012 kl. 23:08
Citat från: Jesperallen skrivet 30 november 2012 kl. 22:11
Ser kul ut. Påminner om gamla heroquest.

Ja HeroQuest var en av inspirationskällorna även om det i detta fall inte alls är lika styrt i fråga om förflyttning m.m.

Citat från: Ras 74 skrivet 30 november 2012 kl. 22:32
Riktigt roligt att få se detta. Bra beskrivningar av de olika byggena och bra foto.

Blir lite nyfiken på vad de "övriga projekt" kan tänkas vara.

Tackar!

De övriga projekten var dels ett gammalt mekaniskt järnvägsställverk av "switch tower" stuk som visades för allmänheten under firandet av skelleftebanans 100-årsjubileum. Men det finns en del saker som känns rätt ofärdiga så jag betecknar det fortfarande som ett WIP.

Det andra var ett beställningsjobb som jag i slutändan mer eller mindre sa upp mig från. Det handlade om en företagslogotyp med en ren...

Ställverket borde du absolut presentera här, hur "WIP" du än tycker att det är :D Riktigt fint :) Jag vågar inte riktigt spela Äventyr, känns som att risken att snöa in sig på ett nytt nördområde är för stort ::)

sweMezza

Häftigt. Jag älskar moduluppbyggda brädspel (Hero Quest, Drakborgen, Descent m.fl) och man ser var inspiration är hämtad. Kul projekt!

Sirre

Grymt!

Jag är också ett gammalt fan av HeroQuest, så det här kittlar ju några nostalgiska nerver. ;D

Mirandir

Citat från: stej123 skrivet 01 december 2012 kl. 01:15
Ställverket borde du absolut presentera här, hur "WIP" du än tycker att det är :D Riktigt fint :) Jag vågar inte riktigt spela Äventyr, känns som att risken att snöa in sig på ett nytt nördområde är för stort ::)

Kommer bilder bara jag får tummen ur... ;)

Ja, det är faran med att vara på Nordsken. Det är riktigt lätt att halka in på nya nördigheter. Speciellt om man sysslat med dem innan. Tro mig. ;)
Legobloggen: http://legobloggen.com

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.