Tävlingsbidrag: Det gamla klostret

Startat av Wineyard, 30 November 2012 kl. 14:24

Föregående ämne - Nästa ämne

Wineyard

När den nya biskopen tog över bendiktinordens kloster skapades ett skräckvälde. Detta blev skräckens borg för bönderna i området.

Biskopen

Fler bilder finns på Flickr. Inspiration från De Gothia och Derfel Cadarn.

Illuwatar

Jisses - det var inte dåligt... :) Imponerande bygge minst sagt.
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

Jesperallen

dalle

Det var då en imponerande borg.
Är det biskop Vergerus anfader som härskar.

mordatre

Vad som händer på en Legoträff stannar på en Legoträff.

swestar

Mina Egna Byggen flickr
Instagram

stej123

Ras 74

Bara för att ge lite kritik till ett annars suveränt bygge. De sandgreen partierna kunde gjorts lite annorlunda enligt min smak.
Tycker att på något eller ett par ställen så blir det för mycket. Vilket på ett sätt kan ses som om LEGO någonsin skulle gjort
ett bygge som detta, så hade man gjort så för att hålla nere bitkostnaden.
Men själv hade jag nog använt plates i snadgreen blandat med färger som resten av klostret är. Eventuellt lite DBG med.
Mest för att få lite större variation ;)
Annars som sagt, grymt snyggt!

Sedan undrar jag med din egen kommentar:
"Inspiration från De Gothia och Derfel Cadarn."
Alla byggen som påminner om någon av dessa båda herrars byggen, är det inspiration?
De har båda varit med och varit tongivare av ett nytt sätt att bygga på ett visst sätt med en viss känsla.
De Gothia med en betydligt justare lock än Derfel tycker jag, för hans modeller tenderar att bli för plottriga.
Men i detta fallet, så har du gjort ett nytt verk. Är det något i det som redan är gjort, eller vad i ligger inspirationen?
Du får gärna speca dessa saker så det blir tydligare om det är något speciellt du lånat eller inspirerats av.
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

Myko

Wineyard

Tack för alla kommentarer!  ;D

@Ras 74 Din kritik mot sandgreen-partierna är välriktad. En stor anledningen till att det ser ut som det gör är att jag försökt hålla nere kostnaden och bygga med de bitar jag har. Att det är så mycket sandgreen är nog ett uttyrck för rädslan för grey-wall-syndrome.  Sedan skulle jag gärna använda plates istället för bricks, men som sagt, kostnad.

När det gäller inspirationen var jag kanske lite väl kortfattad. Av Derfel Cadarn har jag lånat två tekniker, takdesignen där tak och gavel möts och vattendraget som rinner under bron. Av de Gothia har jag inte lånat någon speciell detalj, utan mer en "känsla". Den främsta anledningen att jag nämner dem är att jag innan och under bygget ofta kollat igenom deras flickr för inspiration.

Stigge72

Sollan