Moc: Kawasaki KZ400 custom - dirt/street tracker (fd. WiP)

Startat av Jonsson, 17 Oktober 2012 kl. 17:31

Föregående ämne - Nästa ämne

Jonsson

Uppdatering!!

Då var den så färdigställd! Första riktiga mocen efter min dark age..:)

Ja som den förtappade motonörd jag är så gick jag under hösten och köpte mig en motorcykel till utöver min Triumph Tiger Explorer som i somras bl.a tog mig genom europa ned till Kroatien och tillbaka.

Min vän skulle sälja sin framlidne fars gamla Kawasaki KZ400 och jag har alltid velat ha en cafe-racer/road-tracker att glida iväg på till Ulva Kvarns entesiuastkvällar här i Uppsala.
Sagt och gjort, åkte och hämta hojen och började plocka ned den för att kunna gå igenom den under vintern.

Nu skiljer sig bakamen på min modell fån denna som är rak men tanken är att hojen skall få ett stuk liknande detta:

Ramen skall snart få en översyn med svetsning/blästring och lack.
Resten av hojen ligger i delar i lägenheten...:P

Under tiden så har det så kliat lite i lego-fingrarna så fick för mig att bygga en modell av projektet så att säga.

Då jag har väldigt begränsat med delar och då mest äldre (med undantag av 3 lite nyare technic-modeller) och inte har byggt på många år så är det en rejäl utmaning att försöka få den att se så lika ut förebilden som möjligt. Jag tar mycket gärna emot konstruktiv kritik och tips på lösningar mm.
Jag lade igår också min första order på bricklink för att få tag i lite fler bra-och-hadelar.

Ramen och motorn är jag realtiv nöjd med, dock hade jag önskat att vinkeln på sätet gått att få lite flackare. Svingen har jag inte ritkigt löst ännu och de hjul som finns tillgängliga är lite för stora..:(

Så det fick bli ett lite "under construction" - diorama i väntan på delar.. :)

För säkerhets skull övervakas bygget av min mini-mec...:P

Superkalle

Ett riktigt intressant projekt. Är visserligen själv gammal MC-åkare, men det som gör det extra intressant är att vi inte är direkt bortskämda med den här typen av byggen i forumet.

Detta ser man fram emot att följa.  :)

MartinAberg

Ser bra ut.
Dioramat tycker jag du ska behålla sedan, kanske t.o.m. bygga ett litet MC-garage? ;)

AndersI

Det är ju snyggt redan nu, hela dioramat! Lastpall, pryllåda, arbetsbänk - kul detaljer, och modeller i sig själva.
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

janimakaj

ja men den hojen var ju riktigt snygg, tycker du har fått till motorn riktigt bra. hoppas de löser sig med däcken och bygget förövrigt. ska bli kul och se resultatet :) sen får du bygga en modell av explorer'n att ställa breve då ;)
Unless you try, you will not know if it works! ;)

Stigge72

Ser lovande ut tycker jag.

Många fina små saker i dioramat, själv gillar jag mechen. :)

NIN777

Många fina detaljer. Mina två favoriter är motorn och vertygslådan.

Ska bli kul att se det färdiga resultatet.

Jonsson

Hej igen.

Tacka ödmjukast för alla vänliga ord för såväl motorcykeln som det lilla dioramat! :)
Vem vet det kanske får vara kvar...

Har beställt lite nya delar dock har det inte kommit ännu så jag har byggt vidare med det jag har och här är så beta 2.0 ;)
Självklart har hojen fått ställbara Öhlins både fam och bak...

Dynan är mer kantig än jag vill ha den - får se hur jag löser det framöver...

Mattias

Dieter_A

janimakaj

Citat från: Dieter_A skrivet 22 Oktober 2012 kl. 20:19
Bra sätt att förlänga säsongen.

håller med ;)

snyggt byggt.  och jaa bra val av dämpare ;)
Unless you try, you will not know if it works! ;)

Jonsson

Nu har jag dragit länge nog på uppdateringarna - måste försöka hålla liv i tråden..

En del vatten har flutit under broarna sedan och en hel del ordrar på Bricklink har också lagts...har slutat räkna på hur mycket denna moc kostat mig... ::)

Det är i alla fall såhär den ser ut i nuläget, lite delar och detaljer saknas fortfarande och frågan är om man någonsin kommer bli helt klar, alltid är det någon förbättring man kan göra på konstruktionen... ;D
Ja, eh just ja bilderna...

Som ni ser så har hojen bytt färg och motorn har genomgått en hel del förändringar(förbättringar..?).

- Soppakran och tändkablar har tillkommit.
- Baken har fått ny utformning och en matchande cuts.
- Blinkersen har fått ny placering för mer klassisk look
- Av samma anledning fick dämparna bli grå igen.
- Ny bromsskiva (hela vägen från USA) fram.
- Sidostöd
- Centralstöd

En hel del arbete finns kvar men det börjar i alla fall närma sig. :)

Har dock tjuvstartat nästa bygge redan, kommer en tråd inom kort!

Fridens liljor! :)

Stigge72

Nextuz

Jonsson

Citat från: stigge72 skrivet 24 November 2012 kl. 21:45
Snyggt!

Tack och bock. :)

Citat från: Nextuz skrivet 25 November 2012 kl. 00:26
Vad blir de för scala på en sådan? =)

En väldigt bra fråga men utan att ha mätt upp den skulle jag gissa på runt 1:5 - 1:6, dock är jag lite rädd för att göra det - något säger mig att alla proportioner inte är helt korrekta...;)