Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Smycken av LEGO

Startat av Carl T, 15 Augusti 2012 kl. 09:43

Föregående ämne - Nästa ämne

Carl T

Jag gjorde för några år sedan ett halsband åt mig av en från Space Skulls och en svart tråd.

När jag sedan fick se hålet mitt uppe på håret på Friends-figurerna så slog det mig att det borde vara lätt att fästa en ögla där för att göra ett hänge till ett halsband. Jag beställde en påse skruvöglor från smyckestillbehor.se men de var rätt korta och för att fästa dem i figurens huvud fick jag först plugga igen hålrummet i pluppen och sedan borra upp ett lagom litet hål.

Resultatet blev ett halsband var till tre barn, med hår, ögonfärg och kläder valda för att så väl som möjligt stämma överens med barnens.
När jag plockade isär bitar lärde jag mig att reddish brown tar allting bokstavligt.

Roger Brickjet

Tjusigt! Har precis "lödkolvat" bort pinnarna ur sonens nyckelringar från Legoland och kom på att vi inte såg en enda Friends-nyckelring! Får nog tillverka en efter din mall :)
Men vad är den gula pinnen till?

Carl T

Citat från: Roger Brickjet skrivet 15 Augusti 2012 kl. 10:30
Men vad är den gula pinnen till?

Jag hade inget lim som på egen hand skulle ha varit bra att fylla hålet med, så jag skar en mycket kort bit av en Hose, Rigid 3mm och limmade fast i hålet. Hålet i den var också för stort för skruven, så jag fyllde det med en lika kort bit av en tandpetare. I den kunde jag sedan borra ett hål på 0,8 mm. Dock borde jag ha satt på håret innan jag gjorde det, för på ett par av huvudena hamnade hålet inte exakt under hålet i håret så skruvöglorna sitter lite snett och kan då tyvärr också knuffa håret en aning snett.
När jag plockade isär bitar lärde jag mig att reddish brown tar allting bokstavligt.

marpe

Möjligt alternativ:
Välj ett huvud med galler i botten av pluppens hålrum. Kanske man kan trä en tunn fiskelina tur och retur genom gallret och knyta den runt din svarta tråd? Då slipper man öglor, borra och limma.

Tilläggas bör att jag sitter på jobbet och spekulerar, så jag vet inte om det fungerar.

Tunn fiskelina går att köpa på lösmeter i bättre fiskeaffärer. Maxdimensionen kan du mäta med dina fina Dremelborr.

Carl T

Citat från: marpe skrivet 15 Augusti 2012 kl. 11:16
Möjligt alternativ:
Välj ett huvud med galler i botten av pluppens hålrum. Kanske man kan trä en tunn fiskelina tur och retur genom gallret och knyta den runt din svarta tråd? Då slipper man öglor, borra och limma.

Det syns inte på bilden, men skeletthuvudet har faktiskt galler och den svart tråden är fastknuten i det. Troligen var det gallret som gav mig tanken att binda fast en tråd där. (Jag tror förresten att det var till halloween 2009.)

Friends-huvudena är annorlunda på flera sätt. Om man vill slippa skruva och limma på dem så skulle man kunna borra ett hål från gropen i pluppen igenom till hålet* i botten. Om man sedan drar en ögla av någon tråd upp genom hålet och knyter ihop ändarna och hålet är mindre än knuten så skulle det kunna hålla. En nackdel är att knuten tar plats och gör figurens hals längre, men man kan nog göra plats för den i huvudet om det behövs. Jag är dock tveksam till att man kan göra en ögla som passar till att sätta på en kedja av den sort jag använde - tråden behöver åtminstone vara tjock nog att inte fastna mellan länkarna.

* Med tanke på de anatomiska skillnaderna mot normala minifigs borde hålet i Friends-huvuden kallas det lilla nackhålet, foramen minus (jfr foramen magnum).

marpe

Citat från: Carl T skrivet 15 Augusti 2012 kl. 13:06
* Med tanke på de anatomiska skillnaderna mot normala minifigs borde hålet i Friends-huvuden kallas det lilla nackhålet, foramen minus (jfr foramen magnum).
Härligt medicinarskämt!  :D

lindyhep

Jag skall absolut läsa noggrannare när vi är på svensk mark igen. Jättekul att se, jag har väntat sen du skrev om inköpen.

Själv har jag i bilen en påse med (få) delar från Legolands pab som är tänkta att användas till hårspännen tror jag.