Mitt LEGO och ditt LEGO - AFOL vs. YFOL

Startat av Roger Brickjet, 11 Juli 2012 kl. 11:45

Föregående ämne - Nästa ämne

Roger Brickjet

Ilandsproblem-dags igen! (hittade ingen tråd som passade men flytta gärna om jag missat)

Min snart 6-åring utropade "Oh, LEGO?!" när han råkade få syn på mina bitar för någon vecka sedan.

Eftersom vi höll på att måla tog jag fram några sortimenthyllor så att han skulle var sysselsatt ett tag. När jag kom tillbaka hade han lagt ut en massa bitar (många av mina mest sällsynta såklart) och figurer som han verkligen behövde...och vissa bitar skulle vi dela upp mellan oss så att det blev rättvist!
Lyckades avstyra tillsvidare med ett jedi-mindtrick och gav honom Lukes Landspeeder och en Desert Skiff :)

Varade ungefär tills jag köpte Farnsworth House till min fru eftersom hon sagt att det skulle vara roligt att bygga...sonen hade tydligen också haft ögonen på detta set och blev inte helt nöjd med LEGO till mamma - som då sa att det var familjens, men MEST hans. - Vadå?! Vems?
:)

Så, hur gör ni för att hålla vuxenbitarna från LEGO-hungringa barnfingrar?

tellblom

Jag har bankat in det ända ifrån början, detta är PAPPAS lego och de där är ditt :)

Så min dotter har ifrån början sagt till sina kompisar när de smyger in på mitt rum och kollar: "Det e pappas lego, det får vi bara röra om han är med"

/Martin

Roger Brickjet

Det låter som en bra lösning! :)
Har kört med att vi bygger tillsammans och att bitarna inte ska försvinna i bland hans lådor om han bygger något som han vill leka med ett tag, sen går det som tur är att låsa om min lilla skrubb :)

sandpeople

Har ett par set som jag fyndat på halva priset (Hogwarts, Byplundringen och strandkvarteret) som jag står och väger om ungarna ska få på semestern eller om jag behåller dom. Hittills är ungarna ganska ointresserade av LEGO, men jag är övertygad om att det kommer.

De mindre seten får dom rakt av. Även en polisstation som jag fyndat gick till grabben.

Fast visst saknar jag att kunna nalla bitar därifrån ibland.

Nörd-skrubben (även med Warhammer) får som tur är vara ifred trots att den inte är låst.

marpe

Pappas Lego står högt upp och är tråkigt. Det är arkiverat på ett vuxet sätt. Lyckligtvis sorterar han då och då fram fina byggmodeller. Små överraskningar som skulle bli förstörda om man tjuvkikar. Så hoppas jag att barnen ser på mitt Lego, men visst ser jag hur de suktar i hemlighet. Grannbarnen har svårare att hålla fingrarna i styr, trots att mina barn förmanar dem.

Det har gått bra hittills, men nu väntar en utmaning. Skall bygga robottävlingen tillsammans med barnen. Jag har gömt Bionicle och Exoforce på vinden, eftersom jag ogillar krig. Nu ska robotlegot fram tillfälligt för att vi ska konstruera en mördarmaskin. De retoriska problemen är betydande.

Woodpicker

Citat från: tellblom skrivet 11 Juli 2012 kl. 12:26
Jag har bankat in det ända ifrån början, detta är PAPPAS lego och de där är ditt :)

Så min dotter har ifrån början sagt till sina kompisar när de smyger in på mitt rum och kollar: "Det e pappas lego, det får vi bara röra om han är med"

/Martin

Hihi!! Log ordentligt när jag läste detta  ;D Exakt sådär är det hemma hos oss, våran 7åriga tjej säger även till lillasyster: Du får inte ha pappas LEGO, bara dom där stora bitarna är för småbarn  :D :)
Technic-freak, Samt City & 6-wide ;)

Tommy_la

De flesta barn är mycket bra på att skilja mitt från ditt. Jag kan fortfarande plocka fram mina byggbeskrivningar och berätta exakt vilka set som var min systers, trots att hennes legobitar tillhört min legosamling ända sedan jag var i sex- sjuårsåldern (och seten inte varit ihopbyggda sen dess).

Men det gäller att vara tydlig med vems lego som är vems och hålla sig till det.
Min bricklinkbutik "Tommy's Store":
http://www.bricklink.com/store.asp?p=tommy_la

Larry Lars

Jag är generös med tillträde att bygga och leka med mina bitar i mitt legorum. Dock vet familjen att jag är noga med att hålla isär familjemedlemmarnas legosamlingar. Att jag tjuvlånar sällsynta eller sällsynt användbara bitar från barnen ser jag som en ringa avgift för att jag ofta låter dem bygga nya set som jag mest köpt för bitarnas skull. Nu är barnen så stora att de mer eller mindre donerat sina samlingar till mej.

Men visst är det lätt att göra misstaget att låta barnen ärva ens Lego trots att man själv lever och behöver det. När jag fick mitt första barn råkade jag göra det med den lilla samling jag startade som 18-åring. När sedan Star Wars-licensen kom startade jag på nytt och har nu blivit legonörd på riktigt. En riktig legonörd vet inte riktigt vad barn har att göra med LEGO över huvud taget. ;)
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

NielsG

/Martin

Like! +1!
Jag har mitt lego på vinden (mest city och modelhusen). Grabben har sin SW nere på rummet. Han frågor alltid om han får visa kompisarna vinden... Även om vi just nu - tillsammans - håller på att bygge upp hela staden igen....

bj-brick

/Martin

Ja, det stämmer helt och hållet här också! Mitt lego är inte så barnvänligt att leka med eftersom det är sorterat, populärast hos fyraåringen är att rota i lådan som bara innehåller djur eller en av "diamantlådorna" det vill säga transparenta bitar.

Sen har jag en hel back med blandat osorterat lego som barn (egna och andras) får bygga som de vill med.

Roger Brickjet

Citat från: bj-brick skrivet 31 Augusti 2012 kl. 16:30
Ja, det stämmer helt och hållet här också! Mitt lego är inte så barnvänligt att leka med eftersom det är sorterat, populärast hos fyraåringen är att rota i lådan som bara innehåller djur eller en av "diamantlådorna" det vill säga transparenta bitar.

Sen har jag en hel back med blandat osorterat lego som barn (egna och andras) får bygga som de vill med.
Har märkt att, av mina bitar, är det just det som är bäst sorterat som är av mest intresse då det faktiskt går att hitta bitarna när man behöver dem. Till skillnad från bitarna på sonens rum, jag gör en insats några gånger om året och sorterar upp allt löst och det som är mest kraschat. Kreativiteten är alltid som störst ögonblicket direkt efter att allt är i ordning och det finns rena ytor :)

:::::::

Allt Lego vi har är min sons först och vårat tvåa (han fyller 5 om 2 veckor). Han  vet ju att jag gillar att bygga och han lär sig respektera att jag vill bygga på mitt sätt och han på sitt. Därför försöker jag bygga modeller som han kan använda och tycker är roliga. Blir lika kreativt för mig.
Har ju haft mina funderingar på dom större husen typ Petshop, men det blir inte lekbart. Så istället är planen att bygga mindre hus med mycket "lek" i.
När jag byggde spökhuset (mitt första större hus) så försökte jag bygga in lite kul luckor, öppningar och liknande. Tyvärr vart det inte jätte lekbart, men jag lär mig.
Detta har resulterat i att han är jätteduktig på att använda dom lite mer avancerade bitarna och bygger helsköna, galna grejjer.
Här byggde han sin första Creator model när han var 3 1/2år. Han byggde det mesta själv.
http://www.youtube.com/watch?v=qDk7Bna2sG4

:::::::

Ja just ja, glömde. Lego går ju i alla fall inte sönder. Inte ens när det går sönder :)