Forum > Din hjälp i LEGO-världen

Bygga egna vägar

<< < (5/5)

Larry Lars:
Jag vill slå ett slag för att bygga gator med bitar istället för trista vägplattor. Visst slukar det bitar och kostnaden drar iväg, men jag skulle säga att det är ett långt större slöseri att ställa stora detaljerade byggen på en yta där kreativitetsnivån genast blir nära noll. Jag tänkte jag skulle räkna upp några viktiga skäl till att min kommande stads-MOC får vägar byggda av bitar.

* Nivåskillnad även på vägbanan. Vägarbete med hål i gatan t.ex.
* Knoppar att ställa figurer på. Slät väg med SNOT, men med figurer stadigt utställda här och där.
* varierande färg på väg och markeringar. T.ex. mörkgrå väg och en sträcka som är svart utan målade streck efter en asfaltsbil.
* Olika roliga detaljer kan också missfärga vägbanan. Spilld färg, oljeläckage, bromsspår och annat liknande
* Lättare att få varierad stadskänsla om inte alla vägbanor har samma bredd.
* En egen layout behöver inte heller ha så mycket väg som det blir med vägplattorna.
* bättre möjlighet att göra anpassade infarter som länkar samman olika delar av staden.
Med dessa fördelar blir även gatunivån en yta för kreativa detaljer. Kanske kan byggnaderna byggas något billigare om de inte ensamma skall stå för den höga byggkvaliteten. Sedan är jag faktiskt skeptisk till den dröm många verkar ha att någon gång få bygga stora ytor standardiserad SNOT-väg där alla markeringar och gatubrunnar ser likadana ut. Låt staden växa fram organiskt med bitar du har så märker du nog att det då blir väldigt levande.

janimakaj:
måste nog säga att ja håller med Larry Lars där. även om priset drar iväg så tror ja de blir roligare och kreativare med egenbyggda vägar och gator.  :)

SuperMario:
Håller också med Lars.

Men jag sätter gränser.
"Brick-built" vägar går bra om det ska byggas en MOC/diorama (max yta 2x2 48-plattor).

Ska man ha en hel stad med ett gatunät på säg motsvarande 40-50 raka vägplattor, då blir det vanliga plattor istället.
För att få lite snyggare trottoarer använder jag tiles och plates, mest 6x6 tiles i light bluish gray.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[*] Föregående sida

Gå till fullversion