Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Sorg

Startat av de Gothia, 19 maj 2012 kl. 13:16

Föregående ämne - Nästa ämne

de Gothia

Har skapat en liten karaktär som heter Quinn vid sidan av min sigfig de Gothia på EB. Hon har varit med i ett antal mocs på senaste tiden. Efter ett äventyr när hon sökte efter en jord kristall så dog hon. Har försökt mig på forced perspective för första gången... Synpunkter och kritik tas tacksamt emot!

styrbjörn

Den gillar jag! Även om det hade behövts en gravsten

de Gothia

Tack! :)

Gravsten ville jag inte ha. Tänk dig Sagan om Ringen och Rohans gravfält. Massa kullar täckta med vita blommor. Det var det jag tänkte när jag byggde mocen!

shutter

Forced perspektiv kan ju passa bra för ändamålet men det är något som är fel. Känslan framgår inte riktigt att det är någon som knäböjer och sörjer...

de Gothia

passar denna bilden bättre?

styrbjörn

Jag tror det bästa vore med en bild med några ledsna i bakgrunden.
Jag förstår vad du menar med gravsten ;) men blommorna skulle vara på fast den ser ju ut att vara ny så det är nog bäst som det är :)

shutter

Citatpassar denna bilden bättre?
Mitt ärliga konstruktiva svar är nej, den passar inte bättre.
En analys säger att LEGOs styva cape inte faller tillräckligt väl för en mf som böjer sig fram. Dessutom uppstår i denna bild problemet med att blommorna i container ser ut att vara 11/2 meter höga :o
Alltså, på det igen.
Att förmedla känslor i ABS är en viktig uppgift som AFOLs. :D

insurrection

Håller med om att blommorna ser stora ut och att det är lite svårt att uppfatta att det är någon som knäböjer och sörjer.
Däremot tycker jag det funkar riktigt bra med frisyr-träden och att bilden är ur fokus där.

de Gothia

Tack för ditt ärliga svar shutter, det uppskattas.

blommorna får jag kanske flytta bak i bilden så de blir mindre...

däremot håller jag inte alls med om att det inte syns att han sörjer... vad tycker ni det ser ut om annars? att han bockar? hänger inte med där måste jag säga... finns det analyser på hur styvheten på capes är på böjande legofigurer??! :)

shutter

Citatfinns det analyser på hur styvheten på capes är på böjande legofigurer??!

Nu finns det ;)

insurrection

Eftersom man inte ser hur benen är positionerade, eller vad armarna gör eller nått så kan han ju göra lite vad som helst. Står rätt uppochner, gräva, plocka upp nått, springa framåt etc. allt är möjligt.
När man fått informationen att han sörjer o knäböjer (det är det han gör?) är det ju inga problem att köpa det, men kan inte säga att det är extremt uppenbart heller.

marpe

Förslag angående träden i bakgrunden. Prova att ha svagare, disigare ljus där. Prova med olika svaga blåa nyanser i bakgrunden.

Magnus den store

Vinkeln på gubben och hans höjd i förhållande till omgivningen säger mig att han åtminstone böjer sig ner. Sen om han är kort eller står på knä är desto svårare. M.h.a gravhögen kan man möjligen läsa resten mellan raderna.

Gällande ditt forcerade perspektiv förstörs illusionen lite av att man (om än med viss möda) kan räkna antalet studs fram till träden. Det skulle nog behövas något emellan som blockerar del av siktlinjen. Brickthing har ett, i mitt tycke, bra exempel där det är betydligt svårare att avgöra avståndet mellan kombatanterna, kullarna och berget.

Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

de Gothia

jag får ta till mig era synpunkter och göra ett bättre bygge framöver helt enkelt!

magnus den store: ja den bilden är riktigt snygg gjord!!

insurrection

Bara så det inte framstår som något annat så vill jag säga att det var trevligt att kolla på din MOC och diskutera den lite, faktiskt roligare än trådar som bara är "åh, vilken snygg/bra/stor moc".