Liten borg med interiör (48 x 48)

Startat av Gideon, 13 Maj 2012 kl. 20:26

Föregående ämne - Nästa ämne

Gideon

Gav mig på att bygga min första riktiga MOC på många år nu i vintras. Begränsade mig till en 48 x 48 basplatta för att det inte skulle bli ett lagom krävande bygge, men då drog det visst iväg på höjden istället. Med inspiration från de Gothia har jag försökt att ge bygget lite liv genom några ögonblicksbilder av olika situationer med minifigs.
Men känner mig fortfarande som en nybörjare så feedback mottages tacksamt! Inte minst tycker jag att det är lurigt att få till en lagom balans av inblandning av andra färger i murarna, vill inte ha bara stora gråa väggar men vill inte att det ska bli så fläckigt att det tar över från konturerna. Tar även gärna emot tips på hur fotograferingen skulle kunna göras bättre, tycker särskilt att det var lurigt att hitta vettiga vinklar för att fota interiörerna.
Fler bilder finns på flickr.

Om man lyfter av taket på barracken:

Högst upp i tornet:

Översta våningen, borgherrens kammare:

Fler rum:

Stora salen på andra våningen:

Belysning i eldstaden:

Kontinuerlig spiraltrappa i hörntornet från källaren upp till taket:

Kök på första våningen:

Entrehall (svårfotograferad...):

Källarvåningen:

Fångvaktaren har hört konstiga ljud...

Här är orsaken:
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

Tufs

Riktigt fint bygge! Inspirerad det blir man! :D

janimakaj

kan inget annat än hålla med. du kan vara stolt över den där MOC:en. och ja är vell ingen expert på bilder men tycker bilderna var bra. vi vill se mer av den varan :)
Unless you try, you will not know if it works! ;)

Tommy_la

Snyggt värre!

Om det där är första moc:en på många år, så ser jag mycket fram mot fortsättningen. :)
Min bricklinkbutik "Tommy's Store":
http://www.bricklink.com/store.asp?p=tommy_la

mordatre

Ingen dålig detaljrikedom.  :)  Hög klass på hela bygget.
Tycker det är lagom "fläckigt". Inte för mycket så det stör och inte för lite så det blir "stora grå väggsymdromet".
Vad som händer på en Legoträff stannar på en Legoträff.

Jesperallen

Riktigt snyggt! Gillar starkt när insidan också är genomarbetad, många bra detaljer där att hämta inspiration från. Gillar även strukturen du fått till med färgskiftningar och att det syns att borgen är byggt på ett berg/klippa.
Det jag tänkte på är att röken kunde vara vit/grå så den står ut lite mer från borgens grå yta.

Kanonbra jobbat!

micke

Om du kallar dig nybörjare vet jag inte riktigt vad jag skall kalla mig själv, ej "Påbörjare" kanske
Riktigt snygg MOC
Hur mkt tid har du lagt ned på denna?
Mvh
Micke

Finns på Cuusoo som Micke

stej123

Riktigt snyggt bygge, nu vill vi se ett tillhörande kungarike också :D

Tie Fighter

Snyggt! man blir väldigt inspirerad att börja bygga på någon borg MOC när man ser sådana här byggen.

swestar

Snyggt!!! Så j-a härligt att du byggt interiör. Helt underbart att kolla. :)
Mina Egna Byggen flickr
Instagram

Magnus den store

Mäktigt bygge och extra plus för interiör. Kul att fler svenskar bygger med kvalitet. Gillar borgen överlag. Dock kan jag som yrkesskadad husbyggare känna att borgen på grund av skorstenarna inte borde beviljats bygglov. Dels för att man inte tillvaratar värmen från murstocken på samma sätt när de är placerade i fasadliv och dels för att röken är för nära inpå andra fönster. :-\

Citat från: Gideon skrivet 13 Maj 2012 kl. 20:26Inte minst tycker jag att det är lurigt att få till en lagom balans av inblandning av andra färger i murarna, vill inte ha bara stora gråa väggar men vill inte att det ska bli så fläckigt att det tar över från konturerna.

Jag personligen gillar monotona gråa murar, men om man ska använda en blandningsteknik, såg jag ett i mitt tycke väldigt bra exempel för några år sedan. Tyvärr hittar jag inte länken så du får hålla dig till text. I grunden hade han en Light Bluish Gray mur. För att göra ytan lite ruffigare och skapa skuggor använde han:

• brick, modified 1x2 with grille
  • brick, modified 1x2 log
  • brick, round 1x1
  • brick 1x1 som roterades lite för skapa oregelbundenhet
  • plate, round 1x1
  • slopes tillsammans med deras inverterade motsvarighet för att skapa sprickor
Samtliga i samma gråa skala som muren.

För att bryta upp färgen använde han bara plates 1x1 men i någon av de tre andra grå nyanserna.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

de Gothia

Vilket härligt bygge!! Kul att kunna inspirera men med tanke på hur fint det här är så är det nog värtom, att jag får hämta inspiration från dig! :)

Min favoritdetalj är tudorhuset med den delen som går ut från borgen med rödbruna arches! Riktigt snyggt!

Kul att du också inreder borgen, något som jag inte orkar med när jag bygger borgar! :P

styrbjörn

Asså gillar ALLT!!!! Särskilt bäcken jag har varken genomskinliga bitar eller många växtdelar när jag bygger får jag andvända gröna "bitar" ;) sen inredningen är hur snygg som helst vill också bygga men har inte så många gråa bitar. Alltså om du är nybörjare nu så kan jag inte vänta på fortsättningen!!!!!!!!!!!!!!!!
Och så korsen i väggen, fick klura en stund men kom på att det är bitar med studs ( heter det så?) på sidan med en " sån där liten uppförsbacke på, en 1x2 och en 1x1 på varje sida i korset. Kom du på de själv?

dalle

Riktigt snyggt. Att du inrett borgen riktigt bra är ett stort pluss.

Teabox

Najs. Håller med tidigare kommentarer :)