Vilken temperatur tål lego?

Startat av lindyhep, 19 Mars 2012 kl. 17:32

Föregående ämne - Nästa ämne

Carl T

Citat från: Carl T skrivet 19 Mars 2012 kl. 20:04
Nu gjorde du mig nyfiken. Jag har en deformerad 8x16 tile som kan få bli försökskanin. Jag får förmoda att det inte händer något som kan skada kastrullen som jag tänker använda.

Jag kan meddela att inget hände när plattan låg i kokhett vatten, men när jag kokte upp vattnet och tryckte plattan mot kastrullens botten (så att den troligen lokalt blev mer än 100-gradig) så deformerades den på ett märkligt vis. Den gick ifrån att vara böjd i en riktning (diagonalt) till att vara mer eller mindre sadelformad (http://sv.wikipedia.org/wiki/Sadelpunkt). Krökningen blev betydligt större vid mitten, och nu verkar det vara helt omöjligt att bygga med den (innan gick det med visst våld).
När jag plockade isär bitar lärde jag mig att reddish brown tar allting bokstavligt.

micke

Citat från: Carl T skrivet 20 Mars 2012 kl. 06:46
Citat från: Carl T skrivet 19 Mars 2012 kl. 20:04
Nu gjorde du mig nyfiken. Jag har en deformerad 8x16 tile som kan få bli försökskanin. Jag får förmoda att det inte händer något som kan skada kastrullen som jag tänker använda.

Jag kan meddela att inget hände när plattan låg i kokhett vatten, men när jag kokte upp vattnet och tryckte plattan mot kastrullens botten (så att den troligen lokalt blev mer än 100-gradig) så deformerades den på ett märkligt vis. Den gick ifrån att vara böjd i en riktning (diagonalt) till att vara mer eller mindre sadelformad (http://sv.wikipedia.org/wiki/Sadelpunkt). Krökningen blev betydligt större vid mitten, och nu verkar det vara helt omöjligt att bygga med den (innan gick det med visst våld).

Vilken myndighet kan man anmäla dig till för allmänfarlig verksamhet där du FÖRSTÖR Lego sådär  ;)
Är det justitiedepartementet avseende det tortyrinslag som finns eller är det Utrikesdepartementet för att det är mtrl som inte är Svenskt eller kanske rent av Finansdepartementet för att du förändrar balansen i BNP ;)
Mvh
Micke

Finns på Cuusoo som Micke

marpe

Det är ju inte bara ABS-plasten som ska hålla formen utan även annan plast såsom, klisterlappar, tryck, lim osv. Det finns säkert kemikalier - såsom mjukgörare i däck och ytbehandlingsmedel- som du inte vill ska lösa ut ur plastblandningarna och försämra egenskaperna.

Vore jag du skulle jag försöka motstå frestelsen att torka varmare än rumstemperatur.

Carl T

Citat från: micke skrivet 20 Mars 2012 kl. 14:54
Citat från: Carl T skrivet 20 Mars 2012 kl. 06:46

Vilken myndighet kan man anmäla dig till för allmänfarlig verksamhet där du FÖRSTÖR Lego sådär  ;)
Är det justitiedepartementet avseende det tortyrinslag som finns eller är det Utrikesdepartementet för att det är mtrl som inte är Svenskt eller kanske rent av Finansdepartementet för att du förändrar balansen i BNP ;)

Äh, exemplaret var redan defekt så det var etiskt försvarbart att experimentera på det. ;)
När jag plockade isär bitar lärde jag mig att reddish brown tar allting bokstavligt.

lindyhep

Citat från: marpe skrivet 20 Mars 2012 kl. 15:27
Det är ju inte bara ABS-plasten som ska hålla formen utan även annan plast såsom, klisterlappar, tryck, lim osv. Det finns säkert kemikalier - såsom mjukgörare i däck och ytbehandlingsmedel- som du inte vill ska lösa ut ur plastblandningarna och försämra egenskaperna.

Vore jag du skulle jag försöka motstå frestelsen att torka varmare än rumstemperatur.

Jag hade såklart sorterat ut däck, tryckte bitar och (de flesta, missade en) med klistermärke. Lim vet jag inte vad du syftar på riktigt....

Nu har de säkert torkat och barnen har lyckats hålla sig ifrån dem.
Det finns dock betydligt mer att tvätta och jag får nog fundera hur det skall torkas.

Superkalle

Problemet med plast är att det kan deformeras permanent vid betydligt lägre temperatur än smälttemperaturen. Det kallas för kallflytning, och innebär att plast, till skillnad från t ex stål, kan deformeras permanent även vid rumstemperatur och måttlig belastning. Det ser man t ex på gammalt fönsterglas som tenderar att "rinna" tillbotten FEL .
http://sv.wikipedia.org/wiki/Amorf_struktur
När det gäller Lego, så är grundprincipen att bitarna inte får vara belastade när man höjer temperaturen. TLG har själva ett test som man gör på varje ny modell för att kolla "illegal builds", dvs när någon bit pga designfel böjs eller utsätts för större tryck än tillåtet. Man sätter modellen i värmeskåp för att accelerera kallflytningen och kör sedan i vibrator för att se vilka bitar som lossnar.

Så Lego tål ganska hög temperatur, jag gissar upp emot en 60-70 grader, om det är obelastat. Under belastning (bitar hopsatta på normalt sätt) tål det gissningsvis uppemot 30 grader, dvs modellen skall kunna stå hopsatt under många, många år i hyllan utan att bitarna förstörs. Om bitarna har satts ihop "illegalt", påbörjas kallflytning redan vid rumstemperatur, och detta är en av anledningarna till att TLG har riktlinjer kring "illegal designs" - man vill helt enkelt inte förespråka byggmetoder som förstör bitarna.

Nog med bror duktig föreläsningen  :)

När det gäller torkning av bitar, så brukar jag lägga dem i en badhandduk, och slunga runt dem ett par varv. Då slår man ut 90% av vattnet ur håligheter mm. Sedan lufttorkning.

AndersI

Citat från: Superkalle skrivet 20 Mars 2012 kl. 22:02Det ser man t ex på gammalt fönsterglas som tenderar att "rinna" till botten.
http://www.faktoider.nu/rinnglas.html

Läste du sidan du länkade till? :)

"Icke desto mindre är gamla fönster ofta tunnare upptill, men av en helt annan anledning. När man tillverkar glas med traditionella metoder blir det aldrig exakt jämntjockt. Vanligtvis valde man att montera glaset med den tjockare delen nedåt."
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Superkalle

Citat från: AndersI skrivet 20 Mars 2012 kl. 22:25
Citat från: Superkalle skrivet 20 Mars 2012 kl. 22:02Det ser man t ex på gammalt fönsterglas som tenderar att "rinna" till botten.

"Icke desto mindre är gamla fönster ofta tunnare upptill, men av en helt annan anledning. När man tillverkar glas med traditionella metoder blir det aldrig exakt jämntjockt. Vanligtvis valde man att montera glaset med den tjockare delen nedåt."

Ja, jag läste den - det står "icke inte desto mindre", dvs det är ytterligare en anledning.

Cirkulera vidare  ;)

lindyhep

Citat från: Superkalle skrivet 20 Mars 2012 kl. 23:01
Citat från: AndersI skrivet 20 Mars 2012 kl. 22:25

Ja, jag läste den - det står "icke inte desto mindre", dvs det är ytterligare en anledning.

Cirkulera vidare  ;)

*kliar mig i huvudet*
icke desto mindre betyder vad jag vet ungefär 'trots det' och då står det i princip:
Att ett hundra år gammalt fönster skulle vara märkbart tunnare upptill på grund av att glaset runnit är dock helt osant, under alla förhållanden.
Trots det är gamla fönster ofta tunnare upptill, men av en helt annan anledning. När man tillverkar glas med traditionella metoder blir det aldrig exakt jämntjockt. Vanligtvis valde man att montera glaset med den tjockare delen nedåt.

En faktoid är ju dessutom något som faktiskt INTE är sant även om det ofta anses vara en sanning så jag tror nog att jag håller på AndersI här.

För att återgå till trådens ursprungliga ämne ;) så var det intressant att läsa tankarna om legots temperaturtålighet och testning.

Superkalle

Oops, NUUU nu förstod att jag hade fel. Tack för att du förklarade det LindyHep. Ledsen Anders, det du ville säga åt mig när du citerade fattade jag helt enkelt inte :-[

EDIT: Passade på att ändra felaktigheten i min först post. Läste nu också att det skulle ta glas 800 år vid 400 grader att rinna på det sättet, så det var helt åt helskotta fel på skalan bara  ;D

mechamike

Swebrick.. det nya Mythbusters!   :)  Vi borde få pengar från SVT, det här är RIKTIGT folkbildning och Public service!  :)

Fundering.. om man som Borlängeborna får kalkfläckar på sitt Lego när det torkar.. skulle man kunna exprimentera med mjukgörare för vatten (som man gör när man har diskmaskin?) lite Salt för att göra vattet mjukt och /eller maskindiskpolish?

Min gamla unga, heta och fullkomligt underbara hemkunskapslärarinna (som alltid doftade svagt av vetebulle och timotejshampo) hade nått trick med att skulle man torka disken för hand skulle man använda kallt? vatten och självtorka varmt? för att undvika fläckar .. (lite osäker för jag lyssnade inte så hårt på vad hon sa utan mer hur hon sa det) :-[
?

Barbaroux

Citat från: mechamike skrivet 21 Mars 2012 kl. 07:48

Min gamla unga,heta och fullkomligt underbara hemkunskapslärarinna (som alltid doftade svagt av vetebulle och timotejshampo) hade nått trick med att skulle man torka disken för hand skulle man använda kallt? vatten och självtorka varmt? för att undvika fläckar .. (lite osäker för jag lyssnade inte så hårt på vad hon sa utan mer hur hon sa det) :-[

Det är väl tvärt om. Skölj med varmt vatten om du ska torka med handduk och kallt vatten om disken ska självtorka.

Silence101

Citat från: Barbaroux skrivet 21 Mars 2012 kl. 08:31
Citat från: mechamike skrivet 21 Mars 2012 kl. 07:48

Min gamla unga,heta och fullkomligt underbara hemkunskapslärarinna (som alltid doftade svagt av vetebulle och timotejshampo) hade nått trick med att skulle man torka disken för hand skulle man använda kallt? vatten och självtorka varmt? för att undvika fläckar .. (lite osäker för jag lyssnade inte så hårt på vad hon sa utan mer hur hon sa det) :-[

Det är väl tvärt om. Skölj med varmt vatten om du ska torka med handduk och kallt vatten om disken ska självtorka.

Här sitter jag också och undrar hur det egentligen skulle vara.  ???
Peter Karlsson, Region Syd
It all seems so stupid, it makes me want to give up.
But why should I give up when it all seems so stupid?

Sollan

Varmt vatten sugs upp bättre när man torkar med handduk (undrar varför!) Kallt vatten när det ska självtorka för att det inte ska bli flammigt, dunstar bort för fort annars?

marpe

Citat från: lindyhep skrivet 20 Mars 2012 kl. 16:51
Jag hade såklart sorterat ut däck, tryckte bitar och (de flesta, missade en) med klistermärke. Lim vet jag inte vad du syftar på riktigt....
Äsch då. När inlägget skrevs pratades det om egenskaper hos ABS när det värms. Jag försökte säga att LEGO består av så mycket mer än homogen ABS. Bra att ABS-perspektivet därefter släpptes.  :) När jag skriver lim så menar jag bland annat de kemikalier som får ett klistermärke att fästa på LEGObiten. Inget mer avancerat än så.  :)

Torkning i rumstemperatur. Upphängda tvättpåsar med LEGO i har visat sig fungera bra. Skaka påsen då och då.