Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Lego Friends Genusdiskussion

Startat av dalle, 05 Mars 2012 kl. 05:07

Föregående ämne - Nästa ämne

dalle

I dagens Dagens Nyheter är det ett helt uppslag i kulturdelen med rubriken "Legomuren mellan pojkar och flickor". Den nya frendsserien passade inte kulturetablisemanget på DN. De vill tillbaka till de könsneutrala klossarna från deras barndom. Visst är lego inte könsneutralt längre, om de någonsin riktigt varit det. Vi har hört debatten förut. Po Tidholm som skrivit artikeln har rätt, men är det legos uppgift att bara ha bara könsneutrala produkter. Det är i alla fall dom som får stå skott för att leksaksmarknaden ser ut som den gör.

marpe

Citat från: dalle skrivet 05 Mars 2012 kl. 05:07
Det är i alla fall dom som får stå skott för att leksaksmarknaden ser ut som den gör.
Det är tacksamt att ge sig på LEGO.

Fredrik Sörbom

Stor artikel i Dagens Nyheter idag: Könskriget i Legoland
Har inte hunnit läsa ännu , men scannade in till alla er som inte har (Stockholms-)tidningen DN...
Kul bilder i alla fall!

marpe

Bra initiativ att ladda upp.
Skribenten gör det lätt för sig. Min erfarenhet är att DN brukar presentera bättre analyser än så. Jag föredrar när skribenten ställer perspektiv och tankar mot varandra istället för att bara rusa på. Kvalitetsnivån är ett undantag, snarare än representativt för DN.

Teabox

När det gäller artiklar om Friends-temat, så irritera jag mig på att LEGO aldrig jämförs med någon annan leksakstillverkare, utan enbart mot skribenternas egna förställningar om hur LEGO varit.

Artikeln ifrån DN finns på nätet också: http://www.dn.se/kultur-noje/legomuren-mellan-pojkar-och-flickor

Fredrik Sörbom

Bra att artikeln nu publicerats på dn.se
Mailade denna artikel till PO Tidholm - http://thinkingbrickly.blogspot.com/2012/01/lego-gender-gap.html

RedGiant

Jag anser att artikelförfattaren i DN är rätt ute i sin kritik mot "Friends".
Det har under en tid pågått en diskussion på Eurobricks om detta med "pojk/flick-LEGO", och det som har förvånat mig mest när jag skummat omkring där bland inläggen är den utbredda avsaknaden av förståelse inför att det överhuvudtaget finns något att diskutera och ifrågasätta med "Friends"...
Då jag inte har sett motsvarande diskussionstråd här på Swebrick (läs; i Sverige) har jag, kanske förhastat, kommit till den slutsatsen att vi LEGO-svenskar redan har en så utvecklad förståelse för och inblick i dessa "genus-frågor" att vi istället i tysthet bestämt oss för att bara rodnande konstatera att LEGO släppt ett ganska pinsamt nytt tema; "Friends".

Duchessa

Jag håller med RedGigant. Jag tycker att Lego varit snett ute i många år nu när det gäller sin marknadsföring och segregering av produktlinjer. Det går helt enkelt i otakt med utvecklingen här i Sverige på jämställdhetsområdet. Jag tror också att många av oss bara suckar lite lätt.

Som kvinna och AFOL så är jag kluven. Jag stör mig oerhört mycket på att Lego verkar anse att pojkar ska kriga med Ninjago spinners, köra läckra rymdskepp och bygga brandstationer. Tjejer ska sköta om djur och köpa bakelser på caféet i Heartlake city. Antagligen förväntas de ringa någon man  i närbelägna Lego City om det börjar brinna.

Samtidigt tycker jag att Friends rent konstruktionsmässigt verkar vara ljusår bättre än t ex Bellville och Scala. Det överlägset bästa temat som riktat sig mot tjejer är dock Paradisa, utan konkurrens. Delarna i Friends-seten är också väldigt användbara när man MOC:ar. Jag tänker köpa några av det skälet.

Men på det stora hela känns det mest tragiskt att Lego, som i grund och botten är en toppenbra leksak för både tjejer och killar (och stora och små) ska bidra i så hög grad till de könssegregerade hyllorna i våra leksaksaffärer.

Sollan

Jag tycker det är väldigt bra att man diskuterar genusfrågor.

Jag är lite förvånad över attityden " låt flickor vara flickor och pojkar pojkar" som fortfarande tycks vara stark. Hallå, jag är/har varit flicka, inte en "grabbig" flicka, men intresserad av en del traditionellt grabbiga områden. Hade jag inte växt upp i en tillåtande miljö, där en attityd av att alla kan göra allt hade jag knappast utvecklat de intressen jag har idag. Tänk så mycket kul jag skulle ha missat i så fall. Det finns också gott om barn som inte känner att de passar in i de möster vi skapat och som har det jobbigt att passa in - hamnar utanför.

Jag har en tonårig dotter som har lekt både med barbiedockor och riddarrustningar (och förståss lego). Det hade hon knappast gjort om vi inte medvetet gått in för att ge henne utrustningen och uppmuntrat båda sidorna.

Vi vuxna påverkar barnen i väldigt hög grad. Min äldste son tyckte rosa var väldigt vackert till dess han insåg att människor utanför familjen tyckte rosa var tjejigt. Då slutade han direkt gilla rosa och gick över till de accepterade färgerna blått och grönt.

Låt barn vara det de är, dvs i första hand barn, ge dem så mycket möjligheter det går och låt dem utvecklas till det de själva trivs med :)

mordatre

Någon mod kanske ska bryta ur denna diskussion till en egen tråd? Spyr på genusdebatten.
Vad som händer på en Legoträff stannar på en Legoträff.

AndersI

Som jag sa redan i den andra Friends-diskussionen, Lego är ett företag som vill tjäna pengar. De har gjort en stor undersökning för att försöka ta reda på vad som kan sälja till 'den andra målgruppen'. De har kommit fram till att Friends är en produkt som skulle kunna passa i den nischen. Tiden får utvisa om de läst av signalerna rätt.

Det är inte deras sak att försöka pekpinna fram något som det 'borde' vara, de har fullt upp med att försöka se hur det 'är'.
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Duchessa

Citat från: mordatre skrivet 05 Mars 2012 kl. 14:22
Någon mod kanske ska bryta ur denna diskussion till en egen tråd? Spyr på genusdebatten.
Låter klokt att göra en egen tråd av ämnet, eller möjligen slå i hop den med Friendstråden som AndersI syftade på.
För övrigt spyr jag på orsakerna till att genusdebatten fortfarande måste finnas - inte på själva debatten.

Citat från: AndersI skrivet 05 Mars 2012 kl. 15:13
Som jag sa redan i den andra Friends-diskussionen, Lego är ett företag som vill tjäna pengar. De har gjort en stor undersökning för att försöka ta reda på vad som kan sälja till 'den andra målgruppen'. De har kommit fram till att Friends är en produkt som skulle kunna passa i den nischen. Tiden får utvisa om de läst av signalerna rätt.

Det är inte deras sak att försöka pekpinna fram något som det 'borde' vara, de har fullt upp med att försöka se hur det 'är'.
Vems sak är det då att försöka leda med ett gott exempel? Lego är idag ett stort och solitt företag. Varför inte profilera sig med ett jämställt tänkande (och självklart också produkter som passar alla) istället för krig och bränder till pojkar och djur och fluff till flickkor?

Myko

Det är ju lite lustigt att Friends ses som det hemska, allt i Friends finns ju i verkligheten och tillhör allas vardag, både killar och tjejer. Förutom färgskalan då. Tycker det är viktigare att det finns annat än krig, våld och vapen för pojkarna.

Edit: Det värsta i artikeln är ju ändå bilden på där en 50950 inte sitter fast ordentligt...

AndersI

Citat från: Duchessa skrivet 05 Mars 2012 kl. 15:23
Vems sak är det då att försöka leda med ett gott exempel? Lego är idag ett stort och solitt företag. Varför inte profilera sig med ett jämställt tänkande (och självklart också produkter som passar alla) istället för krig och bränder till pojkar och djur och fluff till flickkor?

Föräldrar, släktingar, vänner, skolkamrater, osv. osv. i allt större ringar omkring oss. Vi försöker visst alltid skjuta över ansvaret för allt som händer till 'någon annan' - dagis, skola, media, företag, etc. - men glömmer att vi själva är en del i det hela.

Sen går det inte att helt bortse från möjligheten att det finns en viss genetisk lutning redan från början, de flesta djur i naturen har ganska dramatiska skillnader mellan både utseende och beteende hos hanar och honor, och de är knappast upplärda av LEGO. Vad är det som får oss att (vilja) tro att vi skulle vara totalt genetiskt obelastade?

Vi kan inte alltid få världen att vara som vi vill, även om vi vill det aldrig så mycket...

Edit: Myko drar fram en ganska viktig punkt - vem är det (förutom Lego själva) som säger att Friends är till enbart för flickor? Jo, våra fördomar - det fungerar åt det hållet också.
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Duchessa

Citat från: Myko skrivet 05 Mars 2012 kl. 15:32
Det är ju lite lustigt att Friends ses som det hemska, allt i Friends finns ju i verkligheten och tillhör allas vardag, både killar och tjejer. Förutom färgskalan då. Tycker det är viktigare att det finns annat än krig, våld och vapen för pojkarna.

Fast om allt i Friends finns i allas vardag, varför marknadsför man då Friends bara mot flickor? För övrigt håller jag med dig om att det är ett problem i sig att de teman som är riktade mot pojkar har blivit mer fokuserade mot just vapen, våld och krig. För bara ett decennium sedan så sköt även SW-figurerna på varandra med megafoner. Inte så snyggt kanske, men utveckligen mot vapen och våld är tydlig.