Ett gäng LDD filer i kategorin Modular Houses

Startat av adamski, 11 februari 2012 kl. 14:04

Föregående ämne - Nästa ämne

adamski

Jag fick något infall att bara bygga Modular Buildings och när LEGOS egna tagit slut så började jag leta ritningar på nätet. Jag har hittat dessa på Legos hemsida och vissa är riktig bra så creds till de som pusslat ihop dessa. Det går åt en hel del bitar men vad gör det :)

Caféet, Banken, LEGO-butiken, Maison, Apoteket och det biffiga hörnhuset är mina personliga favoriter.

Tillsammans med LEGOs Modulars och dessa så har man ett fint litet kvarter och ett stort hål i plånboken ;)

/adam



marpe

#1
Bra initiativ :)

lindyhep

Låter spännande att titta på.

Nu kan ju inte jag LDD egentligen men skall jag behöva göra något mer än att ha programmet och klicka på den nedladdade filen för att öppna den? Försöker med apoteket men får beskedet att 1 bit är fel på nåt sätt och därmed bortplockad och sen får jag bara en bild med lite olika färger i typ ränder. Hjälp tack!

--
Nu har jag testat legobutiken och den verkar öppna som den skall så mitt program är inte helt trasigt iaf.

adamski

På önskemål så försökte jag packa ihop alla LDDfiler så dessa kan laddas ner med ett musklick men filen blev för stor för att laddas upp i ett inlägg.

Då vissa filer är gamla så kan det vara så att Lego designer klagar på att pris inte går att få för modellen och i vissa fall kan bitar tas bort då de inte länge finns i databasen (Legos sortiment).

Jag kör LDD 4.1.8 och då funkar filerna. För att skapa listor för att sedan lägga upp som Wanted listor på Bricklink har jag använt Superkalles fina program LDD Manager. Det finns säkert trådar om detta program.

Jag vill också vara tydlig med att jag inte konstruerat dessa modeller utan dem är nedladdade från DesignByMe galleriet på Legos hemsida vilket gör dem till allmän egendom.

Mvh/adam

marpe

Här finns utmärkt info om LDD.  :)

http://www.eurobricks.com/forum/index.php?showtopic=39841

Se till att du aktiverar extended.
http://www.eurobricks.com/forum/index.php?showtopic=53760

För att slippa ladda ner filer en och en rekommenderas en download manager varmt. (Direktöversättning: nedladdningshanterare)
Själv gillar jag:
http://www.downthemall.net/

Lycka till.  :)

lindyhep

Jag har slagit på extended men det blev inte bättre. Kan någon annan testa filen och tala om för mig om det funkar/inte funkar?

Myko

Citat från: lindyhep skrivet 12 februari 2012 kl. 11:18
Låter spännande att titta på.

Nu kan ju inte jag LDD egentligen men skall jag behöva göra något mer än att ha programmet och klicka på den nedladdade filen för att öppna den? Försöker med apoteket men får beskedet att 1 bit är fel på nåt sätt och därmed bortplockad och sen får jag bara en bild med lite olika färger i typ ränder. Hjälp tack!

--
Nu har jag testat legobutiken och den verkar öppna som den skall så mitt program är inte helt trasigt iaf.

Apoteket har en felaktig bit som plockas bort, ränderna du ser är faktiskt husets baksida, rotera runt med knapparna på sidan, eller håll in högermusknapp och dra.

studbringer

Citat från: lindyhep skrivet 12 februari 2012 kl. 15:13
Jag har slagit på extended men det blev inte bättre. Kan någon annan testa filen och tala om för mig om det funkar/inte funkar?

Det är nog som Myko ovan säger, vrid modellen bara så du ser framsidan som är något mer detaljerad... bifogar en bild vad du bör se första gången med varningsrutan, men har du fler färger och eller fler linjer än så på din skärm så är det grafikdrivutinerna till datorn du behöver uppdatera ;)

lindyhep

Det förklarade en hel del. Fast jag hade ännu mindre detaljer eftersom outlines inte var påslagna (tror jag det beror på). Så jag slog på det. Och nu låser programmet sig helt så fort jag försöker öppna filen. Det är nog inte meningen att jag skall kunna se den ordentligt.

AndersI

Citat från: lindyhep skrivet 12 februari 2012 kl. 18:34Fast jag hade ännu mindre detaljer eftersom outlines inte var påslagna (tror jag det beror på). Så jag slog på det. Och nu låser programmet sig helt så fort jag försöker öppna filen.

Det gör LDD i min dator också (generellt) om jag slår på kantlinjer. I själva verket är det inte helt låst, men så outsägligt långsamt att det är i princip samma sak. Öppna en tom modell så du kan stänga av kantlinjerna igen.

Jag har inget riktigt grafikkort, bara 'integrerad grafik' och det räcker inte till för att aktivera finesserna i LDD (trots att många andra 3D-program fungerar hur bra som helst).

adamski

Filerna har laddats ner ett antal gånger nu. Är det någon som fattat tycke för någon modell och planerar att bygga den?

Anna

Citat från: adamski skrivet 16 februari 2012 kl. 00:23
Filerna har laddats ner ett antal gånger nu. Är det någon som fattat tycke för någon modell och planerar att bygga den?

Uppdaterar denna tråd, då jag använt helgen till att bygga ett av husen. Valde kafeterian med bar och uteplats, tyckte om modellen och hade det mesta av bitarnaq. Gillar huset skarpt, skall försöka lägga upp en bild på det färdiga resultatet senare. Gillade att det var en annan typ av hus med en terass. Har inte satt ihop den med de andra husen ännu, men tror att den kommer passa bra in med  Market Street  , så behöver inte dennes sidobalkong vara in i en vägg. Legogubbarna som bor där kanske dock kommer ha synpunkter på ljudet ifrån jukeboxen inne i baren  ;)

Bitar som jag saknar är mera transperanta legohuvuden, får köpa in sådan och två lägre staket. Jag böt ut de ljusblå tiles mot gråa, det blev snyggt det med. Annars var det mindre justeringar.

Tack Adamski för att du la upp länkarna.

Anders67

#12
Tack Adamski för att du la upp länkarna

Körde en justerad version av apotektet igenom Pov-Ray - det ser riktigt bra ut - eller hur!



Jag tror att ursprunget är gjort av en kille på legos hemsida "djduck" och fler kreationer finns http://ldd.lego.com/en-us/gallery/

ByggareDan

Måste bara säga många fina och trevliga hus, ger en hel del ide'er om hur man kan bygga.


/ByggareDan

Myko

Inlägg om rendering av LDD-filer i Pov-ray har brutits ut till en egen tråd: http://www.swebrick.se/index.php?topic=4573.0

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.