Star Wars 9492 och 9493 - Bilder och åsikter...

Startat av Illuwatar, 20 Januari 2012 kl. 00:04

Föregående ämne - Nästa ämne

Illuwatar

Då var två av årets Star Wars-släpp hemma hos mig. Närmare bestämt TIE-Fightern () och X-Wing (). Under bygget av dessa passade jag på att ta lite bilder så ni kan se om dessa set är något att ha.

Här är lådorna dessa två set levereras i. TIE-Fightern har en udda design då lådan är kvadratisk. Dessutom så öppnas den inte på kortsidorna som sig brukligt är, utan hela fronten öppnas, ungefär som förr i tiden (tänk ) fast man får ta i lite. X-Wing-lådan är av den traditionella typen.

TIE-Fightern kommer uppdelad i tre påsar (numrerade) - en för cockpiten och en för varje vinge. Jag brukar dock inte bry mig om numrena på påsarna - jag öppnar allt och sorterar efter färg innan bygget börjar.

Själva bygget är relativt enkelt, men vissa smarta lösningar används, speciellt i radiator-panelerna. Radiatorerna sitter med Technics-pins, men även med en axel, vilket gör dem stadigare än tidigare TIE-modeller i system-skala (exempelvis ).

Utseendemässigt tycker jag att de har lyckats bra. Visst, cockpit-bollen är rätt så kantig, men detta är ingen UCS. Och de dolda Technics-bitarna tar sin plats. Det bör nämnas att det inte finns några dekaler i detta set. Alla bitar med dekor är tryckta.

Minifigurer ingår förstås, totalt fyra till antalet. En pilot och resten hör hemma i basen... Inget att klaga på här vare sig när det gäller utseende eller urvalet.

Och så var det en ny X-Wing (igen...). Troligtvis också den bästa hittills.

Detta set kommer med bitar i hela fem påsar (även här numrerade). Och ett dekal-ark - en del detaljer måste man tyvärr klistra dit.

Sett till den färdiga modellen så är det nog den mest film-lika versionen hittills (ej UCS räknad). Ett flertal detaljer har uppdaterats, till exempel akterpartiets form, laserkanonerna och nospartiet. Rent byggmässigt används många intressanta lösningar. En hel del SNOT och till och med inverterat bygge. Den är inte svår att bygga, men underhållande. På grund av vingmekanismen (som nu är snabbare är förut) blir det en del Techincs också. Ska man klaga på något så är det dels användandet av dekaler, dels placeringen av R2D2. Han har placerats längsmed skeppets längdaxel, vilket inte stämmer med filmen. Men det är nog en eftergift för att få till den slanka formen hos skeppet.

Här är en jämförelse med förra versionen, . En hel del har förbättrats som jag kan se det, speciellt när det gäller akterpartiet.

Här är en jämförelse mellan Luke och R2D2 i de två olika versionerna (de nya till höger).

De figurer som igår i setet. Färre än i 6212, men kanske mer relevanta? Luke och R2D2 igen (uppdaterad design) och Jek Porkins samt R5-D8.

De två nya seten tillsammans. Piloterna är på sina platser...

Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

Pekblom

Ser ut att kunna bli storsäljare.  :)
Uppskattar mycket att TIE-Fightern blivit stadigare, den förra var ju inget att leka med, bara samla dam på hyllan tills den blev delar i något annat.

Odidoma

Jag uppskattar presentationen, nu är jag (ännu) inget Lego SW fan men jag gillade din genomgång och jämförelserna, tack!

Teabox

Barbaroux

Snyggt jobbat. Gillar att du jämför med den gamla X-wingen. Jag tror nog att min fyraårige son får börja önska sig en Tie Fighter så jag får skäl att göra ett köp. ;D

Myko

Bra review - men jag har ännu inte bestämt mig om jag ska köpa dem, finns så mååånga fina set 2012.

Skafte

Jag vill inte läsa förrän jag byggt dem själv... De ligger och väntar på lite tid.  :)

mechamike

Jag väntar ivrigt på att min ska komma hem från Amazon.. Den nya ser riktigt bra ut mer filmlik.
Trevlig att man övergav det blå på TIE fightern så slipper man dyrbar mod i efterhand.
Tack för en trevlig recension jag hoppas fler följer ditt exempel och skriver recensioner på set ni köper!
?

sweMezza

de Gothia

Kul med recensioner här på swebrick! även fast sw aldrig vart nåt för mig är det kul att se legos olika teman!

tack! :)

Illuwatar

Kul att ni gillade detta - då lär det bli fler framöver.

Angående blått på TIE-fighters - detta var faktiskt så de var tänkta att se ut från början, men det fungerade inte i film på grund av blue-screen (http://starwars.wikia.com/wiki/TIE/ln_starfighter)...
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

mordatre

Bra med lite bilder. Dessa är redan givna köp, väntar bara på rean.  Sålde av min 6212 Xwing och grå-moddade Tiefighter förra året för att köpa dessa istället.
Vad som händer på en Legoträff stannar på en Legoträff.

Stigge72

dalle

Tack för recensionen. Bra med jämförelsen med förra x-wingen. (Som jag återuppbyggde nu ikväll, efter att ha legat demolerad i en kartong i månader).

Harry Coma

Tack för trevlig läsning, fina bilder också.. :)

Ser fram mot att få bygga dessa, eller snarare, se på när sonen bygger dom..  ;)
Men det blir först i April..