Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Scratchbygga 10179

Startat av Magnus, 18 Januari 2012 kl. 01:56

Föregående ämne - Nästa ämne

Magnus

Då USC Millenium Falcon är svindyr så överväger jag att börja bricklinka hem den i delar istället. Jag är inte så noga med låda/instruktioner men skulle gärna ha en 100% korrekt MF delmässigt.

En massa jänkare har gjort precis detta och många diskussioner finns att läsa. -Bästa tipset var att LEGO S@H under "Customer Service" så kan man gå in under "Lost a Piece" och klicka i de delar som man 'tappat bort'.

En del har köpt 400-500 delar och LEGO säger ingenting om detta.

Jag har inget konto hos lego, men jag undrar om den svenska eller engelska brukar vara billigast? Är det någon som brukar använda detta och har någon erfarenhet av priser jämfört med bricklink?

/Magnus

Tobbe Arnesson

Det funkar inte på licensbitarna, dvs. SW-figurer och delar med SW-tryck. Inte heller bitar som slutat produceras och inte längre finns i lager.

Du hamnar hos den svenska hur du än beter dig, men jag tror inte det är någon prisskillnad mellan de olika. En del saker är billigare den vägen, en del inte.
Blogg: Robotkampen

shiftaltcmd

Vi diskuterade detta för ett år sen eller så men nu kan jag inte hitta tillbaka till tråden.

Bestäm först hur trogen du vill vara originalet. Klistermärken, låda och byggbeskrivning är svindyra på begagnat-marknaden. Då tror jag det är bäst att vänta och försöka köpa en komplett. Måste alla bitar vara nya och i rätt färg?
Du kan inte köpa så kallade licensierade bitar som lösa delar från Lego. Inga minifigs eller klistermärken. Men tex boat mast rigging 47996 är mycket billigare från Lego. Det är en annan och dyrare prislista (i alla fall för ett år sen). Så om du kan hitta delarna på Pick-a-brick så är det billigare. Du bor i Sverige så det är den svenska prislistan om du inte har någon utomlands som kan beställa åt dig. Lego är riktigt dyra men de har bitarna och bitarna är i perfekt skick.

Måste "osynliga" bitar vara i korrekt färg. Tex 1x16 technic brick 3703 är svår att få tag på i rätt mängd. Alla eller i alla fall de flesta är dolda inuti skeppet.
Lever 298c02, var omöjlig att hitta i rätt mängd, så jag köpte dubbel uppsättning, lite pill att ta isär och sätta ihop för att få rätt färg på bas och spak men mycket billigare.

Jag betalade ca 4000:- för min. Svåra bitar i litet antal är Lego bäst. Jag struntade i låda, dekaler och byggbeskrivning.
Skulle jag göra det igen så skulle jag se till att först få tag i de svåra delarna. Många affärer som har de svåra delarna har också ett mindre antal av de vanligare bitarna. Jag började tyvärr med delarna som krävs i stora mängder, då gick det fort i början men på slutet blev det onödigt många småbeställningar som gjorde att jag betalade mycket i frakt.

Jag funderade också ett tag på att blanda gammal-grå och ny-grå, tänkte att det skulle kunna ge skeppet en mer intressant textur, se lite mer använd och sliten ut.

Duchessa

Ska bli intressant att följa projektet - jag har nån gång tänkt samma tanke själv. Just nu håller jag på med att bygga 10190 Market Street via Bricklink. Jag kommer inte att vara 100% trogen originalet, då blir jag ruinerad. Jag byter t ex ut dk blue mot vanlig blå. Det sparar jag minst en tusenlapp på.

Skriv gärna mer om hur det går framöver!

Illuwatar

Jag gjorde detta för ett tag sedan. Tror jag hamnade på något liknande som shiftaltcmd. Jag skippade allt detta med lådor, manualer och dekaler. Den ser bra ut ändå. Innanmätet byggdes dessutom i en annan färg (det enda man kan se lite av ramen är längst fram i de utskjutande delarna), vilket sparade en hel del (dessa Technic-brick i originalfärg är en förmögenhet). En del bitar köptes från Lego (supporten för borttappade bitar) som annars var dyra på BL och som inte gick att ersätta.
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

mechamike

Om man inte vill bygga från scratch kan man snart handla en hos klossshoppen

CitatLEGO asken med stort L! Den alla vill ha. Den lanserades 2007 och utgick ur sortimentet början av 2010. Innehåller hela 5.195 bitar! 84cm lång - 56cm bred - 21cm hög.

Den kartong som vi får in snart är en av de första numrerade. Vi kommer att öppna ena sida försiktigt och ta ut beviset med numreringen och fota och lägga upp här.

Pris? : 24 999 Kr  ::)

http://www.klossbutiken.se/10179-ucs-millenium-falcon-p-986-c-144.aspx
?

Tobbe Arnesson

Jag blir lite orolig när de skriver allt i singular, jag vill ju ha en att bygga och en oöppnad!

Mirandir

Men vem vill köpa den för 25k då de sprättat kartongen?
Legobloggen: http://legobloggen.com

Tobbe Arnesson

Om jag nu måste ha en sådan där oöppnad med lågt nummer skulle jag mycket hellre köpa denna: http://www.bricklink.com/search.asp?lotID=15670144

Tobbe Arnesson

Man kan även notera att det sålts 36 stycken nya på BL senaste halvåret och det mesta någon betalat
var 14 153,56.

Edit: Blev en otydlig radbrytning mitt i nuffran.

Tobbe Arnesson

Fast man kan också tänka sig att Klossbutiken tycker det är coolt att ha en och att det ger viss marknadsföring. De kanske inte alls är intresserade av att sälja den, men skulle nu någon öppna plåskan för det priset så...

marpe

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 20 Januari 2012 kl. 12:51
Fast man kan också tänka sig att Klossbutiken tycker det är coolt att ha en och att det ger viss marknadsföring. De kanske inte alls är intresserade av att sälja den, men skulle nu någon öppna plåskan för det priset så...
Jag tror att du har rätt. Klassiskt och smart.
En vän hyrde ett loppmarknadsbord och för att locka folk till just hennes bord placerade hon ut en riktigt häftig pryl. Priset satte hon hysteriskt högt. När den potentielle kunden hade lockats dit, fingrat lite och blivit förskräckt över priset var steget ganska litet att köpa något annat, betydligt billigare. En i jämförelsevis god affär med andra ord. Efter en tämligen framgångsrik dag gick min vän hem igen, med den dyraste prylen osåld, helt enligt planerna.

Magnus

Nu har jag iaf skickat en förfrågan till Lego på borttappade delar, Technic-balkarna hittade jag inte, och inte den mörkröda plattan. Antennerna och mastriggarna mm fanns.

Magnus

Så här gick det med Lego Direct:

"Tack för att du kontaktat LEGO® Direct, det är alltid roligt att höra ifrån ett sant LEGO fan.

Brikke 4226285 finnes dessverre ikke i den fargen du har bedt om. Vi har den med grå base men selve antennen har en litt mørkere grå farge. Jeg har lagt denne til din ordre, men dersom du ikke vil ha den kan den fjernes når du ringer for å betale.

Det samme gjelder Lattice 4502460. Denne er lagt til i sort.

4505402 Disc har vi dessverre ikke noe erstattning for og har blitt fjernet fra din ordre."

Tror att de egentligen bara hade de gula technic-vinkelbalkarna, la bara till svåra bitar.

Surt  :(

-Det är väl bara att handla det som finns.. Spakarna verkar svåra att köpa många av på bricklink, man får byta överdel när man hittar rätt.

Någon annan vanlig bit som är svår att bricklinka som man ska ta från Lego?

Tobbe Arnesson

Det var värt ett försök, tack för statusrapporten!