Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

På tal om tåg...

Startat av AndersI, 16 Januari 2012 kl. 22:11

Föregående ämne - Nästa ämne

AndersI

Har börjat pilla lite med en POC - proof of concept - av ett Da-lok (eller D eller Du eller nåt) i 'naturlig' skala, dvs. längd/bredd ska stämma överens med spårvidden. Det skulle egentligen bli 48 studs långt och 14 studs brett (!) men jag har inga hjul som matchar det, så jag fick krympa till 32 långt och 9 eller 10 brett. Jag betvivlar att det någonsin kommer att åka runt på en bana...

Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

andreaseldh

Detta kommer bli spännande att följa! Om du även bygger en passagerarvagn i denna skala, skulle den nog bli så stor att den kan delta i SHIPtember.

Record

Kul att du tar dig an detta, jag har ju själv byggt ett d-lok i 8 wide, så det skall bli kul att du testar att bygga det skalenligt :).

Posta gärna lite WIP bilder framöver.
Friskt satsat, hälften vunnet..

AndersI

Det blev ingen bra skala när det gäller allting annat, förutom hjulen  >:(  Rund 1x1 blev för liten strålkastare, 2x2 för stor, och inga fönster som passar heller. Jag tror jag måste göra det lite bredare och lite längre och inte låtsas om att hjulen blir lite för små.

Koppelstängerna fungerar 'ganska' bra (både estetiskt och mekaniskt), men det krävs nog en drivande förbindelse mellan ytterändarna för att de inte ska kinka...

Experimenten fortsätter - tänk på att det bara är en POC!

andreaseldh

Citat från: AndersI skrivet 01 September 2016 kl. 12:00
Koppelstängerna fungerar 'ganska' bra (både estetiskt och mekaniskt), men det krävs nog en drivande förbindelse mellan ytterändarna för att de inte ska kinka...

Räcker det inte med 90 grader förskjutning?

AndersI

Än så länge har jag inte genomgående axel...

AndersI

En bit på väg...

AndersI

Kommit lite längre på väg...

(Usch vad slarvigt jag har tryckt ihop bitarna! Taket ligger bara ovanpå, inget som håller ner det)

LeifSpangberg

Snyggt. Planerar du belysning oxå ?

AndersI

Nja, jag vet inte om jag kommer att bry mig om belysning - det här loket kommer ändå aldrig att köra...

Framändesskärmar och mera krusidull på taket - strömavtagare är svårt! Och vilken färg borde jag använda (=köpa) för detaljerna på taket? Jag litar inte riktigt på mitt gamla Fleischmann-lok...

AndersI

Jag gav upp på den här för tillfället - nerplockad. Inspirationen tröt, och jag kom inte på några bra idéer för strömavtagarna. Dessutom ville jag ha mina bruna bitar till annat...

Pekblom

Men det var kul att du delade med dig av processen.

swestar

Mina Egna Byggen flickr
Instagram

AndersI

Lite smalspår som inte blev färdigt till tågträffen i Lindesberg i helgen - men man får nöja sig med att titta på det som blev gjort. Det gick i alla fall att köra runt på banan.

andreaseldh

Jag har också försökt bygga smalspårig kurva med blå räls som du har gjort, men jag fick det inte att gå jämt upp. Det ser ut som om du har lyckats få synk hela vägen runt. Hur lyckas du?