Författare Ämne: Östhamnstråden (var Stad på 1,6m^2)  (läst 6953 gånger)

Utloggad Pekblom

• Betalande medlem 2013
  • *
  • Antal inlägg: 1 345
SV: Stad på 1,6m^2
« Svar #60 skrivet: 18 januari, 2012 Kl:22.28 »
Älskar den här tråden  :)

Utloggad bj-brick

• Antal inlägg: 143
« Svar #61 skrivet: 18 januari, 2012 Kl:23.26 »
Snygg kombination av röd och orange på brandstationen. På pappret känns det inte som om det skulle funka men jag ser mig motbevisad.

Men titta, det är ju kabinettsektreterare Sandström vi har fångat på den första bilden på väg ut genom dörren! Inte har väl han varit uppe hos.... Nä, han måste nog ha haft nåt slags möte med Conny Kvist.

Man får hoppas att Conny i sin roll som vikarierande polis haft ett allvarligt samtal med kabinettsektreteraren. Det antyds ju uppenbarligen att han behöver det.
BJ-brick
Använder byggandet som avslappning och har ofta med en fyraåring i den kreativa processen.

Utloggad Jesperallen

• Betalande medlem 2013
  • *
  • Antal inlägg: 1 017
« Svar #62 skrivet: 18 januari, 2012 Kl:23.31 »
Ahh, bil 2 från 6382-1, det är grejer det!

Fortsatt mkt. kul läsning och härligt byggt.

Utloggad mechamike

• Ordförande
  • Styrelsen
  • *
  • Antal inlägg: 4 882
    • Brickshelf Mapp
« Svar #63 skrivet: 19 januari, 2012 Kl:08.07 »
Man får hoppas att Conny i sin roll som vikarierande polis haft ett allvarligt samtal med kabinettsektreteraren. Det antyds ju uppenbarligen att han behöver det.

Eller så är det så att Conny håller en vakande hand över Josefin (mot en smärre ersättning förstås) och förvissar sig att Kabinettssekreteraren ser till att det inte saknas medel till inköp av "brandmaterial" :D

Kul bygge och kul läsning.. Jag funderar på om jag skulle skicka några av mina minfigs på semester till din stad :)
.

Utloggad Tommy_la

• Betalande medlem 2013
  • *
  • Stolt innehavare av en legostad
  • Antal inlägg: 774
    • Min butik på Bricklink
« Svar #64 skrivet: 19 januari, 2012 Kl:08.32 »

Eller så är det så att Conny håller en vakande hand över Josefin (mot en smärre ersättning förstås) och förvissar sig att Kabinettssekreteraren ser till att det inte saknas medel till inköp av "brandmaterial" :D

Kul bygge och kul läsning.. Jag funderar på om jag skulle skicka några av mina minfigs på semester till din stad :)

Om nästa Linköpingsminiträff blir hos mig får du plocka med minifigs. Jag hälsar Josefin att hon ska hålla öppet i sin kalender för just den dagen. ;)
Min bricklinkbutik "Tommy's Store":
http://www.bricklink.com/store.asp?p=tommy_la

Utloggad mechamike

• Ordförande
  • Styrelsen
  • *
  • Antal inlägg: 4 882
    • Brickshelf Mapp
« Svar #65 skrivet: 19 januari, 2012 Kl:08.36 »
Jag tar det som ett löfte, (eller rättare sagt 3 löften) :D
.

Utloggad Tommy_la

• Betalande medlem 2013
  • *
    • Min butik på Bricklink
« Svar #66 skrivet: 14 februari, 2012 Kl:15.08 »

Idag besöker vi kvarteret Havsörnen. Vi har tidigare träffat mor och dotter Sjöberg på biblioteket och idag får vi se hur familjen bor. Sjöbergs är ägare av öns enda bensinstation och brukar ofta kritiseras för att utnyttja sin monopolställning för att sätta höga priser. Men omsättningen blir inte så hög på en liten ort som Östhamn och då måste nog priserna sättas därefter. Bränsle till båtar står för ungefär en tredjedel av drivmedelsförsäljningen.

Pappa Kenneth Sjöberg ser ni sitta uppe på takterrassen, med yngste sonen till sällskap. Kikaren har han alltid nära till hands, utifall att han ser någon fågel ute över fjärden som han inte kan artbestämma med blotta ögat. Frun brukar ofta skoja om att han har kikaren till att titta på flickor med, men i Kenneths fall är det verkligen fåglarna som lockar. Kenneth har dragit ner på sitt engagemang i drivandet av bensinstationen där äldste sonen fått ta över mer och mer. Hans nya äffärsidé utgår från hans hobbies och går ut på att organisera vildmarkssemestrar i Sibirien. I juni bär det av till Tajmyrhalvön tillsammans med ett tiotal förväntansfulla svenskar. Kenneth blev lite bekymrad när det blev känt att fursten ringt upp president Medvedev och framfört starka synpunkter på Rysslands veto i Syrienfrågan. Krångel med sitt Rysslandsvisum som en följd av diplomatiska gräl är det sista han vill ha.

Paret Sjöberg har tre barn med stor åldersspridning. Äldsta sonen har flyttat ut, medan dottern precis börjat skolan. Ovanpå bensinstationen finns bostaden med tre rum och kök. Här får vi titta in i köket och i barnens rum.

Biltvätt och verkstad ingår också i verksamheten. I verkstaden är det Sara Fjäder som sköter rulljansen. Kenneth har otaliga gånger sagt åt henne att inte ha verktyg liggandes på golvet och att sluta spotta snus i golvbrunnen för att luktar, men att få Sara Fjäder att ändra något i sitt beteende är det aldrig någon som har lyckats med hittills.

Köket ligger ovanför verkstaden och ovanpå köket finns barnens rum. Förresten, hur många känner du till som kan plocka mogna äpplen på vägen mellan köket och vardagsrummet?

Utloggad Linus Damberg

• CS Värmer mitt HJÄRTA...
  • Antal inlägg: 334
« Svar #67 skrivet: 14 februari, 2012 Kl:15.18 »
Jag bara älskar dina historier Tommy_La!!! Men vilka fina bensinpumpar!!!Men ifrån vilket set kommer dom i från???
Å,just det med tanke på dom höga bensinkostnaderna undrar jag lite hur många som bor i staden ???
Längtar redan efter nästa bygge i staden!!
Den som äger mycket silver kanske är lycklig.
Den som äger mycket LEGO kanske är lycklig.
Men den som intet äger kan sova lugnt.

Utloggad Harry Coma

• Legoälskande pappa till två legobarn..
  • Antal inlägg: 178
« Svar #68 skrivet: 14 februari, 2012 Kl:15.36 »
6610?

Har dom någonstans.. :)

Nostalgi.

Jättefin stad, sjukt mkt detaljer.
Helt underbart.  :D

Utloggad Jesperallen

• Betalande medlem 2013
  • *
  • Antal inlägg: 1 017
« Svar #69 skrivet: 14 februari, 2012 Kl:18.53 »
Gillar verkligen detta hus, riktigt snyggt!
Som jag sagt förut är det en underbar blandning av egna skapelser och de fina grejerna från 80-talet.

Utloggad Sollan

• Betalande medlem 2013
  • *
  • Antal inlägg: 360
« Svar #70 skrivet: 14 februari, 2012 Kl:20.52 »
Kul! Väldigt snyggt!!

Utloggad Ferdik

• Antal inlägg: 377
    • http://enlegoomdagen.blogspot.com/
« Svar #71 skrivet: 14 februari, 2012 Kl:21.13 »
Trevlig stad! Kul med annat än dessa köpta modulars man så ofta ser.  :)

Jag noterar även att lite beige jugend-design har hittat in i staden.  ;)

Utloggad Tommy_la

• Betalande medlem 2013
  • *
    • Min butik på Bricklink
« Svar #72 skrivet: 15 februari, 2012 Kl:14.40 »
Trevlig stad! Kul med annat än dessa köpta modulars man så ofta ser.  :)

Jag noterar även att lite beige jugend-design har hittat in i staden.  ;)

Aahh, du kände igen nåt i bakgrunden där!  :D  Det finns faktist lite gul jugend-design där också. Jag har en del kvar att jobba på invändigt med de bägge husen så dom har inte fastnat på bild än (annat än så där lite i bakgrunden). Sen får du se hur jag har stulit och förvrängt din snygga design. ;)

Utloggad Tommy_la

• Betalande medlem 2013
  • *
    • Min butik på Bricklink
« Svar #73 skrivet: 15 februari, 2012 Kl:14.47 »
Jag bara älskar dina historier Tommy_La!!! Men vilka fina bensinpumpar!!!Men ifrån vilket set kommer dom i från???
Å,just det med tanke på dom höga bensinkostnaderna undrar jag lite hur många som bor i staden ???
Längtar redan efter nästa bygge i staden!!

Hur många som bor i Östhamn? Får ni inte lära er någon geografi alls i den svenska skolan längre? Östhamn är världens näst minsta land till folkmängden, endast Vatikanstaten har mindre befolkning. Jag har faktist mött flera vuxna svenskar som inte ens vet om att det finns en självständig ö-nation mellan Sverige och Finland. Inte sällan blandas vi ihop med Åland. Ytterligare ett bevis på hur det svenska skolsystemet havererat!

/Fursten av Östhamn

P.S. Tack till Tommy_la som hjälpte mig att posta detta inlägg. D.S.

Utloggad Barbaroux

• Betalande medlem 2013
  • *
  • Antal inlägg: 444
« Svar #74 skrivet: 15 februari, 2012 Kl:14.51 »
Då kan ju mina minifigs handla tax-free när de kommer på besök.  ;D