Östhamnstråden (var Stad på 1,6m^2)

Startat av Tommy_la, 01 September 2009 kl. 14:40

Föregående ämne - Nästa ämne

Tommy_la

Haha!
Ja, han verkar ha lite problem med att ro själv. :D
Min bricklinkbutik "Tommy's Store":
http://www.bricklink.com/store.asp?p=tommy_la

Svartkrut

Underbar legokänsla och mycket inspirerande. Jag gillar också att dikta upp historier och hitta på färgstarka karaktärer, så det kanske blir något sånt från mig i framtiden. Just nu känner jag bara ett enormt behov av MERA lego!  ;)

Tommy_la

Det behovet har jag känt under ungefär hela mitt liv.  :-)

Tommy_la

Furstliga Nationalbiblioteket, eller helt enkelt "Bibblan", uppfördes under slutet av 1920-talet. Birgit Boklund är bibliotikarie sedan många år och syns här vid datorn i lånedisken. Biblioteket är viktigt inte endast för allmänhetens bildning och förkovran, utan används också flitigt av skolans elever i alla åldrar. Just nu är det dock Birgits dotter och dotterdotter som är på besök.

- Mamma, hur gör man om man vill låna en bok från översta hyllan och man inte har två meter långa armar?
- Då lutar man på bokhyllan tills den bok man vill ha trillar ner.

- Mamma, varför har du och mormor likadana tröjor på er?
- Därför att pappa har väldigt dålig fantasi när han köper julklappar.

- Mamma, snälla kan jag få en varmkorv när vi har lånat klart?
- Ja, om du inte ställer så många konstiga frågor.

- Mamma, har du hört att det går rykten om att det spökar i bokmagasinet?
- Tyst med dig, nu tog spöket din varmkorv.

Ja, vem är det egentligen som står där nere i källaren? Kan det kanske vara bibliotekets första bibliotikarie, Karl von Knorring, som går igen? Eller är det någon av studenterna som är på lekhumör? Vilket är egentligen det bästa sättet att bekämpa råttor i den där viktklassen och ser ni vart nånstans man kan köpa korv?

Känns byggnaden igen, kan det bero på att det är en modifierad version av rådhuset i set 10184 "Town plan".

Jesperallen

Får såna härliga minnen från när man själv byggde sina städer, speciellt avspärrningen och vägfordonet värmer hjärtat. Skelettet är ju fantastiskt förresten!

bj-brick

Det kanske inte är en slump att utgrävningen och skelettet sker samtidigt som vi presenteras för spöket i källaren...

Tommy_la

Citat från: bj-brick skrivet 15 Januari 2012 kl. 20:16
Det kanske inte är en slump att utgrävningen och skelettet sker samtidigt som vi presenteras för spöket i källaren...

Ahhhhh.... Nu börjar saker klarna. Jag som lutade åt spexande student förut. :D

Tack för alla inspirerande kommentarer förresten!

Barbaroux

Din stad blir ju bara bättre och bättre. Det är som en bra bok...

Man vill bara ha mer och mer.

Skafte

Som skelettinsnöad arkeolog undrar jag i vilket väderstreck skelettets huvud ligger. Det är viktigt för att avgöra om det är från kristen tid eller tidigare. Eller fanns det några prylar med i graven som kan datera den? Det ser ganska grunt ut. Det verkar röra sig om ett viktigt fynd eftersom professorn med tropikhjälmen kommit ut för att titta på detta tidiga stadium i undersökningen.

Carl T

Citat från: Tommy_la skrivet 09 Januari 2012 kl. 16:36
Jo, det är en 5770 som ni ser bakom Eskils båt. Lysbiten uppe i fyren är faktist en riktigt kul detalj i just det settet. Dock modifierade jag direkt så att man inte ska behöva vara tvungen att konstant trycka ner taket för att få kontinuerlig belysning från fyren.

Jag satte motor och pf-belysning i min, men tyvärr är pf-lysdioderna väldigt klena vid 9V så skenet är inte imponerande. (Jag funderar på att modda dem genom att byta de ytmonterade resistorerna. Vet inte hur mycket marginal man har, men de skall ju överleva att koppas till färska batterier med spänning en bra bit över 1,5 volt så om jag håller mig till 9 volt från mitt nätaggregat bör det gå bra.)
När jag plockade isär bitar lärde jag mig att reddish brown tar allting bokstavligt.

Sollan

Snyggt!

Bra tips med böckerna, ska prova det nästa gång jag kommer till biblioteket :)

Tommy_la

Citat från: eiffelben skrivet 08 Januari 2012 kl. 21:09
Ojojoj! Vilket bygge! Det verkar vara helt outtömmligt på detaljer och finurligheter! Jag önskar jag hade plats för ett sådant bygge! Helt fantastiskt!  :)

1,6 m^2 räcker, så låt inte platsbrist hindra dig! :)

Tommy_la

Citat från: Skafte skrivet 16 Januari 2012 kl. 08:47
Som skelettinsnöad arkeolog undrar jag i vilket väderstreck skelettets huvud ligger. Det är viktigt för att avgöra om det är från kristen tid eller tidigare. Eller fanns det några prylar med i graven som kan datera den? Det ser ganska grunt ut. Det verkar röra sig om ett viktigt fynd eftersom professorn med tropikhjälmen kommit ut för att titta på detta tidiga stadium i undersökningen.

Riksantikvarie Jacobsson har gjort en snabbanalys av den sabel och de bägge småmynt som hittats intill kvarlevorna och utifrån dessa dragit slutsatsen att det sannolikt är en ryss som stupat vid striderna mot engelsmännen sommaren 1854. Någon skottskada på skelettet har ännu inte hittats. Eftersom han har sabeln med sig i marken verkar det osannolikt att han blivit begravd, då en sabel var ett värdefullt objekt. En möjlighet är att han fallit över bord ute på Nötöfjärden och kroppen sedan spolats in mot stranden, vilken vid den tiden gick lite längre in åt land p.g.a. landhöjning och uppgrumling av fjärden. Marken här har varit dyig och det är möjligt att en vassrugge dolt kroppen så att ortsborna inte funnit den.

Tommy_la

Vad gör egentligen brandkåren när det inte brinner? Conny Kvist är Östhamns enda heltidsanställda brandman och idag sitter han tydligen på baksidan och dricker kaffe med sin bror när vi dyker upp på oväntat besök. På anmodan ställer han upp utanför brandstationen framför sin brandbil, som är en gammal trotjänare som varit med i många år. Conny brukar dock inte få dricka kaffe hela dagarna, utan får rycka in som allt från parkarbetare till vikarierande polis. I ett litet samhälle som Östhamn blir de flesta i någon mån diversearbetare och på kanslihuset är dom bra på att sätta folk i arbete.

Ovanpå själva brandstationen finns tre små lägenheter. Den första är Connys egen. Nästa tillhör Mia Brandin som studerar på distans vid Åbo Akademi och bruka extraknäcka genom att sälja varmkorv på stan. Ni har sett henne på en tidigare bild. Hon är inte hemma just nu, men Conny som har hennes extranyckel släpper in oss så vi kan ta en bild. Längst upp har Josefin Johansson sitt kärleksnäste, där hon arbetar med att ta emot män som känner sig ensamma och behöver lite uppmuntran. Men titta, det är ju kabinettsektreterare Sandström vi har fångat på den första bilden på väg ut genom dörren! Inte har väl han varit uppe hos.... Nä, han måste nog ha haft nåt slags möte med Conny Kvist.

Silence101

Hahaha, denna historia och detta bygge är helt underbart.
JAg följer det med stort intresse.
Peter Karlsson, Region Syd
It all seems so stupid, it makes me want to give up.
But why should I give up when it all seems so stupid?