Wordartists tråd om Posten som klantat sig, påminde mig om att jag tog emot det här paketet
för ett par veckor sedan:

Och innehållet:

Man undrar ju vad som har hänt här. Rejält knöggligt, fuktskadat och hål i paketet så man kunde se
legokartongen innanför. Lyckligtsvis var allt lego oskadat och som tur är är jag ingen kartongsamlare.
Men vad hade egentligen gått fel? Jag spatserade ner till Östhamns station för att se efter hur post-
hanteringen går till egentligen.

Ojoj! Så här såg det ut ett par sekunder efter att postmästaren öppnat vagnsdörren. Kommer det en kraftig
regnskur här blir det inte bra. Ett par av kuverten ser lite malätna ut redan faktist. Och tänk ifall en stark
vindpust griper tag i brevhögen och driver den mot hamnen?
Jag ställde postmästare Åke Nilsson (se bilden) mot väggen och sa att så här får det inte gå till. Han höll med
och berättade att han flera gånger varit i kontakt med Itella, den finländska posten, och klagat på hur de
paketerar försändelserna i vagnarna. Itella i sin tur, berättar Åke, skyller på Trafikverkets dåliga underhåll av
banan utanför Karis, vilket resulterar i att försändelserna far runt i vagnen när tåget kränger längs banan.
Trafikverkets avdelning för banunderhåll har i sin tur besparingskrav på sig som en följd av att budget-
anslagen inte räknats upp i takt med inflationen de senaste tre åren.
Så, vems fel är det egentligen?