Författare Ämne: 2012 övrigt  (läst 13292 gånger)

Utloggad pacc

• Antal inlägg: 196
2012 övrigt
« skrivet: 17 september, 2011 Kl:18.00 »
Star Wars och NinjaGo har fått egna trådar,
men det finns bilder på det mesta av det andra också:
http://www.miniland.nl/Nieuws/index.htm

City har flera halvstora set som är trevliga,  3/5 civila set har tjejer!
Alla har tillräckligt med detaljer, men blir priset OK?

Cars har många set med enstaka bilar,
Detta blir den stora storsäljaren till barnkalasen men köper man större set sen?

Forest Fire/Police har vi sett förut.

Dino är ganska junioriserat
Klassiskt tema med ett set i varje prisklass.

Friends verkar ganska komplett, med guldkorn som glassbaren
Set med inredning + figur skulle passa perfekt till alla tidigare creatorhus.
Det skulle de spunnit vidare på istället för att släppa stora huset.

Jag tycker att det är positivt med lite nytänk i city?
men rent taktiskt behövs kanske några polybags ändå för att locka in köpare till de större seten?

Kanske kan man få en licensserie som inte så slaviskt följer mallen,
ibland blir det lite krystat med mindre set utan innehåll men det bästa
är förstås med motiverade set i olika storlekar och en stor kartong på översta hyllan som man kan drömma om. (PoTC är väl lite sådär än så länge)

Utloggad mordatre

• Betalande medlem 2013
  • *
  • Antal inlägg: 699
SV: 2012 övrigt
« Svar #1 skrivet: 17 september, 2011 Kl:20.31 »
Tycker polis och brandkårsseten ser ut som sluban/byggis/fusklego. Får väl hoppas för TLG´s skull att de ändras.  Ett city-set jag måste ha är 4433 motorcykeltransport. En fräck jeep, en kawa och en Ktm= riktigt bra. Övriga civila set ser riktigt bra ut de med.

Dino innehåller en ny del till gevären som håller en doktorsspruta och får det se ut som ett kikarsikte. Gillar dinosaurierna men känns i övrigt ganska tråkigt.

Tar man bort figurerna från freinds-seten så funkar det mesta till dina vanliga minifigurer. Blir nog något partspack där.

På samma sida nämns set med Lord of the rings och The hobbit. Något som hört något mer eller är det samma önskerykte som pågått ett tag?

Utloggad shutter

• Betalande medlem 2013
  • *
  • En lite mörkare Knight!
  • Antal inlägg: 1 218
« Svar #2 skrivet: 18 september, 2011 Kl:20.01 »
Ambulansen är ju klockren.

Känns lite Falk över det hela.

Gillar nya uniformer till ambulans och räddningstjänst!
Den som lever får se.

Utloggad Skrytsson

• Betalande medlem 2013
  • *
  • Antal inlägg: 2 880
« Svar #3 skrivet: 18 september, 2011 Kl:20.09 »
Mer polis och brandkår - usch :P

Jag gillar dock den coola nya hattane och den nya björnen :D

Utloggad SuperMario

• Betalande medlem 2013
  • *
  • Antal inlägg: 955
« Svar #4 skrivet: 16 oktober, 2011 Kl:19.25 »

Utloggad Nextuz

• Administrator
  • *
  • Swebrick grundare
  • Antal inlägg: 3 727
« Svar #5 skrivet: 16 oktober, 2011 Kl:19.34 »
Snygga CITY-set!!  :o :o  ;D :D ;)

http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=486170

Öj.. 4437 var en cool jeep =) ser ut som en gammal ford bronco utan kåpa.. :P

Utloggad Anna

• Betalande medlem 2013
  • *
  • Antal inlägg: 190
« Svar #6 skrivet: 16 oktober, 2011 Kl:20.22 »
Gillar 4206, återvinningstationen med lastbil och truck. Lite nytt koncept.

/Anna

Utloggad Teabox

• Community Build Coordinator
  • Global Moderator
  • *
  • Antal inlägg: 2 259
    • http://mylittleteabox.com/
« Svar #7 skrivet: 16 oktober, 2011 Kl:20.49 »
Tycker seten ser fina ut, men vet inte riktigt om något set är en must-buy för mig.

Den nya biten i träden ser intressant ut, men vet inte hur jag ställer mig till biten som används i grunden på polisstationen. Känns lite för "högupplöst" för att vara en LEGO-bit. Men men, man kanske så lär man sig tycka om den till slut ändå :)

Utloggad Sirre

• Betalande medlem 2013
  • *
  • Antal inlägg: 796
« Svar #8 skrivet: 16 oktober, 2011 Kl:21.12 »
Kollade just igenom de nya City-setten (Brickset har lagt in dem), och jag måste hålla med, riktigt fina nya modeller!

För att vara ett fan av räddningsfordon är dock mindre imponerad av de nya polis och brandkårs-setten... Gillade de stads-inriktade mer faktiskt. :D

Utloggad Nextuz

• Administrator
  • *
  • Swebrick grundare
  • Antal inlägg: 3 727
« Svar #9 skrivet: 16 oktober, 2011 Kl:21.39 »
Tycker seten ser fina ut, men vet inte riktigt om något set är en must-buy för mig.

Den nya biten i träden ser intressant ut, men vet inte hur jag ställer mig till biten som används i grunden på polisstationen. Känns lite för "högupplöst" för att vara en LEGO-bit. Men men, man kanske så lär man sig tycka om den till slut ändå :)

jaaa.. uuusch.. den biten kändes lite väl megablocks.. :/

Utloggad pacc

• Antal inlägg: 196
« Svar #10 skrivet: 16 oktober, 2011 Kl:21.51 »
Återvinningsstationen slog ju sopbilen med bred marginal.

Nu har sopbilen inget berättigande alls, förstör det nya 'varierade' city-temat
och eftersom det är lego borde man ju kunna bygga en sopbil av återvinningsstationens delar istället...

Lego kunde hållt en av modellerna till 2013 istället, samma sortiment men lite ombyte.

Håller tummarna för att amfibiebilar och superhelikoptrar blir TrU-specialare så man slipper se dom.

Utloggad Westberg

• Antal inlägg: 87
« Svar #11 skrivet: 16 oktober, 2011 Kl:22.30 »
Många snygga set, Jeepen, husvagnen...

Såg jag precis en lego-björn??

Utloggad Skrytsson

• Betalande medlem 2013
  • *
  • Antal inlägg: 2 880
« Svar #12 skrivet: 16 oktober, 2011 Kl:23.50 »
Det enda av allt detta som jag finner en aning intressant är återvinningsstationen.

Utloggad shutter

• Betalande medlem 2013
  • *
« Svar #13 skrivet: 17 oktober, 2011 Kl:03.59 »
Skönt att se att världen är sig lik. Det finns lika många många åsikter som det finns individer :)
Det är kul att ta del av andras och lika kul att dela med sig av egna därför kör jag mitt race nu efter ordningen på Eurobricks med högupplösta bilder.

4206 återvinningsstation. Ja, LEGO speglar samtiden. Om 10 år ser allt kanske annorlunda ut och då kan vi titta tillbaka på denna modell och berätta för våra barn att år 2012... Inget måste för min del.

4208 brandbil mad vattenkanon. Gillas. många detaljer.

4209 skogsbrandsbekämpningsset. brandplanet är ju klockrent. skogsbränder bekämpas från flygplan med vatten eller kemiska bekämpningsmedel...
Motorsåg har jag väntat länge på :)
Jeepen här har något amatörmässigt däremot. känns slarvigt och hastigt ihopslängd.

4427 4-hjuling. Ja, min lilla brandstation i Örkelljunga, som är en skogskommun har just en 4-hjuling. Ett måste i samlingen.

4430 Mobile Fire Command Centre
Här tappar LEGO greppet om verkligheten enligt min erfarenhet. Räddningstjänsten har mycket riktigt tillgång till mobila ledningscentraler kallat ledningsfordon. oftast bestående av en buss med mycket radio/telefon och kartor. Så långt allt väl. Dragbilen till detta känns, precis som jeepen som ett måndagsexemplar.
Amfibiefordonet, i bästa fall kallat SISU känns också som hittepå. Undras om ens Ryssland har brandkårs-SISU? bygg i alla fall en lucka och tak till den, snälla TLG.

4431 Ambulans.
En nya ambulans är efterlängtat. Precis som jag tidigare nämnt känns det mycket Falck över uniformerna. :(
Den som lever får se.

Utloggad shutter

• Betalande medlem 2013
  • *
« Svar #14 skrivet: 17 oktober, 2011 Kl:04.34 »
forts.
4431 Ambulans.
Positivt är ett generöst vårdutrymme och spännande EKG-kurva på plate. I Sverige har vi annamat en standard som säger att sjukvårdspersonal i fält utmärker sig med gröna kläder. Vi har GULA ambulanser med gröna detaljer. Men men...

4432 sopbil. helt OK.

4433 jeep med crossmotorcyklar.
(En sådan fick brorsan i Playmobil för 15 år sedan). Sportig jeep men inget måste för mig.

4434 lastbil med tippflak.
Efterlängtad lastbil i LEGO-CITY. gillar att hytten är sån där modern vibrationsfri (eller vad det kallas) men fritt upphängd i förhållande till resten av lastbilen.
Ett måste!

4435 bil m husvagn
gillar backspeglarna till personbilarna. dock för liten dragbil till den stora (boggie) husvagnen.

4436 polisbil
gillas. en intressant detalj är återkomsten av gula lyktor på många bilar. här har man lite av varje ???

4437 biljakt
snygg jeep. själv tänker jag mer på tjuvjakt...

4439 Vertolhelikopter.
Jag gillar helikoptrar och tänker bl.a. på coastguard helikopter som kom för några år sedan. Det är något med denna, 4439 alltså, som inte stämmer. Måndagsexemplar igen? 6-hjulingen är inte heller så spännande. Nya flytvästar är däremot kul.

4440 polisstation.
Naturreservat med reservatsvakter? Med polisbefogenheter eller?
Tycker i alla fall att hela temat är ett värdefullt nytänkande för polistemat.
En storsäljare och ett givet köp.
Att jag sen kommer att slänga bort arresten och bygga om det till ett reservatscenter med turistinformation och ev proviantförsäljning är en annan historia.

slutligen
4441 hundpatrull.
Jag bara älskar denna bil. Modellen passar dessutom utmärkt att bygga till VW ambulans.  Är det ett bisamhälle i trädet? Fräckt i.a.f.
 ;)
Den som lever får se.