Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

HP - Horrocrux-grottan!

Startat av Skrytsson, 28 Augusti 2011 kl. 03:02

Föregående ämne - Nästa ämne

Skrytsson

Jag har alltid varit lite av ett fan av Harry Potter, eller ja, åtminstone Harry Potter-legot. Förmodligen kommer temat att utgå för gott inom kort nu när alla filmer har kommit ut. Så vad passar bättre än att återskapa en sekvens från HP-universumet i lego?

Den scen jag har valt att göra i lego är, åtminstone enligt mig själv, en av de starkaste scenerna i hela film-serien; Horocrux-grottan. I scenen, som är från slutet av den sjätte boken/filmen, tvingas fadersgestalten den store trollkarlen Dumbledore, i kampen för att förgöra onde Voldemort, dricka en så kraftigt förgiftad dryck att den, annars så säkre och stabile mannen, bönar och ber till Harry om att DÖDA honom.

Trots att han är kraftigt försvagad lyckas han ändå resa sig och framkalla en enorm eldstorm för att jaga bort de förtrollade zombie-liknande varelserna som angriper Harry.

Hoppas ni gillar skapelsen :)
Referensbilder återfinns i slutet av inlägget.

Titta gärna vidare och kommentera på min Flickr

Detta är del 1 av sommarens stora Lego-projekt.

Referensbilder:

Tie Fighter

Riktigt snygg!
Gillar att du fått användning av Mad Scientist frippen för att få lite vind i håret.

shutter

Excelent arbete!

Detta är inte En vigg. Det är FLERA.

Utmärkt foto också. Du får flera guldbaggar!!!

Gordonblixt

Hur kan du ha så många cheese slopes!? ???

Riktigt snyggt. Gillar hur du gjorde kristall ön.
Citat från: Tie Fighter skrivet 28 Augusti 2011 kl. 07:02
Gillar att du fått användning av Mad Scientist frippen för att få lite vind i håret.
Håller med.

Selander

Noll koll på HP.
Men det syns att det är ett superbygge !!!

de Gothia

oj vad snyggt!! gillar drakvingarna som eld!!

mordatre

Då min fru och äldsta pojk gillar HP så har man ju sett filmerna och denna scen känns igen direkt. Snyggt.
Vad som händer på en Legoträff stannar på en Legoträff.

Superkalle

Jäklar vad bra gjort. Absolut toppklass. Gillar verkligen också hur du gjort en sekvens av det. Mycket genomtänkt.

Kul att se sådana här MOCar här på Swebrick. BrothersBrick nästa känns det som.....

Myko

Jag gillar inte Harry Potter så jag känner inget för själva temat, men det var riktigt bra byggt med fina tekniker och foto. Skulle inte förvåna mig heller om den dyker upp på Brothers-Brick snart.

Måns.S

Citat från: Selander skrivet 28 Augusti 2011 kl. 08:26
Noll koll på HP.
Men det syns att det är ett superbygge !!!
samma här  ::), men riktigt maffigt bygge,

Teabox

Helt klart en snygg bildserie :)

Gideon

Såg filmen i förrgår, kände igen scenen direkt :)
Grymt snyggt bygge!
En del verkar ha avundsvärda mängder genomskinliga bitar ;)
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

swestar

Mina Egna Byggen flickr
Instagram

rocketboy

Riktigt snygg bildserie!   :)
//Rocketboy//

Skrytsson

Tack så mycket för kommentarer :)

Citat från: Gordonblixt skrivet 28 Augusti 2011 kl. 08:12
Hur kan du ha så många cheese slopes!? ???

Trans-dark blue cheese slopes är billiga på BL  ;D

Citat från: Superkalle skrivet 28 Augusti 2011 kl. 09:02
Jäklar vad bra gjort. Absolut toppklass. Gillar verkligen också hur du gjort en sekvens av det. Mycket genomtänkt.

Kul att se sådana här MOCar här på Swebrick. BrothersBrick nästa känns det som.....

Det var verkligen lovord, tackar för det :) Än så länge har den inte blivit bloggad av BB, vi får se vad som händer.

Notera också att trollstavarna som används är 3L Bars, till skillnad från TLC som fortsfarande använder 4L...

Lite statistik:
- ca 1400 bitar (det tror man inte, eller hur?!)
- ca 420 av dessa är cheese slopes i trans-dark blue.
- kristallön består av ca 300 bitar, alla i trans-clear
- ca 220 eld-bitar (i trans-orange och trans-neon orange)

Det är helt sjukt vad egna skapelser slukar bitar; fyrsiffrigt antal till denna lilla platta vinjett som är mindre än 32x32 studs...