Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Vattentorn

Startat av Mirandir, 05 Juli 2011 kl. 21:31

Föregående ämne - Nästa ämne

Mirandir

Yay! 3 år senare så är vattentornet äntligen färdigt. Eller vi kan åtminstone låtsas att så är fallet. För det finns alltid detaljer att finputsa än mer. Originalet är ett typiskt järnvägsvattentorn byggt 1911. Det användes till att lagra vattnet som användes till att fylla på de ånglok som passerade stationen. Bilder på originalet finns här.

Och här kommer nu bilder på själva bygget. Några fler bilder finns här

Japp, så här ser alltså fasaden ut. Tyvärr finns fönsterbitarna till andra våningens fönster i varken sand green eller rödbrunt så därför fick fönster och dörr bli vit till färgen. Har funderat på att använda dekaler istället. Men jag har haft varken tid eller pengar till att ta tag i det ordentligt så...

Här ser vi en lite närmare bild på tredje våningens fönster som har samma murade valv som alla andra fönster samt dörren har. Dessutom har väggen en större dekorativt valv ovanför dessa fönster.

Under taket så kan vi se takstolarna sticka ut. Originalet har 6 takstolar men formatet gjorde det omöjligt att få till ett bra reslutat med sex takstolar och åtta takstolar hade varit alldeles för många så det fick bli fyra stycken istället.

En bit av det södra taket går att lyfta av för att komma åt en liten plattform ovanför vattentanken. Härifrån kan man komma åt takluckan på den norra sidan av taket.

På tredje våningen finns en stor vattentank som håller vattnet till loken. Tanken är delad i två delar som matas med separata vattenrör.

Detta är en en ventilation, eller vad man skall kalla det, från andra våningens kontor.

Verktyg...

Golvlucka till trappen ned till andra våningen. På tal om andra våningen...

... så här är den.

Röret som leder vattnet från tanken på våningen ovanför till vattenhästarna på stationsområdet.

Balkongen på våning 2. Det smala grå röret är skortstenen från vedkaminen på bottenvåningen. Det vänstra vita röret är vattentillförsel till tanken på våningen ovanför det andra vita röret är avlopp.

Det enda utrymmet på våning två förutom balkongen är detta kontor/laboratorium där man bland annat utförde det farliga arbetet med att ladda om batterierna. Arbetet var farligt eftersom det kunde bildas knallgas under processen. Den beiga tavlan på väggen är en beskrivning av laddningensprocessen.

Det här är trappan mellan bottenvåningen och balkongen på våning 2. Har haft funderingar om att den skall vara delbar då den nu sticker upp en bra bit och gjärna lossnar när man sätter dit modulen för våning 2. Men jag har inte lyckats hitta någon enkel lösning och har gett upp att försöka.

Här är en översiktsbild över bottenvåningen. Som synes så är det ganska trångt utrymme trots tornets överdimensionering. Så ja det går inte att dra ner på tornets format trots att jag gärna skulle vilja...

Pumpen som fyller på vattentanken är elektrisk och drivs av den röda generatorn som i sin tur drivs av en Tändkulemotor.

Vedkamin för värme och varmvatten.

Förutom maskinrummet med tändkulemotor och vedkamin finns detta omklädningsrum/badrum på bottenvåningen. Här kunde anställda vid statens järnvägar tvätta av sig. Detta på tiden innan regnbadet (dushen) hade gjort sitt intåg i Sverige.

Som tidigare nämnts så är det mörkröda golvet generöst sponsrat av Copmike.

Edit: Fler bilder inlagda.
Legobloggen: http://legobloggen.com

Anders Nolberger

Verkligen snyggt och det är seciellt kul att du lagt så mycket energi på detaljer i inredningen.

Superkalle

Oj, oj, oj. Inte illa alltså...inte illa alls  :)

Jag gillar särskilt de små olikafärgade bitarna du lagt in väggar och takpannor. Precis lagom mycket för att ge lite ytstruktur-känsla.

Och sedan alla detaljer. Gillade t ex radiatorn i bottenvåningen. Urhäftig.

Nä, jag måste studera bilderna en gång till!

Mirandir

Citat från: AndersNolberger skrivet 05 Juli 2011 kl. 21:46
Verkligen snyggt och det är seciellt kul att du lagt så mycket energi på detaljer i inredningen.

Tackar. Ja det är ju inte för inte som det tagit mig tre år att bygga den. Hade man bara kört med fasaden hade man nog varit klar efter max ett halvår.  ;D

Citat från: Superkalle skrivet 05 Juli 2011 kl. 22:03
Oj, oj, oj. Inte illa alltså...inte illa alls  :)

Jag gillar särskilt de små olikafärgade bitarna du lagt in väggar och takpannor. Precis lagom mycket för att ge lite ytstruktur-känsla.

Och sedan alla detaljer. Gillade t ex radiatorn i bottenvåningen. Urhäftig.

Nä, jag måste studera bilderna en gång till!

Mjo, de där olikfärgade bitarna har varit en hel del "trial and error" att få till och jag skall väl erkänna att jag fortfarande inte är helt nöjd med dem. Även om mängden och placeringen är ganska spot on så känns de lite för enformiga i själva mönstret.

Hehe, om man vill kan man leka "hitta radiatorerna". Det är sammanlagt fem stycken varav en gömmer sig lite...

Skrytsson

Imponerande bygge. Beundransvärt att du lagt ner så mycket energi även på interiören. Gillar också inslagen av de olikfärgade bitarna. Det måste ha varit besvärligt att få till de murade valven? Snyggt är det i alla fall.

Vad jag dock inte tycker är lika träffsäkert är färgen på byggnaden. Av orginalbilderna att döma borde dark orange eller medium dark flesh (den senare av dessa fanns iofs inte för tre år sedan när du påbörjade bygget) vara betydligt mer likt tegelfärgen. Även reddish brown eller dark red hade nog känts bättre i mina ögon, rött är så färgstarkt. Men jag antar att du valde bort dessa pga praktiska och/eller ekonomiska skäl?

Är det minifig-skala? Det känns väldigt stort. Hur många bitar gick åt? :) Skulle även vara intressant att veta hur du planerade detta enorma projekt. Har du byggt i LDD innan?

Mirandir

Citat från: Skrytsson skrivet 06 Juli 2011 kl. 00:55
Imponerande bygge. Beundransvärt att du lagt ner så mycket energi även på interiören. Gillar också inslagen av de olikfärgade bitarna. Det måste ha varit besvärligt att få till de murade valven? Snyggt är det i alla fall.

Ja, de murade valven är en av detaljer som jag ägnat allra mest tid åt och lösningen har förändrats ett antal gånger under arbetets gång. Den slutliga lösningen är egentligen inte alls särskilt komplicerad och var något av en snilleblixt.

Vad jag dock inte tycker är lika träffsäkert är färgen på byggnaden. Av orginalbilderna att döma borde dark orange eller medium dark flesh (den senare av dessa fanns iofs inte för tre år sedan när du påbörjade bygget) vara betydligt mer likt tegelfärgen. Även reddish brown eller dark red hade nog känts bättre i mina ögon, rött är så färgstarkt. Men jag antar att du valde bort dessa pga praktiska och/eller ekonomiska skäl?

Färgen ja... Den blev röd efter som det var den färg som det gick att genomföra projektet i. Tror att Dark Orange kan vara den färg som är närmast originalet. Men problemet där är att det saknas en och annan vital del. Som t.ex dessa.

Medium Dark Flesh är alldeles för orange så den funkar inte även om den funnits för tre år sedan, dark red är för mörk och reddish brown är på tok för brun.

Är det minifig-skala? Det känns väldigt stort.

Den är lite drygt minifig-skala. Den är typ två pluppar, kanske t.o.m. ännu mer,  för bred och anledningen till det helt och hållet praktisk. Den nuvarande dimensionen är den minsta som går att ha utan interiören blir lider allt för mycket.

Grundproblemet är att väggen  är tre pluppar tjock men med en minifigskala på 4 pluppar per meter borde väggen inte vara mer än två pluppar. Och egentligen var det meningen att ytterväggarna bara skulle vara två pluppar men jag insåg ganska snart att det inte var genomförbart och samtidigt få till fönstren på det sätt som jag ville ha dem.

Hur många bitar gick åt? :)

Har ingen aning om hur många bitar som jag använt. Men jag uppskattar antalet till att vara 5 siffrigt. Har för mig att bara den yttersta röda fasaden innehåller c:a 1500 bitar och då är ytterväggarna ytterligare två pluppar tjock.

Skulle även vara intressant att veta hur du planerade detta enorma projekt. Har du byggt i LDD innan?

Planeringen bestod väl till största delen av att göra ett studiebesök av originalet dr jag fotade och mätte i princip varenda skrymsle och vrå. Sedan ritade jag en layout av våningarna på ett rutat papper. Sen har en hel del av arbetet bestått av trial and error då mina ursprungliga planer stött på patrull och visat sig vara i praktiken ogenomförbara.

Ras 74

Det här verkligen, verkligen en riktigt vacker MOC!
Jag har lite längtat efter att du skall bli klar med denna, och nu är den här.
Det är så grymt många trevliga detaljer överallt. Dina förklaringar till hur tornet fungerar och
hur du löst vissa lösningar på design och så vidare är väldigt kul att läsa om.

Gillar väldigt mycket hur en bit av taket kan tas bort, och hur det sedan går att ta isär i olika delar
för att se hela interiören. Snyggt jobbat Mirandir!
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

Illuwatar

Riktigt tjusigt bygge - gillar verkligen alla dessa detaljer, både på ut- och insida.
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

Teabox

Blir bara snyggare för varje gång jag tar mig en titt på bilderna.

Utöver det som redan utpekats som fint, gillar jag hur du gjort så att de olika planen inte går att sätta tillbaka med fel orientering :)

de Gothia

tjusigt tjusigt!!!

blev imponerad ver det yttre men sen när taket lyftes av och man såg alla små detaljer blev man bara helt hänförd! så mycket små detaljer du lyckats få med! helt klart imponerande!!!

Stigge72

Riktigt tjusigt. Det har redan skrivits så mycket om vad som är bra...

Ser fram emot att se nästa bygge.

AndersI

Underbart bygge med massor av detaljer!

Om jag får komma med lite (förhoppningsvis konstruktiv) kritik så är det tre saker som drar till sig mitt öga (se bifogade bild):

1) Valven över sidofönstren på andra våningen har inte likadana glipor ovanför bågen [grönt]. Jag *tror* att den vänstra lösningen är snyggast, även om toppglipan blir lite större där.

2) Glipan över den stora bågen går nästan ihop på toppen [lila]. Jag *tror* att det blir snyggare med lite mer glipa där, men det är svårt att tänka sig hur det skulle se ut.

3) Glipan över mittfönstrets båge känns stor [gul], men det går förmodligen inte att göra något åt det. En tile till i bågen, kanske?

Som du märker är det bara några små, små, detaljer som jag lyckas hitta att 'anmärka' på. Återigen: Kalasbygge!
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Selander

Fantastiskt projekt.....  :D
Beundrar din uthållighet... tre år, det är en lång tid, men resultatet talar ju för sig själv.

Så, nu väntar vi på den 6ggr större stationsbyggnaden, med beräknat färdigställande år 2029.

Tommy_la

Kul att det äntligen blev klart och resultatet blev ju jättefint också!
Min bricklinkbutik "Tommy's Store":
http://www.bricklink.com/store.asp?p=tommy_la

Mirandir

Citat från: AndersI skrivet 06 Juli 2011 kl. 11:47
Underbart bygge med massor av detaljer!

Om jag får komma med lite (förhoppningsvis konstruktiv) kritik så är det tre saker som drar till sig mitt öga (se bifogade bild):

1) Valven över sidofönstren på andra våningen har inte likadana glipor ovanför bågen [grönt]. Jag *tror* att den vänstra lösningen är snyggast, även om toppglipan blir lite större där.

2) Glipan över den stora bågen går nästan ihop på toppen [lila]. Jag *tror* att det blir snyggare med lite mer glipa där, men det är svårt att tänka sig hur det skulle se ut.

3) Glipan över mittfönstrets båge känns stor [gul], men det går förmodligen inte att göra något åt det. En tile till i bågen, kanske?

Som du märker är det bara några små, små, detaljer som jag lyckas hitta att 'anmärka' på. Återigen: Kalasbygge!

1. Hmm noterade det först nu. Lustigast av allt är att det är precis likadant på andra sidan. Som om det var tanken att de skulle vara olika...

2. Kan så vara. Får helt enkelt testa. ;)

3. Nu har jag inte vattentornet här men eventuellt vet jag ett sätt att fylla ut tomrummet en aning. Men det återstår ju att se om det kommer se konstigt ut.

Överlag tycker jag att det var mycket bra synpunkter. :)

Citat från: Selander skrivet 06 Juli 2011 kl. 12:24
Fantastiskt projekt.....  :D
Beundrar din uthållighet... tre år, det är en lång tid, men resultatet talar ju för sig själv.

Skall väll sägas att projektet stog orört i närmare ett halvår också då jag byggde annat. Det är nog mycket tack vare den pausen som projektet blev klart över huvud taget.