Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Legoland-tips?

Startat av Skafte, 28 Mars 2011 kl. 22:23

Föregående ämne - Nästa ämne

marpe

Äntligen är mina barn så stora så att de kan njuta av legoland. Det var länge sen jag var där sist, så jag behöver fylla med kunskap. Bra tråd!
Vilket ska jag välja: vardagar precis efter midsommar eller i augusti? Köbarometern på hemsidan täcker bara juni och juli.
Hur många dagar är lagom för mina barn på 4 resp 6 år? Orkar de tre dagar eller räcker det med två?
Jag är mycket intresserad av andra tips och förslag.  :)

shiftaltcmd

Antal dagar beror nog på tempot ni vill hålla. Min åttaåring var riktigt trött dag två och hade inte fixat en dag till. Jag hade inte varit till nåt Legoland på närmare 30 år så jag/vi ville nog för mycket.

Med tre dagar behöver man inte vara där från öppning till stängning.

Gillar man karusellerna behöver man en "gå-före-i-kön-billjett", i alla fall om bara har 1-2 dagar på sig. Är det mycket folk kan det vara 45-90 minuters köande för att få åka en tre-minuters karusell. Enklare för oss då vår Lilleman inte är så förtjust i karusellerna. Vi passade på att fika när vi stod i kö. Smartphone/läsplatta är också bra för barn som är för otåliga för att stå i kö.
Är man där tre dagar kan man ta en stor attraktion varje morgon innan köerna har blivit för stora.

Kan ev vara lättare med mindre barn? Ta många pauser, kanske vagn/skrinda för att spara på de små benen. Hålla sitt eget tempo, inte dras med i alla andras. Inte behöva göra allt.

En kollega var i Billund över midsommar. De tyckte det var lagom med folk, inte så långa köer. Svenskarna drar nog till Billund direkt efter att man sovit ruset av sig från midsommar.

footos

Jag åker imorgon i hopp om att köerna inte ska vara så långa. Vi var där i juli förra året och det var mycket väntande. Vi har inte bestämt om vi ska ta tre dagar på Legoland än. Jag gör gärna det men vi ska försöka hinna med lite badande också. Man hinner ju åka det mesta på två dagar fast man hinner ju mer på tre. :)

Roger Brickjet

Minns inte exakt men har för mig att skolorna i danmark börjar någon vecka före oss, vi brukar ta andra eller tredje veckan i augusti. Inte tokmycket folk men tyvärr brukar det vara ganska utplockat i PAB-hyllan och en hel del getingar. Risk också för att det är för kallt för "vattenaktiviteterna".

När grabben var 4 var vi där första gången, då funkade 2 dagar bra. I somras var han nästan 6 och hade gärna stannat hela veckan :)
Tror att det hade lite att göra med att vi bodde på hotellet den här gången, fanns mycket att göra där också. Plånboken var dock inte lika entusiastisk...

marpe

Tack för de bra svaren.  :)Två dagar i parken verkar lagom för en fyråring och en sexåring.

Hoppas inte det är för mycket folk på vardagarna sista veckan i juni.

Vad har ni för erfarenhet av Lalandia? Har Lalandia egen ingång till parken precis som Hotell Legoland?

lindyhep

Lalandia har ingen egen ingång och hamnar man i en stuga långt bort kan man ha drygt en kvart att promenera och troligen mer om tvååringen har egna gångambitioner ;) Vissa tider på sommaren går det nån slags liten buss/tåg men när vi var där runt 13-14 augusti hade den slutat för sommaren.

Bor ni på Lalandia har ni inträde till deras Aquadome inkluderat i priset och det tycker jag är en höjdare iaf med lite större barn. Mina yngsta var ju 3 och 5 när vi var där förra året och visst hade de kul men de äldre (inkl. oss vuxna) uppskattade det mer.
Vet inte om jag skrivit det tidigare men även den mest legoinbitne av barnen (även den jag formligen fick släpa in i Aquadome) tyckte att om vi åker dit i år så är det en dag på Legoland och en i Aquadome som de helst vill.

Vi har varit där runt andra veckan i augusti och första året var det toppen ifråga om köer. Troligen mest för att de varnat för dåligt väder och sen blev det bra iaf :) Förra året var det okej men absolut mer än året innan. Öppettiderna är ju lite olika beroende på vilken tid man åker också. I år blir det troligen en tur sista veckan i juli eller första i augusti och vi satsar nog på Lalandia igen (iofs lite beroende på att vi behöver en större stuga men vi gillade deras stugor också).

Är det någon som vet om det går att hitta några fribiljetter nånstans? Barnbiljetter med helt fritt inträde har vi hittat tidigare om året men i år verkar det bara cirkulera varianten där man måste köpa vuxenbiljett till fullt pris för att få en barnbiljett. Jag gissar iofs att vi behöver köpa vuxenbiljetter till fullt pris iaf.....

:::::::

Jag tycker Legoland i UK var klockrent. Flyg 3 minuter hemifrån och 500spänn per skalle att flyga.
Vi var där i slutet av September och det var inga köer alls.
Nytt fräscht Legoland hotell. Billigare att bo på det i UK än i DK.

Vi åker i September igen och stannar 5 dagar i London och 2 på Legoland.
Det kändes som att 2 dagar för min 5åring var alldeles lagom.
Vi testar SAS den här gången för att flyga till och från Heathrow och där igenom underlätta
transporterna till London och Windsor. (kostade lika mycket att flyga till Billund som till London)
Då har vi ju även 1 1/2 resväska att fylla med ca. 30kg lego.

PaB på Legoland där var ett skämt, men den i Legobutiken i Westfield gallerian var väl helt ok och
jag fick för mig att priserna var ok tack vare växelkursen (som nu är ännu bättre).

marpe

Legoland UK lät verkligen som ett alternativ värt att kolla upp. Om den planerade Danmarksresan blir lyckad är det bra med en uppföljare i bakfickan. Om Danmarksresan - mot förmodan - blir helt misslyckad kan Legoland UK istället vara lösningen på problemet.  ;)

Sisilisko

Jag fyller på tråden med Legoland San Diego.

Familjen åker dit i oktober och jag tror vi kommer vara där 21-22 oktober, det är måndag, tisdag. Är det off season? Jag hittade ingen kötermometer.
Läste på deras hemsida att man kan lösa 2 dagars biljett och två dagar inom en 14 dagars period. Förutom för att jag är Supersugen på att bo på hotellets piratrum så är det nog smartast för oss att dela på besöket.

Mina barn kommer att vara 3 och 5 på resan.

Jag ser framför mig hur jag och lillkillen kommer plaska runt i Duplo-vattenlandet och sedan hur jag och storkillen kommer åka berg och dalbana. De kommer inte att hinna bygga, de är på tok för lättstörda för att kunna fokusera vid byggstationerna. Jag tänker ge dem glass och gå genom mini-länderna.

Givet hur denna tråd har recenserat PAB och legolands-affärer så måste jag säga att jag tror vi helt enkelt beger oss till TRU för massiv legoshopping. Kanske har jag chans att få tag på julklapps setten redan i oktober!!!

lindyhep

Dagens Legoland-tips:

"Fri entré i LEGOLAND®
Fri entré i LEGOLAND® for Club BR-medlemmer (3-12 år)*"

*Gælder en dagsbillet for et barn (3-12 år). Værdi op til 279 kr. Tilbuddet gælder indtil 27. oktober 2013 (undtagen 17. august 2013). Barnets Club BR-medlemskort skal vises ved indgangen til LEGOLAND. Billetten er et pakketilbud og kan ikke kombineres med forkøbte billetter eller andre rabatter, ombyttes til kontanter eller ændres til andre billettyper.

marpe

Bokningstips på Lalandia.

Höll på att missa chansen att få hotellrum till rätt period.  :'( För fyra dagar sen hade jag äntligen bestämt mig och skulle boka. Det visade sig att både hotellet och Lalandia var fullbokat, så när som på ett undantag. Ett 8 bäddars för > 11000 kr. Vi är bara två vuxna och två småbarn... Hade lite panik ett tag, men det slutade lyckligt.

Det förefaller som om Lalandias stugor är uppdelade i flera potter. Dels pott/potter för bokningar via Stena Line och ICA och dels pott för bokningar direkt? (Tacksam om någon kan styrka eller avfärda mitt antagande)

Vårt försök att boka via Stena Line gav bara 8 bäddarsbostaden, men bokningen hos Lalandia gav oss precis vad vi sökte. Hmm. Vi trixade lite också. Först sänkte vi antalet nätter till två. Sen fick vi ett erbjudande om att det går att lägga till en natt för a kr, varefter vi höjde till rätt antal nätter igen. Vi sänkte inte för att få rabatt, utan bara för att få till bokningen.

Missade eventuella rabatter, men tror inte att de är så höga ändå. Priset för en fyrabäddarstuga tre nätter och entré två dagar blev cirka två dödstjärnor eller som det hette förr: 7500 SEK.

Värt att notera är att Lalandia vill ha betalt inom två dagar efter bekräftelsedatum.

lindyhep

Det är nog alltid värt att kolla upp flera bokningsalternativ. Har för mig att det var olika pris på Lalandia om man bokade direkt via dem eller via hotels.com eller booking.com också. Förra året tror jag vi bokade bara några dagar innan vi åkte men då var vi ju på jakt efter 8-bäddaren.
Jag har nog skrivit det förr, men missa inte Aquadome om ni nu ändå bor på Lalandia. Speciellt om ni gillar att bada.

dalle

Den 15 juni är det star warsdag på legoland.

dalle

Nyss hemkommen från ett besök i Billund med familjen. Tänkte ge lite tips och reflektioner över mitt besök.
Vi hade hyrt en stuga i Lalandia. Stugorna är mycket fina och Lalandias aquadome ska man inte missa. Om man ska bo i Billund så missa heller inte att ta er in i centrum. Förutom att det går att handla mat och äta på bättre resturanger så kan man titta in i skyltfönsterutställningen till Legos internmuseum. Såg att det gick att köpa billigare Legolandbiljetter på en mataffär i centrum. Om du går från Legoland mot centrum på kvällen så kan du passa på att titta in genom fönsterna till kontoren på Legofabriken.
Vi var på Legoland när det var SW-dag. Det var mest utklädda Star wars figurer.
Inne på Legoshopen var PaB-väggen så där. Några bra bitar fanns det. Kring produkterna är intressantare är setten.
Om man inte tycker om att åka motorväg så tog jag väg 13 som är rakare och finare omgivning till färjan.

marpe

Citat från: dalle skrivet 18 Juni 2013 kl. 05:54
Om man inte tycker om att åka motorväg så tog jag väg 13 som är rakare och finare omgivning till färjan.
Bra tips Dalle.  :) Gäller det Fredrikshamnsfärjan? Jag har ett åksjukt barn och åker med färjan till Fredrikshamn och sen ner mot Billund. Tror du att det är bättre att ta svänga av på väg 13 vid Sønderup än att fortsätta på E45?