Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Info kring att lägga upp bilder LÄS MIG!!

Startat av mechamike, 15 februari 2011 kl. 20:41

Föregående ämne - Nästa ämne

mechamike

Vi skulle uppskatta om bilder som visas i inlägg (inbäddade) är max 800 pixels breda (helst 750).
På så sätt blir sidan mer lättläst för alla och inte lika tungladdad.

Har man en bild som ligger på gränsen kan man använda sig av width=750 efter img parametern men det skall användas sparsamt då det inte påverkar datamängden utan endast hur bilden visas.

Bilder som bifogas bör även dessa begränsas till att inte överskrida 1024 pixlar.

Här kan ni ändra storlek på er bild: http://www.resize-photos.com/

Mvh Swebrick Moderator Team

?

Gordonblixt

#1
Citat från: Gideon skrivet 15 juni 2011 kl. 21:12
Jag har lagt upp bilderna på flickr för att kunna visa dem i annan storlek, men hur infogar jag bilder därifrån i mitt inlägg?
Så här gör man.

Öppna bilden på flickr.


Tryck på 'Share' knappen precis ovanför bilden.


Kopiera html koden.


Läg in den som en vanlig bild på sweBrick.


Sen måste du radera en bit av koden så att det ser ut så här:
http://farm6.static.flickr.com/5066/5672451811_d6ee71d0f5.jpg

Sen är det bara att lägga upp inlägget.

Hoppas det här hjälper.

Gideon

Tack för hjälpen!
La in bilderna som i mediumstorlek (640x480) därifrån nu istället och tog bort den extra länken (om det var det du menade). Hoppas det är ett lagom format.
Det var ju marginellt mer jobb än att bara bifoga dem men utan trasslet med att ändra storlek innan man laddar upp dem :)

Gordonblixt

Jepp det var så jag menade.
Glad att kunna vara till hjälp. :)

Pekblom

Nästan alla kanske vet det redan? Men ett bra sätt att minska storleken på en bild-fil (t.ex. jpg-fil) utan att minska storleken på bilden som visas. Är att öppna den med paint och spara den som 24bitars bitmapp. Sen spara den igen som jpg-fil. Vips är filen mindre än hälften så stor men bilden är lika stor.
Vad som hänt är att en massa information som inte behövs för att bara visa bilden inte längre finns kvar. All Exif info är borta så som när bilden togs vilken kamera vilken bländare och så vidare. Även den inbakade lilla kopian på bilden i obehandlat skick är borta vilket inte heller behövs för att bara visa bilden.
En liten fil går snabbare att få fram på datorn och blir roligare att se därför.
Rör det sig om en enstaka bild så spelar det ingen roll men om man vill visa ett imponerande bygge med 10-15 bilder börjar det spela roll.

Ras 74

Bra information Pekblom. Fler tips är välkomna om Ni där ute vill dela med Er.
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

Stigge72

Jag brukar ta bilder med stor upplösning (ju större desto bättre).
Sedan för jag över bilden/bilderna till datorn och öppnar ett bildbehandlingsprogram (jag kör GIMP, ni får köra vad ni vill ;)).
Ev. vrider så att upp är upp.
Markerar en ruta runt det som jag anser relevant.
Kopierar och klistrar in som ny bild.
Skalar så att den största av längden och bredden blir 600 punkter.
Sparar med lämpligt namn, eventuellt i en ny mapp om det är många bilder av samma modell.

Carl T

Om man like stigge72 och mig använder GIMP går det lätt att spara utrymme utan att behöva ta Pekbloms väg via andra format: När man sparar som JPEG, klicka i "Show preview in image window" för att få info om hur stor filen kommer att bli. Öppna "Advanced Option", avmarkera "Save EXIF data", markera både "Optimize" och "Progressive", ändra "DCT method" till "Floating-Point" och lek med "Quality" (och eventuellt "Subsampling") för att få lämplig avvägning mellan filstorlek och kvalitet.
En vuxen man som bygger med LEGO? Jaha, ja.

Magnus

Brukar det inte gå att ställa in i forummotorn att den ska ta ner bilder till en viss maxstorlek? -Då slapp vi alla sitta och resiza?

/Magnus

Tobbe Arnesson

Citat från: Magnus skrivet 27 februari 2012 kl. 00:32
Brukar det inte gå att ställa in i forummotorn att den ska ta ner bilder till en viss maxstorlek?

Jo, men sådana script brukar lämna en del i övrigt att önska om resultatet.


Här är min arbetsgång i IrfanView (gratisprogram till Windows):

1) Dubbelklicka på den första bildfilen i den mapp av bilder du vill ändra, så den öppnas i Irfanview.

2) Använd tangentborsknapparna [R] eller [L] för att vrida bilden Right eller Left om det behövs.

3) Dra med musen en fyrkant runt den del av bilden du vill behålla. Fyrkanten kan efterjusteras enkelt.

4) Tryck [Ctrl] + [Y] så beskärs bilden (eller klicka Edit > Crop Selection).

5) Tryck [Ctrl] + [R] för att ändra bildstorleken (eller klicka Image > Resize/Resample), knappa in 750 på det värde som är störst av Width och Height. Se till att Preserve aspect ratio är ibockat. Klicka OK.

6) Tryck [Shift] + {U} för att lägga på en autojustering av färger (eller klicka Image > Auto adjust colors). Om bilden inte blev bättre ångrar du med [Ctrl] + [Z].

7) Gör eventuellt andra ändringar, tryck sedan {S} för att spara bilden som en kopia (eller klicka File > Save as...).

8 ) Tryck Page Down och börjar om på punkt 2. När du är tillbaka vid punkt 7 minns programmet var du sparade sist.


Det kan låta rörigt, men när man lärt sig tangentbordskommandona tror jag det här är det smidigaste och snabbaste sättet att ändra bilder på. Visst saknas en del kontroll man kan ha via Photoshop eller Gimp, men kan man med sådana saker läser man ändå inga guider i hur man ändrar storlek.  ;)

IrfanView kan en del andra spännade saker, som att automagiskt ändra alla bilder i en mapp (batchkörning).
Blogg: Robotkampen

Carl T

Något om hur man gör med bilderna efter att man skalat ner dem (fritt efter micke):

När du skall lägga till bilder klickar du på Bilagor och andra tillval under rutan du skriver in texten i.
Därefter bläddrar du fram den bild du vill publicera. Klicka på "(fler bilagor)" om du vill ladda upp fler bilder, och välj dem på samma vis. (Observera storleksbegränsningarna per bild och för alla bilderna tillsammans.)
När du sedan publicerar inlägget laddas bilderna upp, vilket kan ta en stund beroende på storleken och din uppkoppling.
En vuxen man som bygger med LEGO? Jaha, ja.

mania_c

Jag skulle vilja tipsa om en väldigt enkelt program för att förminska befintliga bilder som är helt gratis.

http://imageresizer.codeplex.com/

Det är bara att markera de bilder du vill ändra, högerklicka, välja "Resize Picture". När programmet ploppar upp på din skärm kan du därefter ändra storleken antingen i pixlar eller procent och även centimeter och tum.

Majkel

#12
Här kommer snart bilder på ett av mina hus. Men först måste någon berätta hur jag får bilderna från min dator till detta fält där jag nu skriver... jag har bilderna på datorn, 750 breda, men när jag trycker på "infoga bild" här ovanför smile-isarna så får jag bara en text här i kommentarsfältet (img)(img)
Tacksam för hjälp!

Mirandir

Under textrutan finns en länk som heter "bilagor och andra tillval" klicka på den så kommer det bl.a fram en ruta för bifogade filer med vilken du lägga till en bild. Klicka på "(fler bilagor)" för att bifoga fler bilder
Legobloggen: http://legobloggen.com

mechamike

Infoga bild är till för att få en länk till en bild ex: http://brikkelauget.no/side/img/logo_150.gif att visas som en bild

(img)http://brikkelauget.no/side/img/logo_150.gif(/img)
där  (=[ och )=]

ger

?

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.