Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Tips för dig som ska handla på BrickLink

Startat av NIN777, 21 januari 2011 kl. 14:09

Föregående ämne - Nästa ämne

micke

Citat från: Skrytsson skrivet 21 januari 2011 kl. 18:09
Citat från: Mirandir skrivet 21 januari 2011 kl. 14:45
Och självklart är det så att om priset verkar vara för bra för att vara sant så är det sannorlikt också det.

Jag har varit med några gånger om att säljare har lagt ut dyra figur-delar till ungefär halva marknadspriset, varpå jag snabbt gjort en order på dem. Från att ordern är lagd till att säljaren skickar ut invoice måste denna ha upptäckt sitt "misstag" - att han/hon kunnat få ut mer för dem. För i invoicen är fraktkostnaden plötsligt väldigt hög: t ex 7 australienska dollar (~ 50 kr) för en order på mindre än 20 g. Vid dessa tillfällen har jag bett säljaren att komma med evidens för att frakten verkligen är såpass hög, men får aldrig något riktigt svar.

En ganska ful strategi. Kontenta: Det är svårt att göra fynd på BL.
Tycker inte det är så svårt att hålla sig till fynden på BL. Gör en säljare så mot mig gör  jag som följer:
skriver ett mail och säger att frakten inte stämmer med det som står på försändelsen
om inte det ger ngt resultat, ger jag negativ feedback, först ett mail sedan riktigt
därefter startar jag en tråd på paypal och beskriver problemet och kräver pengar tillbaka
funkat alla ggr so far
Mvh
Micke

Finns på Cuusoo som Micke

Skrytsson

Citat från: micke skrivet 21 januari 2011 kl. 18:53
funkat alla ggr so far

Har du gjort så många gånger?

Är du aldrig rädd för att få negativ feedback i retur? Ett enda dåligt omdömme kan göra att man förlorar inträde i en massa butiker...

micke

Citat från: Skrytsson skrivet 21 januari 2011 kl. 19:00
Citat från: micke skrivet 21 januari 2011 kl. 18:53
funkat alla ggr so far

Har du gjort så många gånger?

Är du aldrig rädd för att få negativ feedback i retur? Ett enda dåligt omdömme kan göra att man förlorar inträde i en massa butiker...
Det har funkat än så länge, för dessa säljare gör det inte bara mot mig utan mot andra också. Bara att läsa deras omdömmen.
Dem jag har varit med om har varit väldigt snabba med att sätta omdömmen först och då är det enkelt för mig
Mvh
Micke

Finns på Cuusoo som Micke

Fredrik

Citat från: Skrytsson skrivet 21 januari 2011 kl. 19:00

Ett enda dåligt omdömme kan göra att man förlorar inträde i en massa butiker...

Är det sant? :'( Har fått ett negativt omdömme en gång, säljaren ljög om frakt tiden och jag skulle åka på semester kort där efter.

Skrytsson

Citat från: Fredrik skrivet 21 januari 2011 kl. 23:15
Citat från: Skrytsson skrivet 21 januari 2011 kl. 19:00

Ett enda dåligt omdömme kan göra att man förlorar inträde i en massa butiker...

Är det sant? :'( Har fått ett negativt omdömme en gång, säljaren ljög om frakt tiden och jag skulle åka på semester kort där efter.

Nej, det kanske var överdrivet. Är nog så att det krävs en negativ feedback score, dvs fler negativa än positiva omdömmen, för att vissa säljare ska kunna stänga en ute.

Dock finns det ju också någonting som heter "Buyer Stop List", där säljare kan gå in och manuellt skriva i vilka användare som inte får köpa i ens butik. Det roliga är att man själv, som köpare, också kan se vilka säljare som har en på denna stopp-lista. Själv ligger jag på en sådan lista, som följd av en konflikt för drygt ett halvår sedan.

Fredrik

Citat från: Skrytsson skrivet 21 januari 2011 kl. 23:26
Citat från: Fredrik skrivet 21 januari 2011 kl. 23:15
Citat från: Skrytsson skrivet 21 januari 2011 kl. 19:00

Ett enda dåligt omdömme kan göra att man förlorar inträde i en massa butiker...

Är det sant? :'( Har fått ett negativt omdömme en gång, säljaren ljög om frakt tiden och jag skulle åka på semester kort där efter.

Nej, det kanske var överdrivet. Är nog så att det krävs en negativ feedback score, dvs fler negativa än positiva omdömmen, för att vissa säljare ska kunna stänga en ute.

Dock finns det ju också någonting som heter "Buyer Stop List", där säljare kan gå in och manuellt skriva i vilka användare som inte får köpa i ens butik. Det roliga är att man själv, som köpare, också kan se vilka säljare som har en på denna stopp-lista. Själv ligger jag på en sådan lista, som följd av en konflikt för drygt ett halvår sedan.
Okej, skönt att höra. Jag hanmade också på säljarens stop list, bra det så man slipper vara orolig att av misstag råka köpa av samma oseriösa säljare igen  :)

mechamike

Jag ligger på flera affärers stop list.  Men faktum att jag är stolt över det numera!

När jag blev stoplistad av den förste säljaren (som jag inte ens handlat hos  fatta jag inte varför jag vart stoplistad.

När jag frågade varför fick jag svaret att jag var en "trouble maker" för att han tyckte jag var en oseriös och otrevlig köpare eftersom hade frågat hur man skulle göra för att skapa en NSS mål i forumet och på vilka grunder?   (Mot en avlägsen bekant till honom)


När jag sedan förklarade att jag hade rätt att köra en NSS (men ändå inte tänkte göra det)och han missförstått massa detaljer fatalt  det blev han sur och otrevlig i tonen och hans lilla possé stoplistade mig med. Dessutom tyckte några av dom jag var en klar bråkmakare eftersom jag gett neutral feedback till den här:
http://www.bricklink.com/feedback.asp?u=Leon  (fast innan alla röd hade börjat ramla in så hårt

Köparen som jag hade tänkt köra en NSS mot (men det sluttade med en neutral FB*) bad om ursäkt i mail och förklarade att jag hade haft rätt och varit extra juste mot honom men alla i den lilla possén inklusive ledaren brydde sig inte (utom en som var tjej som tog bort sin stoplist mot mig).

Efter jag blev stoplistad så fick jag dock ett gäng rabattkuponger av andra säljare som förklarade att jag borde vara stolt över att blivit stoplistad av en av "Bricklinks worst morons"  Så slutet gott ändå , jag är glad att ett par otrevliga typer inte får mina pengar,och det finns många trevliga och seriösa säljare att välja mellan!



Vilka är jag då stoplistade av? Spolier (test):

1000steine (3084)        
brasletty (1675)           
heitra (7831)              
torquay (6304)


* Never sent items but refunded me. Communication could have been better.
Reply: totally deserved. thanks for being patient though.
?

Mirandir

Varför är jag inte förvånad över att det var Brasletty & CO... ? 
Legobloggen: http://legobloggen.com

Skrytsson

Skulle vi inte kunna skapa en tråd där vi informerar varandra om våra mindre trevliga erfarenheter på Bricklink, dvs listar de butiker/användare vi hamnat i luven på och varför.

Samt också en tråd med butiker som funkar väldigt bra, med motivering (t ex trevligt bemötande, låga frakt+handling-avgifter, skickar snabbt osv).

Ras 74

Absolut Skrytsson!
Jag skapar en sådan tråd, men bara en med båda dina efterfrågade listor i.
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

NIN777

Perfekt att ni startade en tråd med min fråga

mechamike

#26
Jag ändrade titeln på den här tråden så kan vi ju fylla på med mer tänkvärda saker om hur man ska handla på Bricklink och nybörjartips!

Här är en tråd som kan vara intressant att läsa.
http://www.swebrick.se/index.php?topic=1371.0

och så har vi butikslistan i tråden http://www.swebrick.se/index.php?topic=1652.0

Mvh Micke Moderator
?

marcus

Har inte gjort någon beställning på Bricklink, men undrar hur det är med fraktpriserna. Vad brukar frakten bli när ni beställer från USA respektive Europa? Både lite mindre och större försändelser skulle vara intressant att få exempel på.

När lönar det sig att beställa från USA? Om det inte är så hög frakt för små försändelser från USA så kanske de lönar sig mer och kommer under pris för tull?

Skrytsson

Vilket land som ligger bra till fraktkostnadsmässigt är helt beroende av order-storlek (läs: vikt).

Är det små orders (20-100 g) ska du till varje pris undvika tyska butiker då i princip alla tyska butiker har som första steg 500 gram för ca 4-6 EUR. Italien är även (ö)kända för sina höga fraktkostnader. Holland är alltid billigt, vad gäller såväl små (20 gram: 0,79 EUR) som stora (3 kg: 19,5 EUR) orders.

USA är generellt sett, i alla fall i mina ögon, inte så dyrt. Dock bör man inte lägga riktigt ekonomiskt stora orders då man riskerar att åka på tull. Upp till 80-100 USD är det relativt riskfritt.

Större set beställer jag alltid från Europa.

marcus

Tack Skrytsson.

Ser gärna fler exempel på fraktkostnader från USA om någon vill berätta.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.