Halo - Figurer i skala 1:26 byggda med bitar.

Startat av Larry Lars, 08 Januari 2011 kl. 18:18

Föregående ämne - Nästa ämne

Larry Lars

Halo type action figure by Larry Lars, on Flickr

Halo type brick built action figure by Larry Lars, on Flickr

Jag gillar att exprimentera med figurer i mer människo-liknande skala som ändå fungerar med hjälmar och annat till minifigs.
Skall bygga några fordon från Halo någon dag så jag tänkte jag skulle börja med en figur som passar till ändamålet. Låt oss kalla dessa gubbar för "Halo-aktiga".
Det finns inte någon exakt förebild för rustning och vapen så det är mer av en byggövning i den stil som förekommer i Halo.

Fler bilder!

Berätta gärna vad ni tycker.
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

robban

As cool figur såg bilderna i morse när jag kollade i genom TBB. Gillar skarp den övre bilden, det är väll ett marsmissin visir innanför hjälmen?
Varning för starka scener och känsliga läsare varnars för allmänt språk

mechamike

Mycket snygga.. Men min vana trogen måste jag komma med nått förbättringsförslag. Även om du är en mästare långt överlägsen mig.

Fötterna.. eller underbenet och foten.. antingen någon annan konstuktion eller ev lägga till en cheese slope.
?

Larry Lars

Tack!

robban: Inget visir. Det är ett minifig-huvud i färgen "guld".

mechamike: Jag uppskattar förslaget, men jag är väldigt nöjd med min lösning. Kanske lite svårt att förklara, men med mitt sätt att se är detta en ganska realistisk fot och en ensam "knopp" kan ibland vara är en långt mjukare övergång än en "cheese slope".

När jag ändå är inne på frågor om varför jag bygger på ett visst sätt kan jag ju fortsätta beskriva lite kring idéerna bakom.

När jag skapar dessa figurer är jag mer ute efter en silhuette, på så sätt att när man kisar lite med ögonen skall man se människan under dräkten.
På min photostream på Flickr har jag också fått kommentarer om knän och fötter. Kopplingen vid knäna verkar många ogilla. Jag skulle gissa att det är för att den ju är lite oprecis och något ostadig.

Jag gillar den skarpt och här ger den ju fördelen att figuren kan posera i massor av fasta lägen. När jag använder samma "clips" till händer har jag möjlighet att bygga vapen med ett ganska verklighetstroget handtag.

Jag ser mycket oftare "Exo-force robot-handen" som händer när andra bugger robotar och figurer. Kisandet igen. Den handen ser ut som en klo, medan den jag använder här ser ut som en liten knubbig handske.

Jag brukar prata om att välja "upplösning" för det jag bygger. Hur mycket utrymme på hela figuren motsvarar "en slät platt etta" eller en "cheese slope". Kanske är en synlig legoknopp vad som bäst skapar den form jag är ute efter. Den oönskade kanten bakom foten denna gång är kanske bättre än att få en jättestövel eller en hel enbitslängd som tår.

Allt detta handlar om tycke och smak, men jag tycker ofta kommentarer jag får tyder på att andra fäster större vikt vid vilka bitar som används än det faktiska resultatet. Som att det fanns en "hemlig regelbok" med en sorts "Lego-hygien".

Mest skeptisk är jag nog mot rädslan för synliga knoppar. Jag bygger ofta släta ytor, men det skall alltid vara lite knoppar framme och jag vägrar dölja lyckade former med ett lager med släta platta bitar.

Denna utläggning var inte illa menat mot dem som lämnat kommentarer utan mer som en snabb inblick i mina tankebanor. ;)

Larry Lars

P.S. Nu finns det även en med Jetpack. D.S.

jetpack2 by Larry Lars, on Flickr

Myko

Riktigt coola! Snyggt jobbat. Vore kul att se nån Warhammer/Starcraft marine variant med röda eller blå detaljer.

Hur skulle det bli om du tar bort jumper-platen och bara vänder på lyktklossen? Man får visserligen ett hål i foten fram, men knoppen blir en schyst häl.

mechamike

Citat från: Larry Lars skrivet 08 Januari 2011 kl. 21:54

mechamike: Jag uppskattar förslaget, men jag är väldigt nöjd med min lösning. Kanske lite svårt att förklara, men med mitt sätt att se är detta en ganska realistisk fot och en ensam "knopp" kan ibland vara är en långt mjukare övergång än en "cheese slope".

"Point taken"    ;)

Citat från: Larry Lars skrivet 08 Januari 2011 kl. 21:54
Denna utläggning var inte illa menat mot dem som lämnat kommentarer utan mer som en snabb inblick i mina tankebanor. ;)

Tack!  ;D

Jag försöker komma med lite mer än det sedvanliga ryggdunkadet när jag kommenterar en moc.. jag tittar på den som en tavla , vad gillar jag? Vilka detaljer är spännande vilka fäger/former har man använt? vad skulle jag gjort annorlunda?  Det finns inget rätt och fel bara sånt jag gillar mer eller mindre. Skriver jag en kommentar på en moc har jag tagit mig tid att verkligen studera den och "sugit in den"

20 st "Snyggt"  " wow" på rad ger iofs konstnären en behaglig känsla av att lyckas men när jag själv bygger (eller målar) så ger "mothugg" mig motivation att antingen förklara varför jag gjort på ett visst sätt (och få andra att se med mina ögon (som du gjort nu) eller så sporrar det mig att testa nya ideér som jag kanske inte tänkt på.

Tänkte det kunde vara bra att skriva så att jag inte framstår som en avundsjuk gnällspik som alltid ska racka ner på nån liten detalj  ;)
?

Gordonblixt

Snyggt! Blir kul att se om du gör några fordon.

Larry Lars

Citat från: mechamike skrivet 09 Januari 2011 kl. 01:46
.. så att jag inte framstår som en avundsjuk gnällspik som alltid ska racka ner på nån liten detalj  ;)

Ingen fara alls. Jag gillar att höra hur andra skulle ha byggt annorlunda. Det får en ju att tänka till när det gäller motiven till ens egna beslut.

Roligt att ni gillar denna figur. Mycket av valet av enskilda bitar kommer an på om det går att fästa ytterligare prylar eller inte. Detta är tänkt att vara en figur som går att variera med hjälmar och extrautrustning i det oändliga.

Kolla även in mina tidigare projekt med egna figurer.

Del1

Del2

robban

Figsen i del två är något av mina favoriter, lie mannen har jag hafft som bakgrundsbild på datorn gillar axelpartiet på dom figsen. Riddarna som slås var dåk nya för mig den bruna var riktigt snygg!

Vi karnse skulle ta den där koppen någon dag nu så men får kläma lite på dom, har gått om tid nu när jag har brutit några revben och är sjukskriven.. hehe
Varning för starka scener och känsliga läsare varnars för allmänt språk

Ras 74

Kul att du skriver lite hur du ser på din design av dina kreationer LL.
Alltid kul att läsa lite bakgrund till hur man tänkt och så vidare.

Kan dock hålla med Mecha med fötterna något. Hade det funkat med ee 1x1 plate istället
framtill för att få till någon form av lite mer en framsida på bootsen.

Hade varit kul att se skillnaden mellan två varianter.
Om inte annat så hade du vid en jämförelse bild kunnat argumentera mer för din design om det
inte heller skulle tilltala dig.

Ser fram emot att se dina fordon framöver.
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

Tobbe Arnesson

Kul koncept och bra utfört! Liemannen är klar favorit.

Håller med att fötterna på Halo-gubbarna är väldigt klumpiga, men jag vet inte hur originalen ser ut så jag uttalar mig inte mer om det. Du har ju labbat med en massa olika fötter bland gubbarna så det är säkert i sin ordning.  :D
Blogg: Robotkampen

Ras 74

Måste också säga att guldhuvudet funkar grymt bra!!
För att vara en "standard" bit, så funkar den nya spacehjälmen grymt bra från CM serien.
Även jag som inte är ett HALO fan har sett detta. Bra idé LL.
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

Larry Lars

Citat från: Myko skrivet 09 Januari 2011 kl. 01:33
Hur skulle det bli om du tar bort jumper-platen och bara vänder på lyktklossen? Man får visserligen ett hål i foten fram, men knoppen blir en schyst häl.

Citat från: Ras 74 skrivet 10 Januari 2011 kl. 08:52
Kan dock hålla med Mecha med fötterna något. Hade det funkat med ee 1x1 plate istället
framtill för att få till någon form av lite mer en framsida på bootsen.

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 10 Januari 2011 kl. 09:46
Håller med att fötterna på Halo-gubbarna är väldigt klumpiga, men jag vet inte hur originalen ser ut så jag uttalar mig inte mer om det.

Fått dessa och några liknande synpunkter och förslag. Skillnaden mot mitt synsätt är dock att jag inte alls ser det som att jag bara bygger en stövel.
Från knäleden och nedåt är ju hela underbenet och fick jag önska skulle bara nedre halvan av "Jumper-biten" ses som den utstickande tå-delen av foten.

De förslag jag får syftar ofta till att tydligare avbilda en fot som i så fall startar nästan ända uppe vid knäet.
Min konstruktion kan säkert förbättras något, men den är tänkt att vara hela underbenet i ganska "låg upplösning".

Det är hur som helst kul att det jag bygger engagerar. Och prat om ställningstaganden som dessa och allmänt snack om byggmetoder vore det roligt om det blev mer av.

Tack för alla kommentarer!
Om man tänker efter så är ju hela figuren full med knepigheter som det med foten.
Vad går gränserna för axlar, armar och bröst-platta? Har han mage?

Min idé här bygger mycket på att man anar en ganska realistisk mänsklig anatomi under rustningen, utan att man egentligen kan peka ut alla kroppsdelars gränser vid specifika bitar.

Larry Lars.

mechamike

Min teori om varför jag reagerade på just underbenet eller "foten" (från knäleden neråt) :

Ovanför knät blandar du kantigt och runt, organiska former och icke organiska former. Ögat och sinnet förlåter och bygger ihop det som du inte byggt. Medans "foten" är märkbart fyrkantig (stud'en på foten bryter inte fyrkantheten tillräckligt för att lura mitt sinne)

Btw , Jag såg det inte som en fot utan som ett underben med tillhörande fot men jag saknade något som bröt upp fyrkantigheten.

När det gäller byggmetoder som du använder så accepterar jag dom rakt av, Det är iofs legobygge för vuxna och inget som går att leka med.Men man får skilja på något som byggs som ett verk och något som byggs som en leksak.

Sen tycker jag det kan vara en kul bonus om man bygger så att allt sitter fast om man vänder upp o ner och skakar sin konstruktion men det är inte en nödvändighet.
?