Hjälp! Hur får jag isär dessa två bitar?

Startat av Sirre, 31 December 2010 kl. 00:52

Föregående ämne - Nästa ämne

Sirre

Sitter och monterar ner några Micropolis-moduler från utställningen på Tekniska muséet, men har fastnat med just denna ihopsättning (se bild).

Jag har suttit ett bra tag nu och försökt få loss dem (även med hjälp av en Brick Separator) men det vill sig verkligen inte! >:( :(

Någon som har något tips eller trick?

Tobbe Arnesson

Ta en vass kniv och se till att du sätter eggen mellan bitarna, är man bara försiktig går det bra...
Blogg: Robotkampen

Carl T

Jag skulle nog testa att hålla takbiten med en stor tång (med något skyddande mellan!) och försöka dra i plattann underkanter med en mindre tång. Eller enklare: om friktion mot fingrarna är ett problem kanske det kunde fungera med gummihandskar eller en fuktig handduk? Mer drastiskt: lek med temperaturskillnader ungefär som däckverkstäderna brukar göra med trilskande bultar.
När jag plockade isär bitar lärde jag mig att reddish brown tar allting bokstavligt.

Stigge72

Jag antar att du försökt sätta din bitdelare under plattan på den båda sorterna sidor, dvs både gavel och annan sida (känns dumt med långsida när de är lika långa :P)?

Annars tror jag att en nagel (om man har lagom långa) mellan bitarna (skulle ta i ett hörn) är skonsamast, och skadar minst om man missar lite.

Skrytsson

Citat från: stigge72 skrivet 31 December 2010 kl. 01:08
Annars tror jag att en nagel (om man har lagom långa) mellan bitarna (skulle ta i ett hörn) är skonsamast, och skadar minst om man missar lite.

Japp, har du en tjej i närheten borde det inte vara några problem  ;)

studbringer

Citat från: Carl T skrivet 31 December 2010 kl. 01:03
Mer drastiskt: lek med temperaturskillnader ungefär som däckverkstäderna brukar göra med trilskande bultar.

Den va klockren men tror knappast plast utvidgar sig eller drar ihop sig lika mycket som metall gör... kan ha fel men efter läst avdelningen Lego i minusgrader här på forumet och dessutom beskådat Lego i microvågsugnen under rubriken "can i microwave this" på tuben så tror jag inte metoden fungerar särskilt väl... eller iaf inte så mycket som önskas att bitarna helt plötsligt bara faller isär ::)

Pekblom

En droppe R134a eller liknande på den svarta biten kommer att få till en mycket snabb temperatur skillnad som får den att krympa något. Bilderna på spräckt lego torde bero på att de yttre bitarna av någon anledning dragit ihop sig eller vise versa. Nu har väll inte alla köldmedia hemma men är du i närheten så fixar vi det. Co2 borde kunna funka också men ite svårt att få det på bara den ena biten.

Stigge72

Citat från: studbringer skrivet 31 December 2010 kl. 03:56
Citat från: Carl T skrivet 31 December 2010 kl. 01:03
Mer drastiskt: lek med temperaturskillnader ungefär som däckverkstäderna brukar göra med trilskande bultar.

Den va klockren men tror knappast plast utvidgar sig eller drar ihop sig lika mycket som metall gör... kan ha fel men efter läst avdelningen Lego i minusgrader här på forumet och dessutom beskådat Lego i microvågsugnen under rubriken "can i microwave this" på tuben så tror jag inte metoden fungerar särskilt väl... eller iaf inte så mycket som önskas att bitarna helt plötsligt bara faller isär ::)
Jag har inte sett lego-avsnittet, men jag tror mikrovågsugnar värmer LEGO-bitar alls. Och vad gäller utvidgningen, så tror jag också att metall rör sig mer, och dessutom är det samma plast i bitarna, så man  måste se till att värma den ena och inte den andra.

AndersI

Jag skulle rekommendera en kniv av plast, inte metall. Med metall får du garanterat märken i någon bit, med en plastkniv blir märkena förhoppningsvis i den i stället. Välanvända smörknivar av plast brukar få en väldigt vass egg, om än inte speciellt stark.

Alternativt drar du en ögla björntråd (mycket stark sytråd) runt skarven, och drar åt. Fiskelina kanske duger också. men det har jag inte provat. Sytråden är provad.
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Stigge72

Citat från: AndersI skrivet 31 December 2010 kl. 11:56
Jag skulle rekommendera en kniv av plast, inte metall. Med metall får du garanterat märken i någon bit, med en plastkniv blir märkena förhoppningsvis i den i stället. Välanvända smörknivar av plast brukar få en väldigt vass egg, om än inte speciellt stark.

Alternativt drar du en ögla björntråd (mycket stark sytråd) runt skarven, och drar åt. Fiskelina kanske duger också. men det har jag inte provat. Sytråden är provad.

Björntråd... det ska jag komma ihåg nästa gång... Före min mörka tid brukade jag ha det istället för LEGO-snöre, på senare tid har jag inte haft något behov att att komplettera snörbeståndet... än...

Teabox

Har du prövat något i stil med bilden nedan? Jag brukar göra så när jag ska separera 1x2 plates som sitter på varandra. Tryck med ett finger på vänster eller höger kanten och försök vrida upp topp-biten.

robban

Citat från: teabox skrivet 31 December 2010 kl. 15:04
Har du prövat något i stil med bilden nedan? Jag brukar göra så när jag ska separera 1x2 plates som sitter på varandra. Tryck med ett finger på vänster eller höger kanten och försök vrida upp topp-biten.

den där kör jag oxå med funkar kanon fint..
Varning för starka scener och känsliga läsare varnars för allmänt språk

colonel

Citat från: robban skrivet 31 December 2010 kl. 15:07
Citat från: teabox skrivet 31 December 2010 kl. 15:04

den där kör jag oxå med funkar kanon fint..
Det verkar också fint i Danmark ;-)

Skrytsson

Har du fått isär dem än eller hur går det?  :P

LilaToster

Ja, jag håller med hur går det? Har testat själv (var bara tvungen, var nyfiken på hur hårt bitarna satt ihop) och för mig fungerade naglarna bäst (om man har lite längre vill säga, dock inte för långa), det skadar inte bitarna och de lossade från varandra direkt.