Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Ta bort tryck

Startat av DanielEss, 07 september 2018 kl. 15:54

Föregående ämne - Nästa ämne

DanielEss

Okej, det här kan gränsa till att svära i kyrkan, men det kan ju finnas tillfällen man vill avlägsna tryck på bitar utan att för den skull göra mer våld på dem.
Jag gör ju t ex egna torso/ansiktsdekaler men försöker så långt det är möjligt följa den officiella "stilen" - fast andra kan ju t ex ha gamla bitar vars tryck blivit så skabbigt att det är bortom all räddning, eller har en tjusigt tryckt specialbit som skulle vara precis rätt i moc:en om den bara var neutral...

Skulle man då vilja avlägsna färgen rekommenderar jag att låta biten dra uppåt en timme i isopropanol (finns t ex på Kjell & Company, av alla ställen) och sedan är det bara att gnussa av allt med t ex en tops. (Tappade hakan över hur lätt den notoriskt sega färgen på en 80-talsbrandman - dubbeltryckt bälte, dessutom - försvann efter detta.)
Funkar även suveränt på limrester från gamla dekaler - då krävs det inte ens en soaking.
Såvitt jag sett påverkar det inte själva plasten!

Finns det nåt bättre sätt tar jag gärna emot tips, och vet ni ifall detta är riktigt dåligt för biten kan ni gärna säga till innan jag sabbat för många.:)

(Tycker ni att det här är helgerån och barbari är det bara att skaka på huvudet åt idioten och lämna rummet innan ni får nippran. Jag förstår den åsikten med.  ;) )

Magnus den store

Citat från: DanielEss skrivet 07 september 2018 kl. 15:54
låta biten dra uppåt en timme i isopropanol
Dra av ångorna eller ligga i vätskan?

Citat från: DanielEss skrivet 07 september 2018 kl. 15:54
Såvitt jag sett påverkar det inte själva plasten!
Jag vill minnas att ånga från isopropanol används för att polera plast, och då borde det ha inverkan på ytskiktet (det blir blankare och slätare).
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

DanielEss

Jag låter dem ligga i vätskan. Intressant med ytskiktet, måste nog banne mig kolla med alla färger jag kan - möjligt att det märks på vissa. Men med gamla bitar skulle jag bara bli glad om det blev blankare och slätare! Vissa ämnen får även färgad plast att bli "immig", och det vill man ju gärna undvika...

shiftaltcmd

Det är skillnad på plast och plast.
Berätta hur det går.

DanielEss

#4
Det är defintivt skillnad på plast och plast! (Märks när man försöker limma med vad som helst som inte är cyanoakrylat.)
Har testat några färger till och resultatet är uppmuntrande, definitivt bättre än T-röd som jag använt förr. Det lämnar alltid en oljig hinna som måste tvättas bort och KAN (beroende på exponering) knycka lyster av legot. Isopropanolet har hittills inte haft några såna dumheter för sig.
Jag provade se om det kunde göra något åt missfärgning av grymt gamla blå bitar, men icke - fast rena blev de iallfall!

EDIT/TILLÄGG: Jag lät några gula huvuden med ordentligt skägg och hår-tryck ligga i blöt över hela natten - dels för att få bort all färg lättare, dels för att se hur det skulle påverka plasten. Varken jag eller sambon kan efter flera minuters undersökning se någon skillnad mellan dem och orörda identiska bitar - lystern varierar BARA med hur de befinner sig i förhållande till ljuskällan. Jag tror jag kommer gilla mitt nya rengöringsmedel.:)

BeardedNerd

Hmmm, måste nog prova. Jag har länge hört om "rubbing alcohol" i färgborttagningssyfte men jag har aldrig haft koll på hur man hittar något sånt här. Jag har en bunt överblivna torsos jag skulle vilja återanvända...

Anders67



DanielEss

Uppdatering - det verkar som att ställa bitarna i ångorna över natten löser färgen lika bra - efteråt går den snabbt att torka bort med en tops doppad i isopropanolet. Detta är antagligen ett bättre och skonsammare sätt än full nedsänkning. :)
(Ett tunt skikt av spriten i botten av en behållare med lock räcker och sedan kan man lägga det som ska behandlas på något oömt som håller det ovan ytan. Jag använde en gammal repig 2x2-brick - studs är ju bra för att låsa fast andra bitar med...)

byStfn

Citat från: DanielEss skrivet 01 oktober 2018 kl. 17:29
Uppdatering - det verkar som att ställa bitarna i ångorna över natten löser färgen lika bra - efteråt går den snabbt att torka bort med en tops doppad i isopropanolet. Detta är antagligen ett bättre och skonsammare sätt än full nedsänkning. :)
(Ett tunt skikt av spriten i botten av en behållare med lock räcker och sedan kan man lägga det som ska behandlas på något oömt som håller det ovan ytan. Jag använde en gammal repig 2x2-brick - studs är ju bra för att låsa fast andra bitar med...)

Hur går det att bara doppa tops i det och gnugga? Är det inte nog?

pareriksson

Citat från: byStfn skrivet 01 oktober 2018 kl. 18:46
Citat från: DanielEss skrivet 01 oktober 2018 kl. 17:29
Uppdatering - det verkar som att ställa bitarna i ångorna över natten löser färgen lika bra - efteråt går den snabbt att torka bort med en tops doppad i isopropanolet. Detta är antagligen ett bättre och skonsammare sätt än full nedsänkning. :)
(Ett tunt skikt av spriten i botten av en behållare med lock räcker och sedan kan man lägga det som ska behandlas på något oömt som håller det ovan ytan. Jag använde en gammal repig 2x2-brick - studs är ju bra för att låsa fast andra bitar med...)

Hur går det att bara doppa tops i det och gnugga? Är det inte nog?
Min erfarenhet är att det går lika bra.

DanielEss

Det GÅR att bara doppa och gnugga, men det kan ta en väldig tid beroende på färg. Om man "förbehandlar" genom exponering går det väldigt fort och lätt så jag gör det för att spara energi och frustration.:)

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.