Men varför bygga dem 5 knoppar breda? För skalan och/eller utmaningens skull?
Selander listar några av anledningarna i sin post. Detta är dessutom en populär sub-kategori när det gäller Lego-fordon-MOC:s. Testa att söka "Lego 5-wide" på Flickr så kommer du få rejält med inspiration.
Det handlar naturligtvis om utmaningen. Minifigs har ju underliga proportioner och det är svårt att få till en skala där de ser ut att befolka vår vanliga värld. Antalet realistiska detaljer du, med olika smarta metoder, kan få in på ett udda antal prickar kan ibland lura ögat. Mitt byggande handlar ofta om att utforska olika sätt att överbrygga minifigsens tillkortakommanden och ibland skapar jag också egna figurer mer i skala med oss människor.
Ytterligare ett skäl är ju hur Lego själva gör fordon. personbilar är fyra knoppar med plats för en minifig. Lastbilar är bredare med sina sex prickar, men fortfarande med plats för bara en figur.
Jag har kommit på olika sätt att få plats med två minifigs i små utrymmen. Om du tittar oå den svarta bilen så ser du att det är två figurer och öppningsbara dörrar på fem prickars chassi-bredd.
Har en röd sportbil också. Den ser kanske lite väl spinkig ut för sin längd. Dörrarnas bredd tillät bara ett säte, så den har jag planer på att bygga om till en 6-wide.