[MOC] Schantzska och Seyfridtzska huset, Gamla stan, Stockholm

Startat av aukbricks, 24 Mars 2018 kl. 10:45

Föregående ämne - Nästa ämne

aukbricks

Senaste digitala bygget, Schantzska och Seyfridtzska huset i Gamla stan i Stockholm. Ca 4500 bitar. En del bitar har valts i icke-existerande färger för att mer likna originalhusen (fördelen med digitala byggen ;) ). Fler bilder finns på min Flickr https://www.flickr.com/photos/aukbricks/. Referensbild av Alisdair McDiarmid, Glasgow, Storbritannien: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/60/Kaffekoppen_and_Chokladkoppen.jpg

Emma

Mycket tilltalande! Fina detaljer och sammanhållen helhet. Eventuellt skulle du kunna överväga att låta de grå tilesen sjunka in en halv plate i det röda huset. Ex genom att använda Erling.
Region Mitten

aukbricks

Citat från: Emma skrivet 24 Mars 2018 kl. 11:08
Mycket tilltalande! Fina detaljer och sammanhållen helhet. Eventuellt skulle du kunna överväga att låta de grå tilesen sjunka in en halv plate i det röda huset. Ex genom att använda Erling.

Tack! :) De började så men blev svårt med centreringen ovanför fönstren om jag använde den biten.

dalle

Citat från: aukbricks skrivet 24 Mars 2018 kl. 11:17

Tack! :) De började så men blev svårt med centreringen ovanför fönstren om jag använde den biten.

Håller med Emma. Hur blir det om de tiles som inte är centrerade över fönstren siter på Erling.
Stiligt digitalt bygge. Gillar särskilt portalen.

aukbricks

Citat från: dalle skrivet 24 Mars 2018 kl. 11:34

Håller med Emma. Hur blir det om de tiles som inte är centrerade över fönstren siter på Erling.

Menar du att ha tilesen på olika djup? 

dalle

Citat från: aukbricks skrivet 24 Mars 2018 kl. 11:44
Citat från: dalle skrivet 24 Mars 2018 kl. 11:34

Menar du att ha tilesen på olika djup?

Ja. Det kan vara värt att testas om det inte går att få in tilen ovan fönster. Då det är tilen ovan fönster som sticker ut mer. Kanske inte optimalt med kan se sig bättre ut. I verkligheten sticker de ju inte ut ur fasaden.

fillishave

Sjukt fint! Skäms över att jag inte kände igen husen på en gång men jag skyller på att jag är en sån där stressad Stockholmare som har glömt bort att titta på det som finns nära inpå samtidigt som jag försöker kryssa mig fram mellan alla turisthorder :-)

crowwlime_

haha detta var ju kul!  ;D
Jag har själv gjort en digital variant av samma hus! Då använde jag erlings till tile:sen vid sidorna av fönstren.
Du har fått till det lilla runda fönstet på toppen perfekt!
Snyggt klossat!  :D

aukbricks

Citat från: crowwlime_ skrivet 25 Mars 2018 kl. 14:13
haha detta var ju kul!  ;D
Jag har själv gjort en digital variant av samma hus! Då använde jag erlings till tile:sen vid sidorna av fönstren.
Du har fått till det lilla runda fönstet på toppen perfekt!
Snyggt klossat!  :D

Roligt! Blir nyfiken på hur ditt bygge ser ut! :) Hur löste du tilesen ovanför fönstren?

crowwlime_

Citat från: aukbricks skrivet 25 Mars 2018 kl. 14:17
Roligt! Blir nyfiken på hur ditt bygge ser ut! :) Hur löste du tilesen ovanför fönstren?

technic brick 1x2 med en pin i, tror du har gjort samma?
Så bara erlings till höger och vänster.. Jag har funderat på att snotta den ovanför på samma sätt som siffrorna i . har bara inte tagit tag i det än.. Har en del saker jag vill ändra på innan jag anser det vara helt klart än. :)

aukbricks

Citat från: crowwlime_ skrivet 25 Mars 2018 kl. 14:27
Citat från: aukbricks skrivet 25 Mars 2018 kl. 14:17

technic brick 1x2 med en pin i, tror du har gjort samma?
Så bara erlings till höger och vänster.. Jag har funderat på att snotta den ovanför på samma sätt som siffrorna i . har bara inte tagit tag i det än.. Har en del saker jag vill ändra på innan jag anser det vara helt klart än. :)

Japp, samma sätt men eftersom mitt "ordningssinne" inte klarade av att ha tilesen på olika djup fick alla flytta ut. :D Ser fram emot att se ditt bygge när det är klart!

o0ger

Otroligt mäktigt och imponerande bygge! Det börjar blir riktigt hård konkurrens i tävlingen nu :/

Det finns ett sätt att centrera en 1x1 brick som vi gick igenom i o0gers helgutmaning nr 52.

Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

aukbricks

Citat från: o0ger skrivet 25 Mars 2018 kl. 15:05
Otroligt mäktigt och imponerande bygge! Det börjar blir riktigt hård konkurrens i tävlingen nu :/

Det finns ett sätt att centrera en 1x1 brick som vi gick igenom i o0gers helgutmaning nr 52.

Tack så jättemycket för länk! Den lösningen ska jag komma ihåg!

Nextuz

Citat från: aukbricks skrivet 24 Mars 2018 kl. 10:45
En del bitar har valts i icke-existerande färger för att mer likna originalhusen (fördelen med digitala byggen ;) )

Snyggt fångat :)

Tyvärr håller jag inte med om att det är en fördel i digitala byggen :/