[WIP] Klocktornstorget (Nu med Klocktorn!!)

Startat av theCroc, 17 December 2017 kl. 23:51

Föregående ämne - Nästa ämne

theCroc

Hej Alla!
Mitt senaste projekt är en modulär hörnbyggnad med ett torg, en lite speciell restaurang längst upp samt ett klocktorn i stil med det berömda klocktornet i Bern.

EDIT: Nu är klocktornet klart! Nästa steg blir torget på marknivå.

EDIT2: Ny takfärg och lite ändringar på marknivå!

EDIT3: Markplan kart!

Jag valde att bygga in ett fungerande urverk i tornet till dess att jag får tag på lämpliga legobitar.

Närbild på Glastaket:

Byggnaden på dess tänkta plats i min samling:

Interiören är i nuläget så gott som obefintlig och av klocktornet finns det än så länge bara fundamentet och valvbågen över gångtrafikanterna.

Jag funderar även på att gå tillbaka och göra om bottenvåningen då jag inte är helt nöjd med den.

Vad tycker ni?

Gideon

Det ser lovande ut! :)
Fick dock öppna bilden i en separat flik, den var alldeles för stor för att kunna ses inbäddad i inlägget.
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

theCroc

Emma

Region Mitten

andreaseldh

Som den klockoman jag är kommer jag givetvis att stötta och följa detta med stort intresse! Du har valt en vacker förlaga.

ByggareDan

Citat från: Emma skrivet 18 December 2017 kl. 00:06
Jag gillar de snottade logbricksen vid fönstren!

Gillar dom också.

Gillar ju även inramningen runt skyltfönstren men om dom skulle gå att försänka in hela raden så att cheseeslopen som är överst kommer i linje med den gråa våningsavsiljaren så skulle den smälta in lite snyggare i överkant.

Förstår ju att det nog inte funkar så du kan nog bortse från mina tankar.

Gillar ju även den inglasade uteplatsen, är ju riktig snygg.

Ofta är ju bottenvåningen på hus ganska rak/enkel/trist så jag tycker att din är passande.
Sen om du får liv och rörelse minifigs/cykel/blommor/osv så blir det en helt annan sak, så jag tycker inte att du behöver göra om bottenvåningen nåt radikalt.

Det enda är väl att ha nån form av tiles även under skyltfönstren så som du byggt under dörrarna, annars kanske "doorrailsen" skulle kunna funka under skyltfönstren.

Kommer också följa detta bygge och komma med glada rop och hoppas få se detta live nån dag.

/ByggareDan

theCroc

CitatSom den klockoman jag är kommer jag givetvis att stötta och följa detta med stort intresse! Du har valt en vacker förlaga.

Jag tog den som inspiration, men mitt klocktorn lär vara mycket smalare. Har snart slut på plats på plattan!  ;D

CitatGillar ju även inramningen runt skyltfönstren men om dom skulle gå att försänka in hela raden så att cheseeslopen som är överst kommer i linje med den gråa våningsavsiljaren så skulle den smälta in lite snyggare i överkant.

Har även jag gått i samma tankar. Från början hade jag tänkt låta dem leda upp till någon slags utskjutande kant, men det blev inte så. Skall pröva lite när jag är hemma från jobbet igen ikväll.

Under skyltfönstren tänkte jag placera lite buskage eller liknande. Har bara inte kommit så långt ännu. Själva markytan blir nästa steg efter att tornet är gjort.

CitatGillar ju även den inglasade uteplatsen, är ju riktig snygg.

Den är inspirerad av Blackboot street MOCen! (Fast i min mening bättre utnytjad)

https://www.eurobricks.com/forum/index.php?/forums/topic/149027-bootblack-street/

theCroc

Lade till några nya bilder i huvudposten!

theCroc

Klocktornet är nu klart!

Jag hade inte bitar för att bygga en legoklocka så jag byggde in ett fungerande urverk istället! Jag är till 99% nöjd med tornet. Bara önskar att det fanns bättre bitar att rama in klockan mer.

Glumsfield

Emma

Stiligt!

Jag hade önskat lite mer struktur på väggen, det ser lite platt eller clean ut. En enkel förändring vore att byta ut plate-raderna i dark bluish grey till en bit som sticker ut, door rail, ex. Eller nån annan dekorativ bit.

Gillar inglasningen på övervåningen, där skulle jag kunna tänka mig att avnjuta nåt somrigt och beundra kvällssolen.
Region Mitten

theCroc

Citat från: Emma skrivet 07 Januari 2018 kl. 20:52
Stiligt!

Jag hade önskat lite mer struktur på väggen, det ser lite platt eller clean ut. En enkel förändring vore att byta ut plate-raderna i dark bluish grey till en bit som sticker ut, door rail, ex. Eller nån annan dekorativ bit.

Gillar inglasningen på övervåningen, där skulle jag kunna tänka mig att avnjuta nåt somrigt och beundra kvällssolen.

DBG plattorna är dessvärre golvet på andra våningen, men ja jag kanske lägger på ett lager till för att få dit några door rails eller liknande. Just nu jobbar jag på att fylla markplanet med grejer!

theCroc

Ny takfärg och lite uppdateringar på markplan!

Joacim

Ser bra ut. Passar in med de andra husen.

Odidoma