Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Ordenshuset

Startat av MattiasKr, 05 november 2017 kl. 22:12

Föregående ämne - Nästa ämne

MattiasKr

Ordenshuset

Det är en helt vanlig dag. De odödas arme är på väg hem från jobbet, och passerar Ordenshuset, en oansenlig  gammal 1800-talsbyggnad som tillhör en mystisk orden. Man vet inte så mycket om den här ordern, bara att dom verkar gilla fladdermöss. Det är inte många som varit förbi receptionen och kommit upp på andra våningen där själva ordenssällskapet  håller till.



Det här är mitt första modulhus. Det började som ett test av att göra fönster av staket, och så liksom växte det ut därifrån. Taket blev klart ganska tidigt, men eftersom jag inte haft någon plan från början så fick jag göra om båda våningarna ett par gånger innan toalett, murstock och annat satt där det skulle.

Första fotosessionen också. Märker hur viktigt det är att sätta ihop bitarna ordentligt - varenda spricka blir tydlig i det hårda blixtljuset.



På baksidan finns en liten park för medlemmarna att sitta och ta igen sig i när dom blir trötta på att osynligt styra världen.



Receptionen, hit men inte längre får kvinnor gå. (Ja, givetvis har en gammal ordern också en gammal kvinnosyn). Råkade visst tappa en gren från stockrosorna på trottoaren här.. Och det sitter en tile med tryck på på fel ställe ser jag nu också..



Bakom skynket under trappan finns en liten toalett. Finns både holk och handfat, men det går inte att komma åt att fotografera. (Fick inte ordning på höjden på den här bilden... Flickr-noob också)



Det är på andra våningen som allt händer. Här kan medlemmarna sitta och ta en drink framför brasan och bestämma den politiska agendan.





Detaljstudie på hur taket är konstruerat. Jag hade kanske kunnat inreda vinden, men det hade varit meckigt att komma åt det utrymmet utan att sabba spirorna. Dessutom är taket rätt tjockt, så det är inte så mycket utrymme att leka med innanför.


o0ger

Stiligt! Mycket snyggt tak!
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Betweenbrickwalls

Snygg teknik på tak och fönster!
Instagram: @betweenbrickwalls

Flickr: https://www.flickr.com/photos/149907857@N08/

Emma


Godtfred

Snyggt bygge, gillar också taket.

Syns att du har en separat blixt en bit utanför kameran som du riktat mot bygget. Testa och rikta den bakåt istället, eller i taket, viktigast är att inget ljus från blixten träffar bygget direkt, då får du inget hårt blixtljus längre och skarvar och blänk syns inte lika tydligt.

Nybohov Creation Ltd.

Smart att ha ett draperi vid toaletten! Dörrar brukar vara svårt att få plats med.

Jag gillar också receptionsdisken.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

MattiasKr

Citat från: Godtfred skrivet 06 november 2017 kl. 09:12
Snyggt bygge, gillar också taket.

Syns att du har en separat blixt en bit utanför kameran som du riktat mot bygget. Testa och rikta den bakåt istället, eller i taket, viktigast är att inget ljus från blixten träffar bygget direkt, då får du inget hårt blixtljus längre och skarvar och blänk syns inte lika tydligt.

Ja, jag försökte köra blixten rakt upp, och rummet jag fotograferar i är ganska litet. Men skall testa med softbox som riktas bakåt nästa gång.

Godtfred

Men det syns tydligt i bilderna, på skuggan på väggen, att något lyser från en relativt koncentrerad punkt. Kanske att du inte vinklat upp tillräckligt eller att du har något monterat på den - bouncer? Kanske blixten har dubbla ljuskällor?  En softbox är onödigt krångligt i det här fallet. Prova rikta blixten mer uppåt eller bakåt först.

Joacim

Snyggt! Härlig teknik med fönstren.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.