Shutters lilla fotoskola

Startat av shutter, 24 Oktober 2010 kl. 22:17

Föregående ämne - Nästa ämne

shutter

Då vi alla vill njuta av och dela med oss av våra skapelser vi lagt ner tid och kärlek på, är det bra om fotot gör modellen rättvisa, dvs att bilden också håller samma höga standard som våra MOCar.

Jag vill därför passa på att dela med mig lite av mina erfarenheter kring ämnet.

Modell för kvällen är två scout trooper med speeders från set nr 7139 Ewok Attack, år 2002.

Det första jag tänker på är bakgrunden. Genom att hålla bagrunden fri från störande intryck kan betraktaren koncentrera sig på motivet. Ett sätt att uppnå detta är med en enkel studiobakgrund av tyg eller papp, i mitt fall baksidan på LEGO-affischer.

Med skärpedjup menas precis vad det låter som, hur skarp bilden är från första till sista biten på motivet. I det här fallet har jag ett ytterst kort skärpedjup. I bland är det att föredra, men nu vill jag se speedern skarpt så jag ökar skärpedjupet rejält till nästa bild.

Med vitbalans menas kort & gott att bilden ska återger korrekta färger. Avvikelser kallas för färgstick. Den här bilden har korrekt färg på första gubben men en ful rosa nyans på bakgrunden. Bilden är fotograferad i blandjus vilket är svårt att göra rättvisande. Jag stänger därför av blixten inför den slutgiltiga bilden.

Så här blev den färdiga bilden, efter att ha trollat bort stöden i PhotoShop.

Ofta har vi lite till mans en benägenhet att fotografera våra byggen ur en position högre än motivet. Om vi sänker kameran till motivets nivå får vi en mer korrekt och ofta mer intressant bild.
-Så som en minifur skulle sett på sin verklighet i en LEGO-stad t.ex. Detta kallas normalperspektiv.

Observera den moderniserade strålpistolen, som bäst överensstämmer med filmerna. (Scout troopers var en av mina favoriter när jag var yngre. Jag ville också ha en speeder!) ;D

Lycka till!

Välkomna med frågor och kommentarer!

Teabox

Kul att du tagit dig tid till en fotoguide :) Det ända jag tycker du kan förbättra i guiden är att lägga till hur man
ändra skärpedjupet. Är man inte så van vid kameror så kanske man inte vet att det har med bländaren att göra.

Annars undrar jag vilken programinställning du använder på kameran?

Själv föredrar jag AV-programmet när jag fotografera LEGO. Jag har fått lära mig att kameror (iaf Canon) använder blixten annorlunda med AV programmet. Att den lyser bara upp tillräckligt mycket för att lätta upp skuggorna lite. Så när jag fotograferat LEGO har jag haft kameran på AV, stått i ett rum upplyst av dagsljus och haft en Speedlite blixt riktad uppåt mot taket. Att jag haft bliten riktad upp är för att få ljuset att studsa runt i rummet och inte belysa objektet direkt framifrån. Vet att jag har bilder liggande som kan illustrera skillnaden mellan utan och med blixt. Om jag hinner med efter jobbet ikväll så kan jag posta dem.

Sen använder jag förövrigt också ett stativ och en fjärravtryckare för att förhindra att bilderna blir suddiga :)

AntonYmer

Jag har en bild på en Imperial Slowspeeder som var rådande standard på Endor till dess kejsaren fick tummen ur och beställde de nya snabba flyghojarna.

Dreadcore

Ingen som har tips på hur man ska få till det bra med en vanlig kompaktkamera? :P

Detta var det bästa jag kunde få till:

zatzy

det du nog ska ha för att förbättra bilden är nog photoshop går att få tag på via piratbay 5an är den nyaste och det finns väldigt många guider hur man använder photoshop.
ursäkta stavfelen !

Etzel

Ett lite enklare och gratis (lagligt gratis) alternativ är pixlr - http://www.pixlr.com/ Photo editing online.

shutter

Svar.

Ang. skärpedjup regleras detta av bländaren, kolla din instruktionsbok hur detta justeras. Själv använder jag blädarförval A

Teabox, ska bli spännande att se dina bilder!

AntonYmer, humor gillas :) (ser på din pyttelilla profilbild både paraply och bouncer!)

Dreadcore, WorkInProgres! du är på rätt väg. lite beskärning har jag ordnat, prova sänk kameran ytterliggare till nästa gång.

Alla, publicera gärna bilder relaterade till teknik inom områdena hemmastudio, skärpedjup, vitbalans och perspektiv. (nya fotografiska område avhandlas i ett kommande inlägg)

Nextuz

Nextuz

Citat från: Etzel skrivet 25 Oktober 2010 kl. 17:17
Ett lite enklare och gratis (lagligt gratis) alternativ är pixlr - http://www.pixlr.com/ Photo editing online.

men herre... de där verkar helgrymt ju =)

Teabox

Hittat två bilder som visar skillnaden mellan med eller utan blixt. Övre bilden är utan blixt och enbart solljus. Nedre är med. I det här fallet har jag stått med ryggen mot fönstret och om jag inte minns fel så är det inte fotat i direkt solljus.

Tycker blixten har gjort så att objektet och även bakgrunden blivit jämnare upplyst och gett bilden en liten proffsigare look.

@Dreadcore: Jag tycker du lyckats bra för att använda en kompakt kamera. Gissar jag rätt med att anta att du inte använt kamerans blixt utan en stark lampa? I så fall skulle jag rekommendera att du prövar med att lysa lampan mot en vit yta eller genom ett stycke vit tyg. Resultatet kan bli ett mjukare ljus och därmed mjukare skuggor och reflektioner i bilden.

Dreadcore

Teabox: Det är faktiskt med blixt, "röda-ögon reducering" inställningen för att vara exakt.

AndersI

Jag vet inte vad du har för "kompaktkamera", men med min gamla digitalkamera blir blixtfoton på LEGO bäst om jag ställer mig en bit ifrån, och zoomar in på objektet lite grand. Blixten verkar vara fast programmerad för tre meters avstånd - närmare blir för ljust ('urtvättat') och längre ifrån blir för mörkt.

En nackdel med fast blixt som inte går att vrida på är att den alltid lyser rakt framifrån, så man kan få en mörk kant runt objektet (skuggan), och inga intressanta skuggor.

Om du har den möjligheten, så prova också med att ställa upp kamerans känslighet (typ 200-400 ASA). Då kan det gå bra att fota utan blixt inne, även om bilden blir lite grynigare vid förstoring - det gäller att fylla upp sökaren med det man vill fota.

@teabox: Jag måste säga att jag tycker det är mera 'liv' i solljusbilden. Den med spridd blixt är mera jämngrå, och lever inte på samma sätt.
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Teabox

Citat från: Dreadcore skrivet 25 Oktober 2010 kl. 19:43
Teabox: Det är faktiskt med blixt, "röda-ögon reducering" inställningen för att vara exakt.

Det var skuggan under rymdskeppet som fick mig att tro det. Men iaf, då är mina rekommendation att skaffa lampor, stänga av blixten på kameran, ställ kameran på något stabilt och fotografera med fördröjning på avtryckaren. Det sista rådet är för att förhindra att du skakar kameran då du trycker på avtryckaren.

Selander

Vi kör med flera blixtar + paraplyer etc när vi gör en riktig fototagning.
Sonen har införskaffat mkt smått och gott som kommer mig till del  ;D
Ibland tar jag egna nödbilder med min kompaktkamera, och då helst utan
blixt eftersom det blir generellt dåligt resultat.

Teabox

Citat från: Selander skrivet 26 Oktober 2010 kl. 20:42
Vi kör med flera blixtar + paraplyer etc när vi gör en riktig fototagning.

Najs. Avundsjuk :)

Tyvärr är det inte bara en pengafråga för mig. Vet inte vart någonstans jag ska ställa studioutrustningen heller. Lägenheten känns redan full :(