Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Ladugård

Startat av Anders Nolberger, 23 Mars 2009 kl. 14:53

Föregående ämne - Nästa ämne

Anders Nolberger

Jag har börjat lite på ett nytt projekt. Traktorn som jag frågat om i en annan tråd finns med här och den är snart färdigbyggd. Hjulen är på väg!

Det stora är dock ladugården. Jag håller på att designa den i LDD men kommer förmodligen köpa bitarna på Bricklink.

Den stora frågan är taket. Jag har här gjort det med vanliga Lego takbitar. Takstolarna är för att göra det lite starkare. Men är det det bästa sättet? Jag funderar också på färgen, kanske grått som Eternit eftersom det blir lite mycket rött annars. Det ska gå att lyfta av taket och över ladugårdsdelen i två delar så att man kommer åt "vinden" och i ett andra steg ladugården. Bilden på inredningen är preliminär.

kommentarer?

AndersI

Använd mörkgrå plattor i stället, sätt ihop med gångjärn över takåsen. Det skulle jag göra, IAF (om jag hade bitarna). Eller möjligen vanliga takbitar för att få tegelutseende, men det kräver ganska många...
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Ras 74

Det är helt klart en vettig ide att använda plattor.
Speciellt för vikten.
Annars om du vill använda den typen av bitar som du gjort redan,
så är iden med tekstolar mycket bra.
Jag hade nog gjort taket svart för att bryta av.
Dels för att man sällan eller aldrig använder tegel på en ladugård,
och sen så finns alla de bitarna du behöver i just svart.
Och jag antar att man inte heller behöver "handla" i en massa olika "affärer" heller.

-Ras-
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

Anders Nolberger

Jag har byggt en del av ladugården men jag har inte kommit till taket ännu. I går skickades dock ungefär en tredjedel av de takbitar som behövs. Jag gör alltså taket med svarta Lego takbitar.

Så här långt har jag kommit i dag. Jag får göra det i omgångar för det blir så dyrt!

Den lilla traktorn som syns på några bilder är Lego 4899 i blått. Man kan också se min kärra till John Deeren, jag ska lägga upp fler bilder på den senare.

Jag var lite osäker på om brunnen passar på gården men jag tror det, vad tror ni?

Inredningen med två kor, jag ska skaffa ytterligare en men de är så dyra. Ett enkelt får står i kätten. Tanken är at ha en gris där sen. Råttan sitter på mjölktanken, jag hoppas att hälsovårdinspektören inte kommer just nu  ;)

Nextuz

Det där är ju riktigt snyggt...
Brunnen passar perfekt =)

Etzel

Wow, jättesnyggt!  :D
Jag gillar verkligen hur du har fixat brädorna på huset, väldigt realistiskt.
Den lilla traktorn med skrindan är fin också, får en att minnas  ;)
Jag tycker absolut att du ska ha kvar brunnen, den passar fint tycker jag. Jag tror den skulle se lite bättre ut med någon form av taknock men jag har ingen bra förslag på hur  ???

Ser fram emot fler uppdateringar när du byggt ut ladugården  :)

Ras 74

Kul med han som fiskar i brunnen, har till och med fått lite.
Väldigt detaljrikt och bra.
Skall bli kul att se när du får på lite tak för att se hur det ser ut då.
Din stora traktor (JD) ser verkligen bra ut!
Som originalet  ;D
Måste skaffa mig bitar till en själv tror jag.

-Ras-
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

SuperMario

Riktigt fint!!! Ser fram emot fler bilder som visar hur projektet fortskrider.

Undrar över en sak... Anders N nämnde att en gris ska stå i  kätten.
Var det en sådan gris http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?i=2826312 som menades?

Kan inte hitta något om denna fina gris på brickshelf eller bricklink.
Är det någon som vet vad det handlar om? Kanske någon som gjort om några hundar?
Hmmm

Anders Nolberger

Ja det är en sådan gris jag menar. Det är en tredjepartstillvekare som gör den så jag är lite tveksam men Lego gör ju ingen egen så. Du kan hitta den här: https://www.brickforge.com/store/home.php?cat=304

Ras 74

Jag har en Brick Forge gris hemma.
Jag har även lamm och en ko och en tjur.
Dessa fick jag som gåva av Hinckley på Eurobricks, för han köpte dom när han träffade
de från BF på någon mässa.
Detta var innan LEGO släppte sina.
Jag gillar bäst de officiella LEGO sakerna så klart.
Men fram tills LEGO släpper en gris, så är BF grisar helt ok.
De ser verkligen ut som gjorda av LEGO, fast "fötterna" är lite konstiga.
Benen är liksom "öppna" på insidan, eller ihåliga, eller vad man skall säga.
Det är det ända jag har emot dem.

Har du fått hem ditt tredjedels tak ännu?

Anders Nolberger

Legos hund har ju också lite konstiga fötter.

Nej jag har inte fått taket. Jag beställde en Power Functions fjärrkontroll till tåg samtidigt och de fanns bara i USA så det tar väl ett tag för sakerna att komma fram.

Jag har inte beställt riktigt alla bitarna för taket över ladugården heller men lite fler än en tredjedel (av hela taket) av "2*4 slope 45grader" och alla "2*2" så att man kan se hur det kommer se ut i alla fall. Men inte bitar för nock, takstolar eller gavelväggen.

Sen får nog tyvärr resten vänta ett tag för nu är det ju sommar! (eller så beställer jag ändå...) Det går åt 360st 2*4, 77st 2*2 och 31st 2*3 takbitar!

Ras 74

Vilken färg blev det till slut då?
Eller har jag missat det någonstans?

Anders Nolberger

Anders Nolberger

Nu har jag hunnit göra "klart" min ladugård! Det mesta var klart för ett bra tag sen men det fattades några bitar som jag ville ha innan jag visade resultatet.

En översiktsbild

Fodersilo på baksidan

Fodervagn som just fyllts från silon och är redo att köras in till korna

"Rännet" eller vinden på ladugårdern

Korna får mat

Det finns ytterligare några bilder på Flickr http://www.flickr.com/photos/andersnolberger/sets/72157618745408851/

Nu ska jag "bara" göra fler traktorredskap och helst en lastbil för att hämta mjölk och en som levererar foder till silona.

Om det finns intresse tar jag med ladugården på träffen i Fagersta!

Selander

Anders, den ser kanon ut !!! Den här måste du visa i Fagersta.
Här ett förslag till mjölkbil, iaf den snyggaste jag sett . Tyvärr inte min utan
från brickshelf.... ;D