[MOC] steampunk luke's speeder - uppdaterad och nu med bakgrund

Startat av drdoddo, 07 augusti 2016 kl. 21:25

Föregående ämne - Nästa ämne

drdoddo

Den gamla tråden för min steampunk-speeder verkade lite skakig så jag skapade en ny istället, ffa då jag nu uppdaterat den samt gjort en ordentligt bakgrund. Hoppas ni gillart! (admin får flytta till gamla tråden om det verkar lämpligare)
Steamwars - Steampunk Luke´s speeder  (7) by Andreas Lenander, on Flickr
Steamwars - Steampunk Luke´s speeder  (6) by Andreas Lenander, on Flickr
Steamwars - Steampunk Luke´s speeder  (5) by Andreas Lenander, on Flickr
Steamwars - Steampunk Luke´s speeder  (3) by Andreas Lenander, on Flickr
Steamwars - Steampunk Luke´s speeder  (2) by Andreas Lenander, on Flickr

jemakrol



Zilmrud

Du har gjort det igen! Galet läcker. Gillar att du har använt vapen till sceneriet
//Peter Z:a Ilmrud (Zilmrud)

https://www.flickr.com/photos/zilmrud/

Gideon

Fantastiskt läckert bygge och snyggt fotograferat! Gillar särskilt hur du har använt kedjor till att skapa konturer i farkosten :)
Bakgrunden blev riktigt bra och ljussättningen är lagom dramatisk utan att skapa för hårda skuggor.
Vad har du använt för ljussättning förresten...? :)

Lite konstruktiv kritik angående presentationen:
En fundering kring fotograferingen är om det inte för "översiktsbilder" vore bättre att backa något steg och zooma in istället (nu har du fotat vid ca 28 mm enligt flickr men jag skulle nog rekommendera att testa runt 50-70 mm som ditt objektiv ju klarar) för att inte den närmaste delen av marken ska bli förstorad, vilket jag brukar reagera på särskilt när bygget står med ena hörnet mot kameran. Jag brukar också minska bländaren ner till ca f/11 för att få mer av bygget i fokus vid översiktsbilder där det iaf enligt mig brukar vara snyggast om hela bygget är hyfsat i fokus. Närbilden med bakgrundsoskärpan är dock kanonfin precis som den är :)
Det kan även vara en idé att tänka på att det oftast blir snyggare om man lämnar en gnutta mer bakgrund utanför själva bygget på alla sidor och särskilt att undvika att kapa hörnen på bygget.

Jonsson

Ett väldigt läckert bygge! Många sköna detaljer och lite "utanförboxentänk" - vilket alltid är ett plus!

Sockerbit


drdoddo

Tackar, tackar gott folk! :)
Citat från: Gideon skrivet 08 augusti 2016 kl. 20:27
Fantastiskt läckert bygge och snyggt fotograferat! Gillar särskilt hur du har använt kedjor till att skapa konturer i farkosten :)
Bakgrunden blev riktigt bra och ljussättningen är lagom dramatisk utan att skapa för hårda skuggor.
Vad har du använt för ljussättning förresten...? :)

Lite konstruktiv kritik angående presentationen:
En fundering kring fotograferingen är om det inte för "översiktsbilder" vore bättre att backa något steg och zooma in istället (nu har du fotat vid ca 28 mm enligt flickr men jag skulle nog rekommendera att testa runt 50-70 mm som ditt objektiv ju klarar) för att inte den närmaste delen av marken ska bli förstorad, vilket jag brukar reagera på särskilt när bygget står med ena hörnet mot kameran. Jag brukar också minska bländaren ner till ca f/11 för att få mer av bygget i fokus vid översiktsbilder där det iaf enligt mig brukar vara snyggast om hela bygget är hyfsat i fokus. Närbilden med bakgrundsoskärpan är dock kanonfin precis som den är :)
Det kan även vara en idé att tänka på att det oftast blir snyggare om man lämnar en gnutta mer bakgrund utanför själva bygget på alla sidor och särskilt att undvika att kapa hörnen på bygget.

Tack för feedback kring fotandet! Jag uppskattar och försöker ta till mig dina tips men har fortfarande lite bekymmer med skärpdjup, etc...Än så länge är det solljus som får agera ljuskälla vilket inte är helt optimalt men jag ska försöka åtgärda det framöver. Men fortsätt gärna komma med tips  ;)

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.