Recension: Mini, Camper Van, F40, Beetle samt Caterham Seven i jämförelse

Startat av jemakrol, 27 Juli 2016 kl. 22:39

Föregående ämne - Nästa ämne

jemakrol

Update 2016-10-06:
Med 21307 Caterham Seven känner jag att jag måste lägga till detta set i denna lilla recension.

Detta är mina tankar kring de fyra fem bilarna Cooper Mini (), VW Camper Van (), Ferrari F40 (), VW Beetle () samt Caterham Seven ().

Jag har skaffat och byggt dem sen februari i år, i den nämnda ordningen. Först lite tankar kring var och en av dom och sen en liten jämförelse:

Cooper Mini:

Likhet: Den enda bild jag sett orginalet i verkligheten. Måste säga att man lyckats otroligt väl! Ska bifoga bilderna jag tog på den när jag passerade den. Självklart är Lego kantigare men jag vågar påstå att av alla de fyra bilar jag tar upp här är Minin den som mest stämmer med förlagan. 5 av 5.

Bygge: Då det var min första i den här "klassen" kommer den alltid att upplevas speciell. Den var otroligt kul att bygga. Rätt enkel i mitt tycke. 4 av 5.

Modell: Tycker setet är otroligt snyggt, detaljnivån är fantastisk, inklusive mönstret på sätena och picnickorg med innehåll! Enda jag tycker man inte riktigt lyckas med är motorn, där "hajtänderna" inte riktigt passar tycker jag. 4 av 5.

+ Detaljerna, priset (999), likheten till originalet, helheten
- Fel rutor (!) samt på tok för stor ratt i förhållande till skalan

En not om rutorna: detta är ett "känt" fel och Lego skickar utan knot rätt delar om man kontaktar dom. Dock irriterande att man inte korrigerat detta - åtminstone med en sticker på kartongerna "kontakta Lego för utbyte av del XXX". Tom brandstore i MoS har fel delar, de har inte bytt själva ens. Det GÅR att använda de felaktiga delarna men jag tycker det ser fult ut. Vad det gäller är alltså "Windscreen" som enligt manual ska vara 3 x 12 x 2 men där medskickade delar (det är två, bak- och framruta) är 3 x 12 x 3. Bifogar bilder sen på de felaktiga resp. rätta delarna.

Totalt 4 av 5.

VW Camper Van:

Likhet: Även här har man lyckats bra att få till likhet med originalet, så när som på några detaljer - rundheten så klart en av dom. Likväl, det är bra gjort! 4 av 5.

Bygge: Den "tråkigaste" av de fyra att bygga tycker jag. En smaksak så klart, men det var lite mycket husdetaljer (klart, det är ju en husbil - men ändå) och lite lite bil på nåt vis. 2 av 5.

Modell: Kanske den gulligaste/raraste modellen av de alla. Helhetsintrycket är bra! Enda jag stör mig på är att man tvingas ta till böjbara rör för att få till mönstret i lacken på framsidan. Vet inte om det finns nåt vettigt alternativ så jag klagar inte, men det funkar bara på håll. Kul liten detalj med fällbart bord och möjlighet att konvertera soffa till säng, samt höjbara taket. 4 av 5.

+ Helheten är underbar, med massa fina detaljer. Den är SNYGG!
- Rör för att markera skarv i front. Höjbara taket har inte hål in till själva bilen. I verkligheten är väl påängen att höja takhöjden samt släppa in ljus? Så den höjbara takdelen är bara "for show" utifrån sett. Vet dock inte hur man skulle löst det hela på modellen, men det är lite synd - gillar tanken på *funktion* även på legomodellen. Här fyller inte taket nån funktion, trots att det är höj- och sänkbart.

Totalt 3 av 5.

Ferrari F40:

Likhet: Ironiskt nog är nog denna både rätt långt ifrån originalet men ändå lättast att känna igen (sig på). På samma gång. Hur jag tänker? F40 har några väldigt karaktäristiska drag som man lyckats fånga i setet, samtidigt är det så mycket detaljer i karosseriet på originalet som man helt missar. Men den lyser Ferrari F40 lång väg likväl! 4 av 5.

Bygge: Otroligt kul, tror nästan jag gillade att bygga denna mest! Härliga detaljer och motorn är snygg och löstagbar. Sånt gillar jag! Huven fram är ett mästerverk bara det, för att få till alla detaljer. 5 av 5.

Modell: Underbar modell! Så jäkla snygg enligt mig. Älskar att titta på den, pilla med den. Den är i det närmaste perfekt, trots nämnda "brister" i likhet med originalet. Vem älskar inte en supercar att ha och leka med. I lego?! Yes! 5 av 5

+ Snillrika konstruktionen, löstagbar och snygg motor, detaljerna
- Ett par insug fick de inte till utan fås till genom stickers. Vet inte hur man skulle gjort annorlunda men det är synd. Stickers för att få till svarta linjer i fronten kändes för små och lite keckiga.

Totalt 5 av 5

VW Beetle:

Likhet: Sorry Lego. Trots ansträngning att göra denna bättre än förra setet (), så tycker jag inte slutresultatet är helt lyckat. Man kommer en bra bit med framför allt huven är rätt misslyckad. Återigen en böjd slang för att markera en linje, och den främre delen av huven är platt och bryter kurvorna. För tankarna till Citroën 2CV snarare än Beetle. Sen får man komma ihåg att dessa två ändå är rätt lika (förlagorna alltså!).

Bygge: helt galet rolig att bygga! På gränsen till klurigt och det märks att designerna börjar få ordentlig koll på SNOT-teknik och smarta små lösningar för att få maximalt med detaljer och minimalt med glipor. Jag häpnar över kreativiteten och de många finurliga lösningarna och det gör detta till något av det roligaste jag byggt i Lego-väg!

Modell: Trots bristerna i likhet och med några uppenbara brister (huven) så är modellen fantastiskt fin! Helhetsintrycket dras upp av totala känslan med surfbräda, fällbara säten, snygg interiör och vansinnit fiffiga detaljer i konstruktionen. Så trots huven blir det 4 av 5!

+ Snillrikt användande av SNOT. Förfinade detaljer från de tidigare modellerna i denna recension som t.ex. dörrar, backspeglar och så vidare. Extra plus för att varje alternativt regnummer har en egen plate (det saknade Coopern, där fick man välja dekal och klistra på direkt på plate fram resp. bak.). Det vill säga, man kan enkelt byta regnummer eftersom varje dekal har egen plate. Bra där!
- Huven och en del karosseridetaljer brister, trots ansträngning. Tycker också den var prissatt för högt, hade förväntat mig i klass med Cooper och F40, dvs 999 snarare än 1099.

Totalt 3 av 5.

Så sist men inte minst en liten jämförelse av de fyra bilarna:

På hyllan rankar jag dem i ordningen F40, Cooper, Camper Van och sist Beetle.
I byggteknik och konstruktion rankar jag dem i ordningen Beetle, F40, Cooper och sist Camper Van.
I prisvärdhet rankar jag dem i ordningen F40, Cooper, Camper Van och sist Beetle.

Sedan känns det som de är i en aning olika skala, störst (skalmässigt i förhållande till de andra) är nog Mini, minst är Camper Van och sen F40. Det går ju att räkna på, men bara så där på känsla, lägger jag dem så. Dock inget som stör, de ser fantastiska ut tillsammans!

Bilder kommer senare

Tillägg 2016-10-05:
Caterham Seven:

Likhet: Sett till de bilder jag studerat är likheten slående, även om Lego Ideas-projektet är ÄNNU närmre. Ändå, det måste bli maxpott här. Så otroligt fint och troget designad. 5 av 5.

Bygge: Kanske en aninng kortare bygge än övriga, men ändå bland de roligaste. 4 av 5.

Modell: Wow! Så otroligt frän och snygg. Med sina små pallbockar är den verkligen en sann "display piece"! Motorn känns också den otroligt detaljerad och snygg. Älskar allt med detta set! Extra plus för färdigtryckta bitar med motiv/text på. Tycker inte om klisterlappar generellt sett, då de lossnar och riskerar hamna snett.

+ Detaljerna men lika mycket helheten. Känns ikonisk! Tryckta bitar, snyggt! Lego ideas set, det tycker jag är extra kul!
- Min box saknade ett par bitar, mycket irriterande! Priset. Fan vad gnidna de är mot svenska kunder, störigt. Även med moms borträknat får svenska legofans betala mest.

Totalt 5 av 5.

Lägger till bild i slutet av tråden.
flickr|insta|fb|www
It's a mother beautiful bridge and it's gonna be there, ok?

Hans B

Fin recension, tack, ser fram emot bilderna. Blir det en Porsche nu?

andreaseldh

Underbar recension,  precis så ville jag ha den!

Nilseman

Men gud så intressant!!

Det där med rutorna! Nu måste jag hem och fixa ersättningsbitar jag med. Aldrig haft en tanke men nu när du påpekar det är det ju självklart!

Haha det tog bara ett halvår att se det......  ::)

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: Nilseman skrivet 01 Augusti 2016 kl. 16:12
Men gud så intressant!!

Det där med rutorna! Nu måste jag hem och fixa ersättningsbitar jag med. Aldrig haft en tanke men nu när du påpekar det är det ju självklart!

Haha det tog bara ett halvår att se det......  ::)
Jag hittar inte den rätta rutan på Bricklink, men det kanske inte är något problem?
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

andreaseldh

Men i så fall måste väl även sidorutorna och takstolparna bytas ut?

jemakrol

Lugn i stormen. :)

Det funkar utmärkt med båda varianterna. Jag skall visa strax, håller på att leta rätt på lite bilder! Och jag tror jag har nummer på "de rätta" bitarna, åtminstone Legos nummer. BRB!
flickr|insta|fb|www

jemakrol

Komplettering #1 till recensionen
De felaktiga rutorna till Minin

Så här ser det ut.

Bild ett: den felaktiga biten, jämfört med vad instruktionerna visar (notera skillnaden)

Bild två: så här ser bilen ut med felaktiga rutorna monterade. Det funkar, men tittar man noga blir det "överlapp" i rutorna vilket syns mest fram. Notera hitre främre A-stolpen, där sticker rutan fram lite (pilen).

Bild tre: de rätta rutorna med packsedel, som anger 6133615 som part number på dessa

Bild fyra: de olika varianterna bredvid varandra

Således: det funkar rätt bra med de som skickas med, men jag störde mig på felet och är mer nöjd med ersättningsrutorna.

Återkommer med fler bilder strax!
flickr|insta|fb|www

jemakrol

Komplettering #2 till recensionen
Original vs legomodell, Minin

Stötte på denna, helt random faktiskt, bara två dagar efter att jag precis byggt min modell av Coopern.
Den är inte exakt, tex annan färg men det är otroligt lätt att se alla likheter! Tycker man lyckas bra att härma originalet, även om det är en stor utmaning i denna skala att få till runda former. Coopern är inte jätterund trots allt, så det funkar, eller vad tycks?
flickr|insta|fb|www

jemakrol

Komplettering #3 till recensionen
Detaljstudier och jämförelsebilder

De jämförelsebilder jag lägger in nu är utan Beetle för när bilden togs hade den inte släppts. Kommer göra ytterligare en uppdatering när semestern är slut och jag kan ställa alla fyra bredvid varandra (de övriga tre står på jobbet)

Not: Bild på dörr, Beetle: gångjärnsdelarna har en tydlig nyansskillnad. Inget som stör men lite intressant tycker jag.
flickr|insta|fb|www

jemakrol

Komplettering #4 till recensionen
Detaljstudier och jämförelsebilder

De jämförelsebilder jag lägger in nu är utan Beetle för när bilden togs hade den inte släppts. Kommer göra ytterligare en uppdatering när semestern är slut och jag kan ställa alla fyra bredvid varandra (de övriga tre står på jobbet)

Not: Bild på motor, Ferrari: kul och snygg mikrobuild som dessutom är enkelt löstagbar!
flickr|insta|fb|www

Ashman

Tack för din fina recension. Det är intressant att jag tycker nästan tvärtom dock.

Minin är den som är mest lik originalet, tycker jag. Den är genomgående snygg, men innehåller inga direkta överraskningar. Rolig att bygga. Får 8/10.

Campern är den jag gillar mest. Lik originalet, massor av roliga och humoristiska invändiga finesser, påminner om modulhusen lite. Svårt att jämföra set som är utvecklade under olika årtal, men denna var den roligaste att bygga för mig och ett av mina absoluta favvo-set alla kategorier. Älskar min Camper. 9.5/10, förmodligen lite extra pga nostalgiska skäl. Detta var det första moderna Lego-setet jag byggde och det var ett enda stort WOW under hela bygget.

Ferrarin är  i jämförelse med de andra inte så snygg, tycker jag, men som jemakrol skriver så ser man direkt att det är en F40. Motorn är snyggt gjord, men i övrigt är den rätt tråkig och inga roliga grejer invändigt. Halvkul att bygga. Får 7/10.

Bubblan är otroligt snygg, men tyvärr en hybrid av en bubbla och en Citroën. Färgerna underbara. Massor av nya roliga tips och byggtricks, fina tekniker, och jättekul att bygga. Får 9/10 trots att den inte är riktigt lik originalet.

Ser man de så här från ovan tycker jag bubblans former ser absolut mest avancerade ut.

jemakrol

Ja, smaken är som baken! Kul med lite fler åsikter om bilarna!

Själv fastnade jag för F40'n pga alla roliga detaljer för att få till så bra och tätslutande former som möjligt, även om jag som sagt erkänner att den faller platt mot originalet.
Håller med om Campern, den är rolig helt klart! Däremot är det som sagt inte min typ av bygge, är ingen fan av modulhus heller. Bra jämförelse!

Och som sagt, Coopern är verkligen spot on, se min bild på originalet! :D Jättekul att du kom med dina tankar och bild!
flickr|insta|fb|www

jemakrol

...och nu är jag tillbaka till jobbet där nu alla bilarna finns. Bifogar mina jämförelsebilder, som utlovat - sent omsider :)
flickr|insta|fb|www

Ashman

Citat från: jemakrol skrivet 07 Augusti 2016 kl. 19:57
Ja, smaken är som baken! Kul med lite fler åsikter om bilarna!

Själv fastnade jag för F40'n pga alla roliga detaljer för att få till så bra och tätslutande former som möjligt, även om jag som sagt erkänner att den faller platt mot originalet.
Håller med om Campern, den är rolig helt klart! Däremot är det som sagt inte min typ av bygge, är ingen fan av modulhus heller. Bra jämförelse!

Och som sagt, Coopern är verkligen spot on, se min bild på originalet! :D Jättekul att du kom med dina tankar och bild!

Verkar i och för sig som vi har samma tankar om seten, bara att vi värderar egenskaperna olika :)