Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Belos 272

Startat av pehter aka ibbe, 18 Juli 2016 kl. 08:31

Föregående ämne - Nästa ämne

pehter aka ibbe

Belos är ett svenskt märke som grundades 1944 och har konstruerat och byggt maskiner och redskap för skötsel av utemiljö. Den här typen av maskiner var vanliga i parker och på kyrkogårdar under 50-70 tal, i mitten av 80-talet försvann maskintypen mer och mer till förmån för maskiner med hytt som hade en trevligare arbetsmiljö. En annan orsak till att dom försvann var säkerheten, när kraven höjdes satsades det mer på dom midjestyrda varianterna som tagits fram och -88 tillverkades den sista maskinen.
Den modellen jag har byggt, Belos 272, kommer från början av 70-talet. 272:an har en Swiftomatic växellåda som är 2 växlad med hög och låg och kopplingsfri fram/bak, motorn är en Mag på 11 hk. Eftersom traktordelen består av en järnklump med en påhängd järnklump till motor hamnar matchvikten på ca 250 kg utan redskap. Det fanns stort utbud av olika tillbehör från jordbearbetning till släpkärror.

Jag har haft fundering på att få ihop den här några år nu och efter Halmstad bestämde jag mig för att göra ett försök. Började skissa efter Halmstad och fick ihop allt lagom några veckor innan Klossfestivalen. Från början hade jag bara tänkt att få ihop en maskin med klippaggregat och sulky men det är ju inte svårt att plocka ihop två basmaskiner och koppla på lite vinterredskap på den ena. Först tänkte jag bara ha modellerna ståendes men kom och tänka på att det skulle vara snyggt med en miljö.
Under Klossfestivalen pratade jag med en person som jobbade med reservdelar på Belos och det rings visst fortfarande och frågas efter reservdelar till dom här maskinerna.

belos_03 by pehter aka ibbe, on Flickr
Jag började med att plocka ihop modellen i datorn. Det var vissa delar som inte funkade på riktigt men det var enkelt att lösa.

belos_25 by pehter aka ibbe, on Flickr
Basmaskin med Sulky S och klippaggregat RK125, modellbeteckningarna kommer från en tid innan reklamfolk och designers var inblandade  ;D

belos_11 by pehter aka ibbe, on Flickr

belos_14 by pehter aka ibbe, on Flickr

belos_16 by pehter aka ibbe, on Flickr

belos_19 by pehter aka ibbe, on Flickr
Basmaskin med snöblad BDS120 och Epoke sandspridare med sits.

belos_22 by pehter aka ibbe, on Flickr

belos_31 by pehter aka ibbe, on Flickr
Orginalet som stånkar på hemma, troligtvis några år äldre än undertecknad.
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

byStfn

Wow! Fina byggen! Älskar snökedjorna!

dalle

Meh

Oj, vad fina!

Jag älskar den här typen av byggen, när någon hittar en "doldis" och förverkligar en legotolkning av den.
När det dessutom blir så här bra kan jag bara applådera.
Tycker att du lyckats fånga Beloskänslan - allt från formen på kåpan till de traktorrobusta redskapskopplingarna. Och snökedjorna är som sagt pricken över i.

Nybohov Creation Ltd.

Fina byggen!

Jag gillar särskilt snön:

belos_01 by pehter aka ibbe, on Flickr
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

eon

Snygga miljöer också! Ger den rätta känslan utan att ta fokus från maskinerna.

pehter aka ibbe

Tack för kommentarerna.

Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

Perhed

Min bricklinkbutik Brickatorium http://www.bricklink.com/store/home.page?p=perhed