[MOC][MästerbyggaMästerbyggare 2016][WIP] De galna vetenskaparnas hus

Startat av Stigge72, 22 april 2016 kl. 14:50

Föregående ämne - Nästa ämne

Stigge72

Fröet till min idé såddes i samband med en annan tävling, nämligen Alternativbyggtävlingen. Jag satt och byggde med bitarna från , och fick till ett hus som jag var ganska nöjd med.
Original house. Front by stigge72, on Flickr
Orignal house. Back by stigge72, on Flickr
Innan jag skulle fotografera och slänga upp mitt bidrag så kollade jag en gång till att det uppfyllde reglerna för klass 1. det gjorde det itne. Det skulle vara bara bitar från till klass 1, och till klass 2 fick man bland in bitarna från 31045. Så jag ställde huset på hyllan, och byggde några bidrag till klass 1. Jag hann komplettera huset lite, men inte få upp det, i tid.

Då väcktes tanken att bygga samma hus i CC-skala.
I min jakt i lådorna efter lämpliga bitar att bygga de stora vita sneda partiena, så hittade jag ett dussin stora rundade mörkröda bitar (41766 från ), och så bestämda jag att färgerna på det lilla originalet inte skulle följas. Exakt vilka färger som kommer vara på alla delar har jag inte bestämt än.

När jag började fundera på storlek och proavade lite med stora plattor kom jag fram till att ungefär 1 x 1,5 moduverse-platta skulle vara en lagom grund, och sedan kom jag på att en laboratorium borde ju ligga en halv trappa ner (det bodde en galen vetenskapsman i huset redan från när det var ett litet hus, efter lite tankar hit och dit, så ser det nu ut att bli ett kollektiv av galna vetenskapsmän...)
Så jag började bygga en bas som var 32 x 48 studs, och efter lite funderingar och fix, så blev den 4 bricks hög i ena änden och 3 bricks i andra änden, och ett stort hål ungefär i mitten där bottenvåningen är belägen. Efter att den här tävlingen annonserades, så fick jag tänka om lite...

City Block Beginning by stigge72, on Flickr
Basen för mitt kvarter är 1 x 2 moduvers-plattor, och kommer få formen av en höjd. Tanken är att kanterna skall vara i höjd med trottoarerna runt om, och sedan höjas ganska brant, men ändå hyfsat mjukt, upp till ungefär mitten på bottenvåningen. Dörren kommer vara på samma nivå som marken på höjden, dvs 4 bricks över gatan, och belägen mellan de nu mörkröda pylonerna. Det som ska bli golvet vilar på tiles, och syns på bilden som en färgglad yta mot den gråa bottnen.

Joacim


o0ger

Spännande former på huset! Ska bli intressant att se hur det blir.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

swestar

Me like. :)
Mina Egna Byggen flickr
Instagram

Stigge72

Kul att det finns intresse. Nu ska jag bara se till att få lite tid att bygga också. Den här helgen gick åt till annat, men några tankar på lösningar har jag lyckats få till iaf.

Odidoma

Jag ser också fram emot att följa det här. Har du funderat ut hur du ska bygga glaskupolen?

Stigge72

Citat från: Odidoma skrivet 24 april 2016 kl. 19:48
Jag ser också fram emot att följa det här. Har du funderat ut hur du ska bygga glaskupolen?
Lite. Inte helt säker på att det blir glas. Tanken var ett observatorium, så i den här större skalan tänker jag nog lite med åt Det fanns ju en begränsning när jag byggde skissen, och då passade glaskupolen bra. :)
Om det sen ska gå att öppna och rotera, så har jag inte tänkt färdigt än.

Stigge72

Inga nya bilder än. Däremot har jag konstaterat att det blev för lite plats runt huset för att kunna göra kullen så hög och så mjuk som jag önskade, så därför har jag  beslutat mig för att bredda kvarteret en halv enhet (till 64 x 48 pluppar) genom att bygga 4 st lösa 8 x 32 moduler som fästs längs långsidorna på den botten jag hade sedan tidigare. Lite som basplattorna i botten på , för de som byggt den (men utan gångjärnen) .

För att det hela ska fortsätta följa standarden, så har jag flyttat på några hål, och "gjort" några nya.

Nybohov Creation Ltd.

Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Stigge72

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 23 november 2016 kl. 20:52
Har du fått något byggt under sommaren?
Inte alls så mycket som jag hoppats tyvärr, och nu väntar en flytt vid årsskiftet, så frågan är hur mycket byggt det blir. Men hoppet lär vara det sista som går...

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: Stigge72 skrivet 24 november 2016 kl. 08:39
Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 23 november 2016 kl. 20:52
Har du fått något byggt under sommaren?
Inte alls så mycket som jag hoppats tyvärr, och nu väntar en flytt vid årsskiftet, så frågan är hur mycket byggt det blir. Men hoppet lär vara det sista som går...
Kom ihåg att det aldrig är för sent att ge upp.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.