Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Paypal - bra eller dåligt?

Startat av Odidoma, 07 April 2016 kl. 05:23

Föregående ämne - Nästa ämne

Odidoma

Citat från: andreaseldh skrivet 07 April 2016 kl. 00:28
Om man beställer från Bricks hemsida står det att om man inte ha PayPal, så kan man i alla fall betala med kort. När man kommer till betalningssidan finns bara alternativen

• Logga in med befintligt PayPal-konto
  • Skapa ett nytt PayPal-konto
Jag tänker absolut under inga som helst omständigheter skaffa något PayPal-konto! Känner någon till någon annan återförsäljare av Bricks där man kan betala med ett klassiskt plastkort?

OBSERVERA: Det är inte Bricks fel att PayPal gått från uselt till värre!
jag har paypal och det har alltid fungerat vad är det som är dåligt med det?

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: Odidoma skrivet 07 April 2016 kl. 05:23
Om man beställer från Bricks hemsida står det att om man inte ha PayPal, så kan man i alla fall betala med kort. När man kommer till betalningssidan finns bara alternativen

• Logga in med befintligt PayPal-konto
  • Skapa ett nytt PayPal-konto
Jag tänker absolut under inga som helst omständigheter skaffa något PayPal-konto! Känner någon till någon annan återförsäljare av Bricks där man kan betala med ett klassiskt plastkort?

jag har paypal och det har alltid fungerat vad är det som är dåligt med det?

Samma här - det funkar bra.

Om det finns dolda avgifter i form av usla växelkurser eller annat har jag inte koll på, inte heller vilka skumraskfigurer som äger Paypal (i slutändan är det alltid någon riskkapitalist i något skatteparadis som håvar in kosingen).
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

mechamike

Jag föredrar paypal fore IBAN.. IBAN är dyrt och opålitigt I mina ögon. Har gjort  IBAN överföring mellan Sverige och Lettland,  (Samma bank bolag i bägge länder)
Trots rätt konto och siffror och hela tjolavippen gick pengarna upp I "digital" rök och försvann, I Sverige såg man att pengarna hade gått iväg till rätt konto och I Lettland hade man inte fått in några pengar på det kontot. bägge skyllde på varandra och jag förlorade stålarna.   Har aldrig hänt med paypal! En annan gång tog det en hel vecka innan pengaran dök upp?  Då känns Western Union till o med säkrare och bättre.. Bankväsendet är fullt av skurkar , de har väl fortfarnade inte betalat tillbaka vad vi fick låna ut för de intw skulle gå ikull när de spekulerade upp alla våra sparpengar? >:(
?

Skafte

Paypal är säkert (om vi nu skall börja prata fördelar med det). Tre gånger har jag råkat ut för något knas när jag betalat med Paypal, och alla gånger har jag fått tillbaka pengarna.

andli

Jag kör bara IBAN när jag shoppar bricklink i Europa, då slipper man ju paypal avgiften, och kör man EURO ser man inga avgifter.
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Magnus den store

Det har sina brister såsom att kontot kan låsas utan en vettig anledning, och att åtgärda det är allt annat än lätt. Det är dock väldigt smidigt när det fungerar.

Citat från: mechamike skrivet 07 April 2016 kl. 09:02
Jag föredrar paypal fore IBAN.. IBAN är dyrt och opålitigt I mina ögon. Har gjort  IBAN överföring mellan Sverige och Lettland,  (Samma bank bolag i bägge länder)
Trots rätt konto och siffror och hela tjolavippen gick pengarna upp I "digital" rök och försvann, I Sverige såg man att pengarna hade gått iväg till rätt konto och I Lettland hade man inte fått in några pengar på det kontot. bägge skyllde på varandra och jag förlorade stålarna.   Har aldrig hänt med paypal! En annan gång tog det en hel vecka innan pengaran dök upp?

Jag hade ett långt samtal med min bank innan jag började använda Iban. En sak som jag la på minnet är att det inom EU inte får förekomma några avgifter på överföringen i sig. En del banker tar trots det ut en avgift men den är olaglig. Jag undviker danska handlare av den anledningen. Nackdelen som jag ser med Iban är att det tar tid. Två till fyra bankdagar är normalt.

Den överföringen som försvann borde du inte behöva stå för. Det är bankens ansvar. Vad har du för bank egentligen?
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

mechamike

Jag har konton i flera banker. och använder mig mest av en fristående sparbank nere i småland :-) men dom som strulade vara SEB.. de klarade inte av att föra över pengarna från ett SEB konto i Sverige till ett SEB konto i Lettland.. Det var bara 500:- och till slut orkade jag inte krångla mer.. bankerna har ju inte öppet för arbetande och på luncherna var köerna så långa och ointresset att hjälpa till gräsnlöst. Men nu börjar vi glida lite väl offtopic här.. Finns det Inga moderaoter längre här på Swebrick som kan styra upp stånt här  ;)

On Topic så verkar en av mina MOC's komma med i nästa nummer av Bricks Culture och i en kommande Bricks så blir det ev en del text ..  :)
?

AndersI

Jag har inga problem eller betänkligheter att betala med PayPal - jag använder det som en ren transferservice, och gör ett nytt e-kort för varje betalning. Behöver alltså inte lämna ifrån mig några återanvändbara kortuppgifter, och jag kan begränsa både tillgängligt belopp och giltighetstid på e-kortet. Hur smidigt som helst.

https://www.swedbank.se/privat/kort-och-betalningar/kort/logga-in-e-kort/
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

andreaseldh

Jag har ett plastkort på vilket jag har så lite pengar som möjligt. När jag ska handla, för jag över så mycket som behövs till det kontot. Om mina kortuppgifter kommer på avigvägar finns alltså inget att hämta.

Jag öppnade en gång ett PayPal-konto och hoppades kunna göra samma sak, alltså knyta det till ett bankkonto som hålls tomt större delen av tiden. Detta gick inte, man var tvungen att koppla PayPal-kontot till ett plastkort. Dessutom är ju PayPal kopplat till en epostadress. Det innebär ju i så fall att tjuvarna har två vägar in till mina pengar, dels gamla hederliga kortnummer men nu även epostadressen. Och med tanke på hur mycket spam och annat som far runt bland eposten, så känns det definitivt som fel sak att koppla till sina kära pengar.

Magnus den store

Kanske någon ska bryta ut alla kommentarer som är utanför ämnet?

Citat från: andreaseldh skrivet 07 April 2016 kl. 18:40
Jag har ett plastkort på vilket jag har så lite pengar som möjligt. När jag ska handla, för jag över så mycket som behövs till det kontot. Om mina kortuppgifter kommer på avigvägar finns alltså inget att hämta.
Så gör mina föräldrar, eller farsan gör så. Han sitter hemma och för över pengar till deras köparkonto. Eftersom han inte handlat i en butik sedan 70-talet har han ingen aning om saker och tings värde längre, varpå morsan bara kan köpa hälften av vad hon tänkt, eftersom han alltid för över för lite pengar. Han tror på fullaste allvar att en familj kan veckohandla hos Ica Maxi för några hundralappar.  ::)

Citat från: andreaseldh skrivet 07 April 2016 kl. 18:40
Jag öppnade en gång ett PayPal-konto och hoppades kunna göra samma sak, alltså knyta det till ett bankkonto som hålls tomt större delen av tiden. Detta gick inte, man var tvungen att koppla PayPal-kontot till ett plastkort.
Det är en sak som jag är mindre förtjust i. Jag var tvungen att koppla kontot till ett kort för att verifiera vem jag är, eftersom Paypal "hittade" något suspekt beteende på mitt konto, och därför låste mitt konto. Om det handlar om att de vill ha mer information om mig eller om det egentligen är någon lag, tvistar de lärde om. De hittade i alla fall inget suspekt beteende.

Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

tellblom

Undvik dåliga växelkurser genom att välja att betala i lokal valuta(finns en kryssruta när man gör en betalning och den gäller senare)
Detta gör att du får din banks växelkurs istället (brukar vara bättre än paypals).
När du reggar ditt plastkort finns en msx köpgräns på paypal på ett gsndka lågt värde som du måste låsa upp genom att dedrar 5kr ifrån ditt konto och skriver en kod du skall ange, så zötter de tillbaka pengarna. Sen blir det farligt  :)

Funkar kanon tycker jag

AndersI

Citat från: andreaseldh skrivet 07 April 2016 kl. 18:40man var tvungen att koppla PayPal-kontot till ett plastkort.

Nej! Läser du inte vad jag skriver?

Varje plastkortstillverkare med självaktning har någonting analogt med Swedbanks e-kort - jag genererar ett nytt kortnummer (med giltighetstid och beloppsgräns bestämt av mig) varje gång jag pytsar in pengar på PayPal, eller handlar något annat på internet. Det spelar ingen roll om de uppgifterna blir stulna, eftersom kortet är tomt, och upphör att gälla inom en månad (i normalfallet).

Om din bank/kortutgivare inte erbjuder den tjänsten, så byt bank/kortutgivare.

Det enda som det inte funkar för är SF Bio och liknande, där man betalar på nätet och sedan hämtar ut biljetterna genom att använda samma kort igen i automaten på bion (vilket alltså är omöjligt med e-kort). Man får också tänka sig för med giltighetstiden om det man köper kan vara restnoterat - jag har blivit uppringd av Lego när de äntligen skulle skicka något restnoterat, och kortet inte var giltigt längre...

Edit: Jag blir mycket mera nervös av att betala med det riktiga kortet i affärer och restauranger - ingen som vet vilken suspekt programvara de har i sina terminaler!

Lews

Citat från: AndersI skrivet 07 April 2016 kl. 11:05
Jag har inga problem eller betänkligheter att betala med PayPal - jag använder det som en ren transferservice, och gör ett nytt e-kort för varje betalning. Behöver alltså inte lämna ifrån mig några återanvändbara kortuppgifter, och jag kan begränsa både tillgängligt belopp och giltighetstid på e-kortet. Hur smidigt som helst.

https://www.swedbank.se/privat/kort-och-betalningar/kort/logga-in-e-kort/

Paypal blir sura om man använder för många e-kort. Mitt förra konto låstes för suspekt beteende efter att jag hade gjort nya e-kort för varje betalning. Trots skärmdumpar med alla kortnummer vägrade dem tro på mig när jag tog kontakt med kundtjänsten.
Numera gör jag bara e-kort med lång giltighetstid eller för över pengarna direkt från banken till Paypal.

AndersI

Aha! Jag handlar inte så ofta, så det har inte varit ett problem för mig.

Lews

Citat från: AndersI skrivet 07 April 2016 kl. 23:47
Aha! Jag handlar inte så ofta, så det har inte varit ett problem för mig.

Ha det i bakhuvudet bara. Gör hellre ett e-kort med kanske ett års giltighetstid och något större summa än flera småkort om du vet att du ska handla flera gånger under kort tid.