WLMerge - litet verktyg för Wanted Lists

Startat av jemakrol, 16 oktober 2018 kl. 20:41

Föregående ämne - Nästa ämne

jemakrol

Hej!

Bakgrund: För en tid sedan fick jag frågan om jag kunde slå ihop några Wanted Lists för bricklink, i en och samma, samtidigt som jag fixade så att det blev dubbelt av alla items i listorna. Det stod ganska snabbt klart att slå ihop listor stödjer bricklink men att multiplicera antalet på alla items i en list hittade jag inget enkelt sätt att göra på Bricklink i alla fall. Sagt och gjort, eftersom jag inte kan göra nåt enkelt och råkar tycka om programmering resulterade det i ett litet verktyg för windows.

Användningsområdet är rätt smalt, men med verktyget kan man enkelt slå ihop Wanted Lists (xml-filer) och göra enklare operationer på t.ex. bitantal i listorna. Om nån har användning av det är det ju jätteskoj men det förväntar jag mig inte - men kanske roar det någon. La upp källkoden och en "release" på närmsta källkodshotell, ifall nån är nyfiken.

Applikationen kör .NET 4.6 på Windows, kommer med ett installationsprogram.Tänkte jag slänger en blänkare här ifall nån är nyfiken.

https://github.com/brakejen/WLMerge/releases

/Jens


Ozp

Multiplicera och dividera bitar i wanted lists kan du göra på bl. Men slå ihop två listor, om de innehåller samma bitar går inte att göra där. Då kan man använda ditt program.

jemakrol

Jag är inte förvånad. Jag tog en snabb titt och konstaterade att det var roligare att skriva nåt eget. Eller, för att vara ärlig, hade ett skal från tidigare hack jag återanvände. :)

Men då finns det nån form av incitament för programmets existensberättigande ändå, haha! Kul! :)

jemakrol

(yep, där var det ja. Det är Bricklinks förbannelse och skönhet - det har fan stöd för så otroligt mycket men att hitta allt.... lol)

pareriksson

Ibland kan man gå via BrickStock. Där går det alldeles utmärkt att slå ihop flera listor till en.

jemakrol

Säkerligen. Jag använder inte brickstock själv men det verkar rätt kompetent.

pareriksson

Citat från: jemakrol skrivet 17 oktober 2018 kl. 08:12
Säkerligen. Jag använder inte brickstock själv men det verkar rätt kompetent.
Du borde verkligen testa Brickstock. Det behövs flera uppdateringar till BrickStock, som du kanske kan fixa? :D

jemakrol

C++? Det var länge sen, haha! Senast jag grävde i C++ var 2004 tror jag. Måste ge det programmet en bättre chans inser jag. Har själv planer på ett program för att hantera mitt bricklinkande, för att ersätta mitt Google Sheets-hack. Det är dock dumt att uppfinna hjulet på nytt.

jemakrol

Hmm... så vad är det som behöver fixas? :D Inte för jag har tiden men jag blir ju nyfiken.

pehter aka ibbe

Citat från: jemakrol skrivet 17 oktober 2018 kl. 10:41
Hmm... så vad är det som behöver fixas? :D Inte för jag har tiden men jag blir ju nyfiken.

Nyfikenhet kan vara farligt, man kan fastna i saker  :P

Ett par saker som jag tycker borde finnas/stört mig på:
Någon slags automatisk valutahantering, just nu anger man en växelkurs manuellt och efter ett tag ger det fel när man kollar bitar. Har man sparat gamla ordrar från BL och justerar valuta kursen så blir det knas på orderns värde när man går tillbaka för att kolla.
Klarar bara en valuta trots att BL har stöd för köp i olika valutor.
Vid import av cad-modeller och bitar inte identifieras så är det oerhört segt att ange rätt bit.

Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

jemakrol

Citat från: pehter aka ibbe skrivet 17 oktober 2018 kl. 11:06
Citat från: jemakrol skrivet 17 oktober 2018 kl. 10:41
Hmm... så vad är det som behöver fixas? :D Inte för jag har tiden men jag blir ju nyfiken.

Nyfikenhet kan vara farligt, man kan fastna i saker  :P

Ett par saker som jag tycker borde finnas/stört mig på:
Någon slags automatisk valutahantering, just nu anger man en växelkurs manuellt och efter ett tag ger det fel när man kollar bitar. Har man sparat gamla ordrar från BL och justerar valuta kursen så blir det knas på orderns värde när man går tillbaka för att kolla.
Klarar bara en valuta trots att BL har stöd för köp i olika valutor.
Vid import av cad-modeller och bitar inte identifieras så är det oerhört segt att ange rätt bit.

Hehe, jag vet allt för väl om det där med att fastna... en sak jag själv saknade direkt var möjligheten att importera Wanted Lists från ens bricklinkkonto - en funktion jag hade i mitt eget ark jag hackade ihop. Valutahantering känns som en rätt enkel sak att fixa till kan jag tycka. På ordrar vill man ju spara valutan som användes vid betalningstillfället. I övrigt borde det ju hämtas från samma källa som Bricklink använder för bäst matchning i priskalkyler.

Har faktiskt skickat meddelande till skaparen av programmet, men jag vet inte. Har egentligen inte tid för att sätta mig in i andras kod men frestelsen är ofta stor. Det är ju kul!

jemakrol

För övrigt, ett par klipp från mitt Google Sheets-hack. Det började som sagt med att jag bara digitaliserade uskriven wanted list för att bocka av ordrar i takt med att jag bricklinkade.

Sen insåg jag att så som jag bricklinkar (låter det ta sin tid att samla bitar, upp till ett år för en MOC eller ett set) så blir det snabbt tråkigt att vänta. Så jag la en del krut på att göra det roligare att se progress i takt med att man la ordrar eller letade i egna lådor.

Som sagt, jag skulle vilja sätta ihop det hacket med mitt verktyg och valda funktioner från Brickstock och även Brickeffiency. De har alla olika styrkor och svagheter. Problemet är väl att "one tool to rule them all" är något av en utopi då alla har lite olika behov. Men de flesta behoven ser jag ändå sprungna ut ur BRicklinks röriga och bitvis undermåliga gränssnitt...

Arbetsflöde. Tanken är kort och gott att importera ett set (från Bricklink), en moc eller ett set (från ReBrickable) eller en Wanted List från Bricklink och sen i takt med att man beställer saker från Bricklink eller hittar i egna lådor etc "bocka av" dessa under varje resp. beställning. På så vis går det att få progress och man kan även identifiera dyra lots som kräver uppmärksamhet för den kostnadsmedvetne. Under resans gång kan man exportera listan tillbaka till Bricklink för att söka bitar med uppdaterade listan.

https://www.youtube.com/watch?v=KJnFGjqen1M

Sen testade jag att lägga in funktion att hämta ordrar och göra "apply order" på arket med, precis som Bricklink stödjer det på en lista.  Mest på kul.

https://www.youtube.com/watch?v=qJnjsL9XWdI

Jag använder numera uteslutande arket i mina bricklinkprojekt använder enbart Bricklink för att söka saknade bitar när jag känner för det. Men men, smaken är som baken och det är mitt sätt att tackla tristessen över att behöva vänta på saker.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.