Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Frenzy - V-Twinmotorcykel med överladdning.

Startat av Jonsson, 15 juli 2014 kl. 22:28

Föregående ämne - Nästa ämne

Jonsson

Har har vi vad som förmodligen skulle kallas för rödljushoj. En stor V-Twin med turbo :D




När jag såg det nya setet; så blev jag mer än lovligt glad, -äntligen ett par guldfälgar och därmed mer variationsmöjligheter i byggena!
Sedan kom ideén med att kombinera dessa med en motor med överladdning, - har länge försökt knåpa ihop ett system som ser någorlunda realistiskt ut men som samtidigt inte är för stort och tar för mycket plats.
Detta har visat sig vara väldigt utmanande då vad man skulle kunna kalla "nyckelbitar" saknas.
Hojen fick hursomhelst en röd ram med svart framgaffel och sving - för att ge den lite mer kontrast än mina tidigare byggen, - Tack Adam Nestor för inspirationen.






Något som är av högsta prioritet för mig i mina byggen är att få ett "rent" utseende, inga knepiga/yxiga designattribut utan jag försöker få till ett sömlöst flöde av linjer. Jag hoppas att denna ser lika snabba ut som den förmodligen skulle vara.. ;)




Den breda V-Twinmotorn är förskjuten 1 stud till höger i ramen, jag valde att göra så för att dels hålla modellen så smal som möjligt (med den föreställda vikten så nära centrum som det bara går) men också för att få plats med grenrör, turbo, downpipe, luftfilter, intercooler och tryckrör på ett så snyggt sätt som möjligt.
Intercoolern är dock medveten placerad "utanför" dels av utrymmesskäl men också av designmässiga diton. Det ger lite attityd och custom-känsla.

Tryckröret från Intercoolern löper under tanken mellan de övre ramrören för att sedan nå insugssidan (höger sida)
Systemet är så att säga komplett eller "fungerande".









Äntligen fick jag också till hyfsat vettiga bromsok utan att det ser för bulkigt ut, det enda som stör mig är att den connectorn som jag använder som "fork bracer" bara finns i DBG, hade gärna haft den i svart... :(


Om någon skulle vara intresserad av mina andra hojar så finns de på min Flickr:
https://m.flickr.com.../107288644@N07/

janimakaj

Riktigt snyggt byggt!  Färgsättningen blev riktigt bra! :D
Unless you try, you will not know if it works! ;)


malmen

Riktigt snyggt, som vanligt när du bygger hojar! :)

Silence101

Än en gång ett imponerande bygge. Jag gillar alla detaljer du får till utan att det blir klumpigt.
It all seems so stupid, it makes me want to give up.
But why should I give up when it all seems so stupid?

Jonsson


jalex

Mycket snygg! Gillar verkligen hur du fokuserat på att få med alla små detaljer som finns med på en riktig hoj. Snyggt foto också. Är det en glasskiva som använts som underlag?
Mina MOCs på Flickr, Instagram, Twitter

swestar

Mina Egna Byggen flickr
Instagram

Jonsson

Tack!

Visst är det en glasskiva, den är vitlackerad på undersidan och ligger som "bänkskiva" på våra vägghängda skåp i matrummet.
Den visade sig vara perfekt att fota på.
Kul att ni gillar bilderna och modellen. :)

Illuwatar

Riktigt snyggt bygge - vackra, rena linjer. Och färgerna lyfter det hela... :)
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

Mikael Sol



Majkel

Grymt snyggt och stor respekt från mig för att du gör alla delar som borde finnas med i en fungerande mc och inte bara så att det ser bra ut.

Roger Brickjet

Snyggt! Har inte riktigt koll men "bromsvajern", är det gammal grå elsladd?

Jonsson

Citat från: Majkel skrivet 23 juli 2014 kl. 22:02
Grymt snyggt och stor respekt från mig för att du gör alla delar som borde finnas med i en fungerande mc och inte bara så att det ser bra ut.

Tack så mycket! Jo jag tycker det är viktigt att bygga så realistiskt som möjligt, det hela intrycket av en modell skapas av "attentention to detail" enligt min uppfattning. :)


Citat från: Roger Brickjet skrivet 24 juli 2014 kl. 09:21
Snyggt! Har inte riktigt koll men "bromsvajern", är det gammal grå elsladd?

Tack för de vänliga orden!

Bromsvajern är en Technic Flex-cable, de är faktiskt riktigt användbara, nackdelen är prisbilden...
Min hojjar tenderar att bli dyra... :P

http://www.bricklink.com/browseList.asp?itemType=P&catString=483

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.