Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

WIP: Kalla krigets Sverige

Startat av stej123, 21 oktober 2013 kl. 13:40

Föregående ämne - Nästa ämne

stej123

Nu har jag tänkt dra igång ett nytt projekt efter att ha suttit med Hogwartsbygget de senaste veckorna. Temat kommer alltså vara Kalla kriget i Sverige.

Jag har inte hunnit bestämma exakt hur jag har tänkt lägga upp det men jag har som mål att ha något bra att visa upp på Nordsken till våren. Förmodligen blir det antingen ett större landskap, eller ett flertal mindre fristående byggen på kanske 48x48. Min Stridsvagn 103 är tänkt att den ska få plats, och även minst ett flygplan (med tillhörande vägbas).

I den här tråden vill jag ha förslag på vad jag kan ha med, och då tänker jag inte bara på flygplan/stridsvagnar och andra fordon, utan även mer civila företeelser som kan förknippas med Sverige under aktuell period.

För att inte göra trådstarten för tråkig och helt utan bilder så lägger jag upp en WIP bild på J35 Draken som jag suttit med halva natten:


01 by stej123, on Flickr

Synpunkter/förändringsförslag välkomnas varmt!

Gideon

Spännande tidsperiod att ge sig på! Så nyligt men ändå så främmande :)
Gillar att du både satsar på ikoniska byggen som J35 och Strv 103 men också tänker bygga glimtar av det civila Sverige på den tiden.
Ser mycket fram emot detta!

Majkel

Ett starkt minne är det stora fokus på skyddsrum som jag upplevde som liten skolpojke. Väldigt ofta skulle det informeras om var skyddsrum fanns och hur de skulle brukas. Skönt att vi nu lever i en tid och på en plats där vi inte behöver vara ständigt uppdaterade i dessa frågor! Men jag ser fram emot dina kommande byggen!

Ingen stor moc: jag kommer även ihåg lättnad och glädje när jag fick se den första delen som sades komma från den raserade berlinmuren.

Orangefärgade televerksbilar!

Superkalle

Mycket snygga former på Draken. Och lagom stor skala. Fråga: går det att göra vingarna med plates istället men ändå få samma form?

stej123

Citat från: Superkalle skrivet 21 oktober 2013 kl. 16:01
Mycket snygga former på Draken. Och lagom stor skala. Fråga: går det att göra vingarna med plates istället men ändå få samma form?

Det går att göra med plates också, men jag tyckte inte det blev lika snyggt när jag provade i LDD. Sen var jag sugen på att göra snot:ade vingar då jag nästan alltid annars brukar bygga med plates.

SWE

Ska bli välldigt kul att följa projekt! Som du har märkt så är jag själv välldigt intreserad av det svenska försvaret. Jag skulle gärna vara med på något hörn om det skulle vara möjligt? :)

stej123

Citat från: SWE skrivet 21 oktober 2013 kl. 17:33
Ska bli välldigt kul att följa projekt! Som du har märkt så är jag själv välldigt intreserad av det svenska försvaret. Jag skulle gärna vara med på något hörn om det skulle vara möjligt? :)

Det är bara att bygga! Förhoppningsvis kan vi sammanstråla på något Swebrick-event och ställa ut våra byggen gemensamt någon gång i framtiden.

SWE

Det hade varit kul att gå på ett event (har aldrig varit det) och jag har själv funderat på att bygga någon/några moc(s) som skulle vissa hur det skulle se ut om sverige skulle varit inblandat i WW2, t.ex att tyskarna tar sig från norska gränse och in mot sverige.

Vi får göra en lista på fordon som är från kalla kriget och där efter komma på vilka mocs som kan byggas ;)

Illuwatar

Ser fram emot resultatet av detta. Kan bli rikigt bra... :)
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

Kvarnbacka

Snyggt, det ser ut som en bättre variant av mitt försök på J35 Draken (samma teknik på vingarna bl.a). Inte för att jag inbillar mig att på något sätt vara din inspirationskälla, men det är kul att se att jag inte var helt fel ute med min design  :)

stej123

Citat från: Kvarnbackafilm skrivet 21 oktober 2013 kl. 21:51
Snyggt, det ser ut som en bättre variant av mitt försök på J35 Draken (samma teknik på vingarna bl.a). Inte för att jag inbillar mig att på något sätt vara din inspirationskälla, men det är kul att se att jag inte var helt fel ute med min design  :)

Vet inte om jag sett den, länka gärna :)

Kvarnbacka

#11
Det verkar inte gå att få till en vettig länk från mobilen, men svar nr 1755 på sidan 118 i MOC/Egna byggen-tråden ("Vad byggde du med Lego i dag?"), tillsammans med ett par andra inte så monokroma flygplan  :)

stej123

Citat från: Kvarnbackafilm skrivet 21 oktober 2013 kl. 22:47
Det verkar inte gå att få till en vettig länk från mobilen, men svar nr 1755 på sidan 118 i MOC/Egna byggen-tråden, tillsammans med ett par andra inte så monokroma flygplan  :)
Hittade nu. Great minds think alike  ;D

Kvarnbacka

Citat från: stej123 skrivet 21 oktober 2013 kl. 22:57
Citat från: Kvarnbackafilm skrivet 21 oktober 2013 kl. 22:47
Det verkar inte gå att få till en vettig länk från mobilen, men svar nr 1755 på sidan 118 i MOC/Egna byggen-tråden, tillsammans med ett par andra inte så monokroma flygplan  :)
Hittade nu. Great minds think alike  ;D

Det är tydligt   ;)

stej123

Liten uppdatering:
Fick de flesta bitarna till Draken igår och har suttit halva natten... Saknar fortfarande en del vitala delar för att jag ska känna mig nöjd, men här är en wip-bild iaf:




Jag tar gärna emot fler tips på ikoniska civila fordon från aktuell period (orange televerks-bil var ett bra förslag!)

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.