Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Marsupilami - Uppdaterad 13/3!

Startat av byStfn, 25 december 2015 kl. 12:39

Föregående ämne - Nästa ämne

byStfn

Allt började med att jag blev lottad att ge julklapp till shiftaltcmd i årets julklappsbyte och att det visade sig vid lite research att vi delar intresse för tecknade serier, till på köpet fransk-belgiska sådana. Jag gick igenom min relativt korta favoritlista och bestämde mig för att testa att göra en marsupilami.

För er som inte vet vad det är så räcker Wikipediaartikeln gott och väl. Kontentan är att det från början är en bifigur i den franska serien Spirou som dök upp 1952 första gången och är skapad av seriegeniet André Franquin.

Just pga dess ålder så finns det några olika utseenden på karaktären som förändrats iaf lite under årens lopp.


Eftersom inte riktigt tiden fanns för att testa en massa så föll det på att försöka replikera den tredje av versionerna ovan, en liten pvc-figur som jag köpte någon gång i mitten av 2000-talet. Den arga versionen.

Efter ett antal dagars laborerande i dels LDD men också med det begränsade antal bitar jag har så bestämdes skalan och att jag skulle utgå från en Lowell Sphere och försöka dekorera den till en Marsupilami med bitarna 41749 och 41750 som öron.

LDD


Verklig modell


I och med att det var en julklapp behövdes en instruktion och efter en del trixande i LDD hittade jag en lösning som funkade nu iaf. Bifogar pdf:en om någon vill kika på den. En del lösningar hade mer med vilka bitar jag hade hemma än vad som kanske hade varit optimalt..

Instruktioner
http://lego.bystfn.com/LEGO_Marsupilami_by_Stfn.pdf

Anders67

Snyggt, och jag gillar din bygginstruktion, bra moc'at.

andreas E

Snyggt.
Även en av mina favorit figurer. Det blir definivt ett bygge av den.

Godtfred

Cool! Gillar din Marsu, finns mycket att hitta i den genren, inte bara Tintin. Franquins alla album är mästerverk.

Sockerbit



stej123

Snyggt :) Marsupilami är en favorit från barndomen!

swestar

Mina Egna Byggen flickr
Instagram

byStfn

Massa tack! Det är min första post här för att jag känt mig lite blyg och de moc:ar jag gjort inte varit helt färdiga, men nu har jag fått lite mod att posta mer grejer :)

byStfn

För de som inte var i Halmstad så har jag uppdaterat modellen lite och för de som var i Halmstad och klagade på svansens längd så har jag justerat den med. Dessutom byggt på med den klassiska knuten som inte var helt lätt att få fast :)







(såg nu att han vattenkammat sina strån på huvudet, men jag orkar inte fota om den nu :) )

Peter S

Snyggt! Bra användning av arm-bitarna!

janho

Gillar mycket marsupilami och din är mycket bra gjort! Och "Mars le noir" är snygg också!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.