Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Oleons kungliga slott

Startat av Gideon, 20 mars 2016 kl. 18:21

Föregående ämne - Nästa ämne

dalle

Takpartiet med fris och balustrad blev snyggt. Fint med koppartaket som bryter av.

Lordflintstone

Snygt!
Sonen undrade om det var lego!

Gideon

Tack!
Känns som att jag börjar närma mig något som går att använda nu :)
Mindre jobb att bara bygga klart en smal mezzaninvåning nu tror jag och för sitt ursprungliga syfte är nog "ju större desto bättre" devisen jag ska leva efter, men jag har en känsla av att jag kommer fortsätta putsa på detta innan Linköping...

Citat från: Lordflintstone skrivet 07 april 2016 kl. 17:38
Sonen undrade om det var lego!
Syns inte det på det kreativa kaoset runtomkring bygget? ;)

Etzel

Citat från: Gideon skrivet 07 april 2016 kl. 17:58
Tack!
Känns som att jag börjar närma mig något som går att använda nu :)
Mindre jobb att bara bygga klart en smal mezzaninvåning nu tror jag och för sitt ursprungliga syfte är nog "ju större desto bättre" devisen jag ska leva efter, men jag har en känsla av att jag kommer fortsätta putsa på detta innan Linköping...
Om större = bättre så skulle jag gärna se en bredare fasad också. Det blir nästan ett lite för smalt bygge när det blir så högt, särskilt för den här typen av byggnad. I övrigt är jag mycket imponerad av allt. :)

Gideon

Färdig med ett utkast på "maxivarianten" av denna fasad.
Funderar just nu främst på följande:

  • Höjden mellan översta våningen och mezzaninvåningen. En brick mindre såg inklämt ut men detta blev kanske nästan lite väl mycket?
  • Utseendet på LBG-sektionen runt mezzaninvåningens fönster. Provade några olika varianter här, just nu lutar jag nog åt varianten med tiles. (kanske vore bättre med plates/tiles på headlight bricks så de inte sticker ut riktigt lika mycket?)





Citat från: Etzel skrivet 07 april 2016 kl. 23:38
Om större = bättre så skulle jag gärna se en bredare fasad också. Det blir nästan ett lite för smalt bygge när det blir så högt, särskilt för den här typen av byggnad. I övrigt är jag mycket imponerad av allt. :)
Har skramlat ihop fönster (jo, Town Hall fick bidra lite...) till ytterligare 2+2 "fönstersektioner", och har faktiskt precis på studen rätt antal sand green slopes för den breddningen. Är det ett tecken på att jag borde satsa på att göra detta nästan 80% större? ;)
Får dock se om jag hinner bygga de sektionerna innan detta bygge behöver presenteras i BoBS eller om det får bli ett projekt i lugn och ro inför nästa utställning.

Är för övrigt riktigt glad över att jag valde tan för väggarna, inte bara för det estetiska utan helt enkelt för att jag inte hade haft en chans att kunna bygga så här flexibelt med någon färg där jag inte redan hade stora mängder t ex jumper plates utan groove.

Anders67

Ja en brick mindre tror jag skulle vara bättre, det ser oproportionerligt ut nu, framförallt jämfört med ndre våningen. Men gud va snyggt det är.

Jag tror att man skulle kunna testa på Messinoningen kanske ska vara mer utsmyckad, i allafall en plate mer ovanför fönstren.

Gideon

Citat från: Anders67 skrivet 09 april 2016 kl. 01:35
Ja en brick mindre tror jag skulle vara bättre, det ser oproportionerligt ut nu, framförallt jämfört med ndre våningen. Men gud va snyggt det är.

Jag tror att man skulle kunna testa på Messinoningen kanske ska vara mer utsmyckad, i allafall en plate mer ovanför fönstren.
Jo, frågan om en hel brick är lite mycket? Jag skulle kunna prova att sänka en brick men peta in lite mer LBG under fönstren.
En plate till under tandlisten, skulle det kanske vara en rad 32028 plate med door rail? (Förutsatt att jag har tillräckligt många kvar...)

dalle

Tycker du ska sänka höjden mellan översta våningen och mezzaninvåningen.
Tycker också du ska ta bort handtagen i guld på balkongdörren. De stör samt att normalt så brukar det inte vara handtag på utsidan. De öppnad ju inåt från insidan.
Du behöver i detta läge inte bygga ut slottet. Det är bra nu och känns som en färdig byggnad.

Lordflintstone

Gick förbi slottet i stan och kom på att det kanske vore fint med en liten vakt kur framför ditt slott

Gideon

Citat från: dalle skrivet 09 april 2016 kl. 06:14
Tycker du ska sänka höjden mellan översta våningen och mezzaninvåningen.
Tycker också du ska ta bort handtagen i guld på balkongdörren. De stör samt att normalt så brukar det inte vara handtag på utsidan. De öppnad ju inåt från insidan.
Du behöver i detta läge inte bygga ut slottet. Det är bra nu och känns som en färdig byggnad.
Tack för att du hjälper mig begränsa projektet ;) Kommer bygga ut det förr eller senare men inte i detta skede som tidplanen ser ut nu.
Hmm, jag provade balkongdörrar utan handtag först men jag tyckte det inte riktigt funkade så bra, man tappar känslan att det är dörrar. Däremot kanske man kan göra ett par diskretare handtag, ska kolla lite på andra bitar.

Citat från: Lordflintstone skrivet 09 april 2016 kl. 18:29
Gick förbi slottet i stan och kom på att det kanske vore fint med en liten vakt kur framför ditt slott
Har funderat på det också, men är inte säker på att man visade lika stor hänsyn till soldaterna i Oleon på den tiden ;)

Gideon

#70
Sänkt tan-väggen ovanför tredje våningen med två plates nu och bytt till tiles på headlight bricks mellan fönstren. Tyckte lbg-sektionen var lite tråkig så jag la till lite microfigs där.

Snabb fråga: Två eller tre tiles för "pelarna" vid mezza's fönster?



Inser förresten nu att det kanske vore snyggare med tiles på pelarna i balustraden också...?

En annan fråga till eventuella frankofila Swebrickare, behöver förslag på vad kan ett bra franskklingande namn på slottet kunde vara?

dalle


Gideon

#72
Först av allt: Tack för all hjälp med designen av detta! Och särskilt tack (ber om ursäkt till...?) Wineyard, vars barockpalats var en mycket stor inspirationskälla och varifrån jag har lånat en hel del detaljer rakt av.
En sista förfrågan: Behöver akut hjälp med att komma på ett bra franskklingande namn på slottet! :S

Första bilderna tagna med en vettig kamera. Jag är fortfarande sugen på att bygga det större framöver, men nu har vi det vi behöver för att driva BoBS-storyn framåt :)






Den sista bilden är tagen på byggbordet så jag fick bygga ett par små remsor med extra fönster på sidorna för att dölja sortimentskåpen. Tyvärr insåg jag först när jag sett bilderna ovan att ljussättningen på den sista (som togs först) inte gick så bra när man hade diverse saker i hyllorna bakom som speglades i fönstren... Blir också mycket jämnare ljus på fasaden om blixtarna är ett par meter bort i ett större rum snarare än typ 1 m i en liten byggvrå ;)

footos

Vackert! Bra jobbat med bygge och foto.

Anders67

Imponerande vackert och mycket inspirerande och lärorikt att följa provessen fram till ett färdigt bygge. Sedan får man inte glömma att det också är bra fotat det höjer bygget till världsklass.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.