Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Y3 "Kamelen"

Startat av Ozp, 27 augusti 2018 kl. 11:08

Föregående ämne - Nästa ämne

Ozp

Mitt senaste tåg hade premiär på Kloss på Kloss i Hässleholm.

Det är SJ:s första dubbeldäckartåg Y3 eller mer känd som Kamelen.
Det gick i trafik mellan 1966 till 1990.


Kloss på Kloss 2018 - Hässleholm by LegoOzp, on Flickr


Kloss på Kloss 2018 - Hässleholm by LegoOzp, on Flickr



Selander

Träffsäkert bygge ! Jag fick kolla på lite bilder av "the real thing" eftersom tåget var okänt för mig. 8wide tillhör väl inte det vanligaste för dig? Jo det gröna Da loket också förstås....

Men SJ, hur tänkte designavdelningen ? Det har klart lustiga proportioner det här loket (alltså IRL, inte just ditt bygge).

Ozp

Citat från: Selander skrivet 28 augusti 2018 kl. 19:45
Träffsäkert bygge ! Jag fick kolla på lite bilder av "the real thing" eftersom tåget var okänt för mig. 8wide tillhör väl inte det vanligaste för dig? Jo det gröna Da loket också förstås....

Men SJ, hur tänkte designavdelningen ? Det har klart lustiga proportioner det här loket (alltså IRL, inte just ditt bygge).

Ja det är väl lite mera känt här i Skåne för de lite äldre, Gubbarna på modelljärnvägen var förtjusta i det.

Det blev inte snyggt i 6 wide så bytte ganska snabbt till 8.

andreas E

En kuriosa kring Y3 är att det är det enda tåget som var tvunget att ha brandman ombord under färd.
Det var under sin tid på Malmö- Ystad banan som det hade en egenhet att börja brinna under färd.
Har själv åkt det många gånger mellan Karlshamn - Malmö , att sitta uppe var alltid ett krav.

Pekblom

Citat från: Selander skrivet 28 augusti 2018 kl. 19:45
Men SJ, hur tänkte designavdelningen ? Det har klart lustiga proportioner det här loket (alltså IRL, inte just ditt bygge).

Den värsta missen i design är väll ändå UA7R (alias vattenskallen)

Pekblom

Mycket hög igenkänningsfaktor. Snyggt.

Nextuz

Mycket bra fångat :)

Citat från: Pekblom skrivet 28 augusti 2018 kl. 21:20
Citat från: Selander skrivet 28 augusti 2018 kl. 19:45
Men SJ, hur tänkte designavdelningen ? Det har klart lustiga proportioner det här loket (alltså IRL, inte just ditt bygge).

Den värsta missen i design är väll ändå UA7R (alias vattenskallen)

Själv tycker jag att den är helt fantastiskt :D
Speciellt i det bruna utförandet.
Tydligen är/var det lite svårtkört då det blir lite dålig feedback i rörelsen när loket är i andra änden och en hel del buffertar ska tryckas ihop innan manöverdelen rör sig

Peter S

Ja, den där! Minns fortfarande att den brukade stå på Stockholms C... Åkte dock aldrig. Tycker du träffat mitt i prick!
En fråga återstår dock, som alltid: Sparar man överhuvudtaget någon plats genom att ha två våningar? Har försökt räkna på X40 och ser ingen vinst alls, mer än att man sitter med knäna i eldosorna i småborden (och att man alltid måste huka sig däruppe), vilket bara är en vinst i utrymme...

AndersI

#8
Höll på att glömma det viktigaste - Snyggt bygge Ozp, med hög igenkänningsfaktor! Jag vet att jag sett dem passera Mjölby i min ungdom (men det måste varit transportsträcka, eftersom de tydligen inte gått reguljärt där?).

Ska jag klaga på något så känns kamelpuckeln lite för kort i proportion till resten av taket?

Citat från: Peter S skrivet 29 augusti 2018 kl. 00:12Sparar man överhuvudtaget någon plats genom att ha två våningar?

Vi (familjen) brukar undra detsamma. Som jag ser det får man in *något* fler personer, men på *mycket* längre tid - trapporna är trånga sektioner. Nu har ju de flesta (alla?) på Stockholm-Eskilstuna bytts ut mot gamla vanliga tåg med lok i varje ände, så nånstans hade nog någon räknat fel (det tågsättet var väl ungefär lika genomtänkt som att stänga järnvägen i tre år för att fräscha upp banan, och så bara bygga enkelspår - nu är det massor med störningar igen, bara för att de kommit på att det är bra för tåg att kunna mötas lite varsomhelst...)

Jag tycker såna här lokaltåg borde följa den gamla engelska modellen med en dörr på varje kupé - behövdes inga långa stopptider där, inte!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.