Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Mästerbyggartävling 2017

Startat av krakfot, 14 september 2017 kl. 11:36

Föregående ämne - Nästa ämne

krakfot

Japp då var det dags för "den stora tävlingen", le grand prix, the master builder of the year, ja

Swebrick Mästerbyggare 2017



Temat är att bygga moduverse-baserat på temata "Park/natur"


Regler
- Endast 1 bidrag per medlem.
- Bitarna ska vara hela och rena, inga målade bitar, trasiga bitar, bitar med tuggmärken eller på annat sätt modifierade.
- Det är tillåtet med printade "custom" bitar.
- Tävlingsbidraget ska vara ett nytt, ej tidigare visat bygge.
- Tillåtna byggstorlekar, (breddxdjup) minst 32x64 studs (1x2 moduverse), max 128x64 studs (4x2 moduverse) (det ska vara hela plattor i.e. 32, 64, 96 el 128)
- Bidraget ska bestå av 5 bilder (max 640x640 pixlar) skall postas i denna tråd senast 23.59 Söndagen den 4:e mars 2018. Sedan kör vi omröstning på forumet så att tävlingen är avklarad innan mars (2018) är slut.
- Tävlingen är endast öppen för betalande medlemmar i föreningen Swebrick (du hinner bli medlem innan sista anmälan!)
- Det är OK och uppmuntras att dela med er av byggprocessen fram till det färdiga bygget - starta en WIP tråd för detta ändamål.
- Denna gång är det OK att sprida sin byggutveckling på andra forum - sharing is caring!
- Belysning är OK, både LEGO och 3e part/hemmabygge.

Det handlar sådeles inte bara om att bygga och fota bäst utan också om att inspirera andra, och ni som röstar ha med detta i er bedömning.

Genom omröstning kommer vi att utse 3 vinnare och vi kommer lotta ut 2 priser också. Vi kommer att dela ut ett pris till "Rookie of the year" - detta pris kan bara ges till en medlem som bara har varit medlem i max 18 månader och som ställer upp i denna tävling.

Priserna är inte heller dåliga:
1a pris - 1 st
2a pris - 1 st
3e pris - 1 st


pris 4 och 5 blir en utlottning av 2st

pris 6 "Rookie of the year" - 1 st





krakfot

Jag måste bli bätter på att komma ihåg att även flytta bildrättigheterna, det var ju inte den finaste mest påkostade bilden men det blir ju lite trist med bara text...

o0ger

Kul! Spännande att se vad alla hittar på!
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

dalle

Hoppas det startas många WIP-trådar. Det är spännande att följa tävlingen medan bidragen växer fram. Bra tema också!

drdoddo

Nice! Frun har påpekat att vi har lite för lite lego...överallt...i hela huset så det här var ju välkommet 😂👍


Studley Heinsbergen

Grymt, jag har en massa CB Skogen-tankar som kan användas. Mitt segdragna källarprojekt är inte i mål, men detta tarvar nog en tillfällig byggplats för att kunna vara med. WIP-tråd kommer så småningom!

Peter S

Känner att jag behöver fler Moduverse. Snabbt!

Stigge72

Måste det vara hela Moduverse-plattor, eller kan man bygga något annat mellan 1 och 4 (32 och 128) och i så fall vilka länder är ok? t ex 40x64 (2 plattor + 8 knopp) eller 119x64 (3 plattor + 23 knopp)?

Illuwatar

Beror väl på om bygget ska kunna integreras i CB Stad eller liknande. Men inget sägs om det i reglerna, så din tolkning är inte fel. Men någon med mer koll på vad som gäller får ge ett bättre svar...

Gillar för övrigt tävlingstemat. Får se om jag gör något - att bygga är inte så stort problem, värre är det med de två andra punkterna: ta bra bilder och ge löpande uppdateringar...
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

krakfot

Citat från: Stigge72 skrivet 18 september 2017 kl. 21:53
Måste det vara hela Moduverse-plattor, eller kan man bygga något annat mellan 1 och 4 (32 och 128) och i så fall vilka länder är ok? t ex 40x64 (2 plattor + 8 knopp) eller 119x64 (3 plattor + 23 knopp)?

Tanken var att det skall vara hela plattor (vilket borde förtydligas). 

klosskillen

Jag har hållit på ett tag och byggt på ett projekt som passar in på temat för tävlingen och det börjar bli färdigt men är än så länge helt opublicerat - funkar det då att använda som tävlingsbidrag? Och är det okej att lägga upp sitt tävlingsbidrag på LEGO Ideas?

Eftersom jag är tämligen ny här på Swebrick vill jag även passa på att fråga om moduverse-plattorna. Måste de vara helt i grått (förutom möjligen marknivån) eller kan man bygga i exempelvis brunt? Har blivit en del bruna bitar över från mitt bygge...

Emma

Citat från: klosskillen skrivet 28 september 2017 kl. 21:18
Eftersom jag är tämligen ny här på Swebrick vill jag även passa på att fråga om moduverse-plattorna. Måste de vara helt i grått (förutom möjligen marknivån) eller kan man bygga i exempelvis brunt? Har blivit en del bruna bitar över från mitt bygge...

Min åsikt:
Bygg moduverseplattorna i de färger du vill, så länge det inte är något annat specificerat. Om du deltar i ett community build kan man ju bestämma att alla ska ha samma kant, till exempel. I Mästerbyggetävlingen 2017 har jag inte läst något om kanten, att den ska harmonisera med de andra byggena eller så. Så jag antar att det är fritt fram att bygga brunt.

krakfot

Citat från: Emma skrivet 28 september 2017 kl. 23:13
Citat från: klosskillen skrivet 28 september 2017 kl. 21:18
Eftersom jag är tämligen ny här på Swebrick vill jag även passa på att fråga om moduverse-plattorna. Måste de vara helt i grått (förutom möjligen marknivån) eller kan man bygga i exempelvis brunt? Har blivit en del bruna bitar över från mitt bygge...

Min åsikt:
Bygg moduverseplattorna i de färger du vill, så länge det inte är något annat specificerat. Om du deltar i ett community build kan man ju bestämma att alla ska ha samma kant, till exempel. I Mästerbyggetävlingen 2017 har jag inte läst något om kanten, att den ska harmonisera med de andra byggena eller så. Så jag antar att det är fritt fram att bygga brunt.

Håller med I detta, använd de färger du önskar.

Betweenbrickwalls

En idé börjar ta form i mitt huvud men den här gett upphov till några frågor... Är det ok om moduverseplattorna är sammanbyggda utan möjlighet att dela på dem? Får bygget sticka upp i kanten på plattan eller bör det vara "marknivå" i ytterkanten av plattorna?

Jag tolkar temat extensivt och förmodar att bad som helst kan ingå så länge park/natur har en framträdande roll...
Instagram: @betweenbrickwalls

Flickr: https://www.flickr.com/photos/149907857@N08/

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.