Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Citroën DS 19 (1959) + Safari

Startat av Nybohov Creation Ltd., 04 augusti 2017 kl. 08:12

Föregående ämne - Nästa ämne

Nybohov Creation Ltd.

Har börjat skissa på en Citroën DS (1959). Denna gång har jag struntat i färgerna utan har koncentrerat mig på formen. När väl formen är satt får jag kolla vilka bitar som finns i de olika kulörerna.

11458 är central för att få till framskärmarna, och den finns inte i så många färger. 75535 finns i flera. Jag skulle tro att kroppen blir vit och kanske behåller jag det mörklila taket. Det ser lite lagom töntigt ut med flammorna och en mörk färg gör glappet mellan tak och sidorutor mindre tydligt.


[WIP] [MOC] Citroën DS by Nybohov Creation Ltd., on Flickr


[WIP] [MOC] Citroën DS by Nybohov Creation Ltd., on Flickr


De äldre modellerna verkar ha haft två framlyktor, de nyare fler: https://cs.wikipedia.org/wiki/Citro%C3%ABn_DS.

Denna ritning har varit grunden:


Jag har hittat en del varianter på det där Internet, bland annat denna, som är mindre än min:


Och dessa som är betydligt större:



Tillägg: Bifogar ritningen med mått i studs som jag fått fram genom att använda detta verktyg:
http://www.swebrick.se/index.php?topic=7223.msg231911#msg231911

Tillägg 4 augusti
Här är en omgjord version:

[WIP] [MOC] Citroën DS by Nybohov Creation Ltd., on

Fronten framför hjulhuset är kortad en stud och hjulbasen är en stud längre.

Tillägg 10 augusti
Den slutliga versionen:
Nu anser jag mig vara färdig med denna. Det blev en helvit (jag spar det kulörta till en herrgårdsvagnsversion av samma modell istället):


[MOC] Citroën DS 19 by Nybohov Creation Ltd., on Flickr


[MOC] Citroën DS 19 by Nybohov Creation Ltd., on Flickr


[MOC] Citroën DS 19 by Nybohov Creation Ltd., on Flickr

(Bakdelen är den minst lyckade. Jag testade en rad olika lösningar, men detta är den bästa, tycker jag

Tillägg 12 augusti

Nu även som kombi, då kallas den Safari:

[MOC] Citroën DS Safari by Nybohov Creation Ltd., on Flickr
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

AndersI

Bra fångat i den skalan! Men yttersta nospartiet känns för långt och tjockt?

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: AndersI skrivet 04 augusti 2017 kl. 08:28
Bra fångat i den skalan! Men yttersta nospartiet känns för långt och tjockt?

Tackar!

Kanske är nosen lite tjock, jag tror att längden är ok.

Jag har använt 13547 i mitten av nosen, kanske ska jag testa med 24201 istället. Lutningen blir lite för tvär, men tjockleken borde bli mindre.

Jag vill inte sänka 42022, 41747 och 41748, för då blir slutet av motorhuven, mot vindrutan, för lågt. Det vore mumma om dessa bitar fanns med en bulligare spets.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

AndersI

OK, det verkar framförallt vara framhjulens position som avviker (och tjockleken i spetsen). Förmodligen svårt att göra något åt utan total omdesign :-(


Nybohov Creation Ltd.

#4
Citat från: AndersI skrivet 04 augusti 2017 kl. 11:44
OK, det verkar framförallt vara framhjulens position som avviker (och tjockleken i spetsen). Förmodligen svårt att göra något åt utan total omdesign :-(

Det är ju WIP, så inget är omöjligt. Jag ska testa med de andra inverterade sluttningarna först.

Det ska vara knappt 14 studs mellan hjulaxlarna när jag kollar ritningen igen. Jag tror att jag har något mindre av någon anledning. Från nosen till främre hjulaxeln borde det vara 4,5 studs. Jag får gå hem och mäta lite.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Peter S

Funderar på om du kan använda 42022 överst i sidorutorna? Tycker du lyckats fantastiskt bra. 11458 finns ju i dark Purple också. Mörk bil med ljust tak är väl vanligare?

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: Peter S skrivet 04 augusti 2017 kl. 12:43
Funderar på om du kan använda 42022 överst i sidorutorna? Tycker du lyckats fantastiskt bra. 11458 finns ju i dark Purple också. Mörk bil med ljust tak är väl vanligare?

Tack!

42022 kanske kan funka. Jag har ljusblå hemma att testa med. Kruxet är att den är välvd och taket är rakt (om är med lutning).

Ingen av bitarna till huven verkar finnas i mörklila. Synd, för det hade varit snyggt.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

mortil

Du ha gått all in för citroen modeller nu :P   

roliga byggen iaf :P
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: mortil skrivet 04 augusti 2017 kl. 16:20
Du ha gått all in för citroen modeller nu :P   

roliga byggen iaf :P

Tack!

Jag gillar, inte oväntat, äldre bilar och franska bilar ser så roliga ut.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

mortil

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 04 augusti 2017 kl. 17:41
Citat från: mortil skrivet 04 augusti 2017 kl. 16:20
Du ha gått all in för citroen modeller nu :P   

roliga byggen iaf :P

Tack!

Jag gillar, inte oväntat, äldre bilar och franska bilar ser så roliga ut.

Franska bilar ser helt klart speciella ut.

Som jag nämnde i din andra tråd så är min svärfar förtjust i 2cv. han har biltidningar enda tillbaka till 50 talet.
riktigt kul sitta och läsa om diverse bilar. .:)

"rejält kraftfull motor" jaa. det kunde ju va 35 hk :P
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

andreaseldh

Kollar olika slope på Bricklink och vill föreslå 60477 eller 3939/58181 mellan sidorutorna och taket. Trevligt att du även har gjort spårvidden smalare på bakaxeln, det är annars lätt att missa!

Kvarnbacka

Roligt att du ger dig på dessa gamla ikoner. Hög igenkänningsfaktor, jag hade en liten DS-modell i metall som barn.

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: andreaseldh skrivet 04 augusti 2017 kl. 19:20
Kollar olika slope på Bricklink och vill föreslå 60477 eller 3939/58181 mellan sidorutorna och taket. Trevligt att du även har gjort spårvidden smalare på bakaxeln, det är annars lätt att missa!

Tack för förslagen på slopes. Jag ska undersöka om någon funkar. Kul att du noterade skillnaden i axelbredd. Det är ganska kännetecknande för denna bilmodell, så det var givet att få med det.

Citat från: Kvarnbacka skrivet 04 augusti 2017 kl. 20:06
Roligt att du ger dig på dessa gamla ikoner. Hög igenkänningsfaktor, jag hade en liten DS-modell i metall som barn.

Tackar! Det känns som en bra utmaning.

Här är en omgjord version:

[WIP] [MOC] Citroën DS by Nybohov Creation Ltd., on

Fronten framför hjulhuset är kortad en stud och hjulbasen är en stud längre.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Nybohov Creation Ltd.

Nu anser jag mig vara färdig med denna. Det blev en helvit (jag spar det kulörta till en herrgårdsvagnsversion av samma modell istället):


[MOC] Citroën DS 19 by Nybohov Creation Ltd., on Flickr


[MOC] Citroën DS 19 by Nybohov Creation Ltd., on Flickr


[MOC] Citroën DS 19 by Nybohov Creation Ltd., on Flickr

(Bakdelen är den minst lyckade. Jag testade en rad olika lösningar, men detta är den bästa, tycker jag.)
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Nybohov Creation Ltd.

Nu även som kombi, då kallas den Safari:


[MOC] Citroën DS Safari by Nybohov Creation Ltd., on Flickr
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.