Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] TB / DLL 3107

Startat av pehter aka ibbe, 03 mars 2017 kl. 22:59

Föregående ämne - Nästa ämne

pehter aka ibbe

Kikade runt efter lite att fylla ut lite tåglandskap och hittade detta lok som stack fastnade, gillar gamla bruksfordon. Ett snöröjningslok med inbyggd vändskiva.
För att få rätt proportioner bliv loket lite större än dom som Lego plockar ihop. 9stud bred och 44 långt om jag räknat rätt, skalan hamnar på ca 1:52.
Ingen motordrift, går att sätta på tågmotor istället för en av boggin men den är lite för stor för Legos standardkurva för att funka bra.
Gjorde ett försök att göra egna klistermärken och det funkade bra, lite pilligt att få dit.

Om man känner för att bygga en egen så finns instruktioner och bitar här:
http://rebrickable.com/mocs/MOC-7114/Pehter/tb-dll/

Klippt från  jarnvag.net:
Status: I trafik
Typ: Dieselelektriskt lok
Axelföljd: Bo'Bo'
Längd: 16600 mm (med plogar 18130 mm)
Tjänstevikt: 84 ton
Effekt: 1235 kW
Hastighet: 105 km/h
Tillverkare: Nohab
Byggår: 1969-1970
Byggt antal: 10
Ursprunglig nummerserie: 284-293
Tillhör: Infranord

Och nu till lite bilder:


TB / DLL 3107 by pehter aka ibbe, on Flickr


TB / DLL 3107 by pehter aka ibbe, on Flickr


TB / DLL 3107 by pehter aka ibbe, on Flickr


TB / DLL 3107 by pehter aka ibbe, on Flickr


TB / DLL 3107 by pehter aka ibbe, on Flickr


TB / DLL 3107 by pehter aka ibbe, on Flickr
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

byStfn

Älskar den lite större skalan! Galet svår hytt att få till på den där, men jag tycker att bitvalet var bra!

Jesperrydhog

Det ser ut som ett av arbetsloken som då var här och hjälpte till men dom nya spåren som las på här i Laholm för ett antal årsen när dom byggde upp de nya rälsen i Halland 1995 . :)
de är barnverket. 

Nextuz

#3
Nice :D
Verkligen älska TB :)
Har det vändplattan i botten?

TB brukade dra timmer här uppe förr, eller ja, det blev inte så länge. 2st TB med varsin 2-takts V12:a med rakt rör utan ljuddräpare på full gas i uppförsbacke med tung last... Det var inte så populärt varken på dagar eller nätter  :P

pehter aka ibbe

Första posten uppdaterad med länk till instruktioner.

Citat från: Nextuz skrivet 05 mars 2017 kl. 00:07
Nice :D
Verkligen älska TB :)
Har det vändplattan i botten?

TB brukade dra timmer här uppe förr, eller ja, det blev inte så länge. 2st TB med varsin 2-takts V12:a med rakt rör utan ljuddräpare på full gas i uppförsbacke med tung last... Det var inte så populärt varken på dagar eller nätter  :P
Vändplattan ska sitta i mitten av tågen innanför sidovingarna, det verkar som att den inte användes så frekvent och monterades bort på flertalet och ersattes med tankar.

Kan tänka mig att vissa inte uppskattar lite dieselmuller.

Citat från: byStfn skrivet 03 mars 2017 kl. 23:09
Älskar den lite större skalan! Galet svår hytt att få till på den där, men jag tycker att bitvalet var bra!
Hytten tog några försök innan jag bliv nöjd, höll nästan på att ge upp men la det åt sidan medan jag höll på med andra byggen så fick det mogna  ;D

Citat från: Jesperrydhog skrivet 03 mars 2017 kl. 23:20
Det ser ut som ett av arbetsloken som då var här och hjälpte till men dom nya spåren som las på här i Laholm för ett antal årsen när dom byggde upp de nya rälsen i Halland 1995 . :)
de är barnverket. 

Inte omöjligt, dom här loken har vart med i några år och haft lite olika färger beroende på vilka som kört dom.


Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

bileam

Läste att de användes i arbetståg på sommartid.
Minns att jag läste om en HO-modell (i ett gammalt nummer av allt om hobby, tror jag) med fungerande vändplatta, det vore en utmaning att få till... 😉

Snygg modell, ser fram emot att få studera den i verkligheten!

12vtrain

Stämmer att jag byggt en version som jag lagt upp på Rebrickable, men det är en oredigerad version, och med de begränsningar som DLL har i vissa färgval. Jag har fått inspiration från dig i min nya version gällande plogarna på sidorna, samt att man kan byta front på loket, jag har dock gjort egna lösningar på de ideèrna. Har också snusat på en lösning att kunna göra den vändbar med PF, men inser att det är i princip omöjligt då viktfördelningen blir katastrofal om man vill hålla nere storleken på bygget utan att offra detaljer. Men eftersom jag precis skrev att det är i princip omöjligt, så kommer jag såklart att försöka lösa det. Problemlösning är ju det som driver mina byggen, fan ta mig......

Peter S

Hello Triston!

Peter

Tjusigt, det är min arbetsgivare som äger loken. Av tio byggda är åtta kvar numera. Av dessa har sex lok vändplattan borttagen för att få större dieseltank. De övriga två har vändplattan kvar, men den får av olika skäl inte användas.
Vi har generellt loken till makadamtåg, Qbx-sätten. Inte sällan står de och tankar utanför mitt kontor under högsäsong, och går de på tomgång skakar det i hela huset. :-)
I vinter har två av Tb-loken varit vinterrustade. De är starka och bra dragare till makadamtåg, lite nackdel är dåligt sikt när man går med långhuven först. Då behövs ett förarbiträde.
Förarhytten är ovanligt tyst, men de ger ju från sig ett mycket gott GM-ljud på utsidan. Någon av loken är dessvärre ombyggd med bra ljuddämpare.

pehter aka ibbe

Citat från: 12vtrain skrivet 06 mars 2018 kl. 08:23
Stämmer att jag byggt en version som jag lagt upp på Rebrickable, men det är en oredigerad version, och med de begränsningar som DLL har i vissa färgval. Jag har fått inspiration från dig i min nya version gällande plogarna på sidorna, samt att man kan byta front på loket, jag har dock gjort egna lösningar på de ideèrna. Har också snusat på en lösning att kunna göra den vändbar med PF, men inser att det är i princip omöjligt då viktfördelningen blir katastrofal om man vill hålla nere storleken på bygget utan att offra detaljer. Men eftersom jag precis skrev att det är i princip omöjligt, så kommer jag såklart att försöka lösa det. Problemlösning är ju det som driver mina byggen, fan ta mig......

Kan tipsa om gruppen Lego Train Ideas på Flickr där brukar det dyka upp en hel del tips på tekniker.
Eftersom jag har utlopp för funktioner på andra byggen plus att den här storleken inte funkar att köra på Legos kurvradier blir mina byggen mer passande i dioramor, så körbarheten är inte det primära.

Citat från: Peter skrivet 07 mars 2018 kl. 09:23
Tjusigt, det är min arbetsgivare som äger loken. Av tio byggda är åtta kvar numera. Av dessa har sex lok vändplattan borttagen för att få större dieseltank. De övriga två har vändplattan kvar, men den får av olika skäl inte användas.
Vi har generellt loken till makadamtåg, Qbx-sätten. Inte sällan står de och tankar utanför mitt kontor under högsäsong, och går de på tomgång skakar det i hela huset. :-)
I vinter har två av Tb-loken varit vinterrustade. De är starka och bra dragare till makadamtåg, lite nackdel är dåligt sikt när man går med långhuven först. Då behövs ett förarbiträde.
Förarhytten är ovanligt tyst, men de ger ju från sig ett mycket gott GM-ljud på utsidan. Någon av loken är dessvärre ombyggd med bra ljuddämpare.
Kul att höra att flertalet fortfarande är i drift, har tyvärr inte haft möjligheten att se (höra) dessa.
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

Peter

Citat från: pehter aka ibbe skrivet 07 mars 2018 kl. 11:03
Kul att höra att flertalet fortfarande är i drift, har tyvärr inte haft möjligheten att se (höra) dessa.

Jag kan ju kolla när de kommer till Värmland nu i vår inför första uppdrag, ska nog gå utmärkt att se närmare på en av dem då.

Peter

Citat från: bileam skrivet 05 mars 2017 kl. 12:08
Läste att de användes i arbetståg på sommartid.
Minns att jag läste om en HO-modell (i ett gammalt nummer av allt om hobby, tror jag) med fungerande vändplatta, det vore en utmaning att få till... 😉

Snygg modell, ser fram emot att få studera den i verkligheten!

Det var Rutger Friberg i Göteborg som byggde den modellen. Den schwischar förbi vid 7:45 i denna video:
https://www.youtube.com/watch?v=vqpx0AUpHVY
Det är tyskövning för dem som vill öva det, och merparten av det nya filmmaterialet i videon och intervjun filmade jag veckan efter påsk i fjol i hans hem. Rutger har haft ett rätt stort kontaktnät och för att göra en koppling till Lego så var han inblandad i nått kring första versionen av Lego Mindstorm, men jag vet inte exakt vilken roll han hade då.

bileam

Citat från: Peter skrivet 08 mars 2018 kl. 12:37
Citat från: bileam skrivet 05 mars 2017 kl. 12:08
Läste att de användes i arbetståg på sommartid.
Minns att jag läste om en HO-modell (i ett gammalt nummer av allt om hobby, tror jag) med fungerande vändplatta, det vore en utmaning att få till... 😉

Snygg modell, ser fram emot att få studera den i verkligheten!

Det var Rutger Friberg i Göteborg som byggde den modellen. Den schwischar förbi vid 7:45 i denna video:
https://www.youtube.com/watch?v=vqpx0AUpHVY
Det är tyskövning för dem som vill öva det, och merparten av det nya filmmaterialet i videon och intervjun filmade jag veckan efter påsk i fjol i hans hem. Rutger har haft ett rätt stort kontaktnät och för att göra en koppling till Lego så var han inblandad i nått kring första versionen av Lego Mindstorm, men jag vet inte exakt vilken roll han hade då.
Förvånar mig ju inte att det var Rutger Friberg, hans böcker och artiklar har gett många idéer och mycket inspiration!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.