Förslag på tävlingar och allmänt tävlingssnack

Startat av Anders67, 15 juni 2015 kl. 21:54

Föregående ämne - Nästa ämne

Odidoma

Skulle det vara gångbart/intressant att ha en tävling där vinnarens bidrag blir ett set lite som eventmodellen och som vi sen säljer till medlemmarna. tävlingen måste isf ha klara direktiv om antal bitar osv. Vi gillar ju alla att samla på saker + att föreningen får in $$$ så att föreningen kan bjuda medlemmarna på mat under det stora årliga eventet och att den som fixar design och tryck på lådor samt paketering får betalt för det. Sen vore det skönt om det kunde skickas med swebrickposten alternativt delas ut under sorteringsträffen.

Jag fick idén nyss och skrev den direkt så den kanske är helt ogenomtänkt/ogenomförbar.

Stigge72

Citat från: Odidoma skrivet 25 mars 2017 kl. 14:42
Skulle det vara gångbart/intressant att ha en tävling där vinnarens bidrag blir ett set lite som eventmodellen och som vi sen säljer till medlemmarna. tävlingen måste isf ha klara direktiv om antal bitar osv. Vi gillar ju alla att samla på saker + att föreningen får in $$$ så att föreningen kan bjuda medlemmarna på mat under det stora årliga eventet och att den som fixar design och tryck på lådor samt paketering får betalt för det. Sen vore det skönt om det kunde skickas med swebrickposten alternativt delas ut under sorteringsträffen.

Jag fick idén nyss och skrev den direkt så den kanske är helt ogenomtänkt/ogenomförbar.
Även om den inte skulle vara genomtänkt eller genomförbar (i sin nuvarande form), så är vi många här som kan hjälpas åt att utveckla den. Själv tycker jag att det låter som en intressant idé, men kan inte uttala mig om genomförbarheten.

Gideon

Det låter nästan som ett "Swebrick Ideas"? :)
Gillar tanken på att man skulle kunna tävla med design av motsvarande en eventmodell. Det finns ju många sätt att styra tävlingskriterierna för att minimera mängden jobb för "produktifieringen" av modellen, t ex se till så att det ska ingå en LDD-modell (för att lätt kunna skapa ritningen) och att det t ex bara får innehålla bitar som går att beställa från BaP.

lingonfil

Kul idé! Jag spånar vidare. =)

Jag fick en idé om att man kunde försöka gifta denna idé med lugbulken. Det skulle kunna lösa bitinköp, betalning, och förpackning av modellen. Det skulle också kunna bli en liten present till de som kommer till sorteringsträffen.

Man reserverar x antal (5 kanske?) bitar i bitlistan till bulken. När bitlistan för årets bulk presenteras så är det samtidigt startskottet till denna tävling. Utmaningen är att skapa en MOC med bitar från den befintliga bitlistan + x andra bitar. Det vinnande bidragets extra bitar tillkommer sedan till bitlistan för lugbulken (det blir kanske på något sätt vinsten).

När bulken beställs så beställs även bitar för y antal av denna MOC. Kostanden för dessa bitar sprids ut på alla deltagande i bulken så att deltagarna som masar sig till sorteringsträffen kan få denna MOC. Överskott av modellen blir till priser som delas ut vid årliga träffen.


Helgejohan3

Jag har också en idé om konkurrens. Hur man bygger en ny upplaga av en gammal lego set från före 2000 med moderna brikkor som bygger på den originale  byggnaden guide. Den modellen måste byggas på samma sätt som den ursprungliga men med delar efter 2010. Hva tyckar ni?

lingonfil

Citat från: Helgejohan3 skrivet 08 juni 2017 kl. 07:22
Jag har också en idé om konkurrens. Hur man bygger en ny upplaga av en gammal lego set från före 2000 med moderna brikkor som bygger på den originale  byggnaden guide. Den modellen måste byggas på samma sätt som den ursprungliga men med delar efter 2010. Hva tyckar ni?

Det är en bra idé på så sätt att man kan själv anpassa svårigheten/omfattningen genom att välja ett litet eller stort set. Här vore det också toppen om man kunde  få en lego set designer från före 2000 som domare. Det är antagligen för mycket begärt, men man kan ju slänga ur sig idén. Men jag tror det är bra om man ger utrymme att ta ut svängarna lite. Det finns många MOC:ers här som nog skulle få svårt att hålla sig helt trogen orginalet.

o0ger

Citat från: Helgejohan3 skrivet 08 juni 2017 kl. 07:22
Jag har också en idé om konkurrens. Hur man bygger en ny upplaga av en gammal lego set från före 2000 med moderna brikkor som bygger på den originale  byggnaden guide. Den modellen måste byggas på samma sätt som den ursprungliga men med delar efter 2010. Hva tyckar ni?

Kul idé!

Jag tror inte att man ska sätta för snäva regler. Man röstar helt enkelt på det bidrag som man tycker har gjort bäst tolkning.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Kwagge

Blir det någon mästarebyggare tävling i år? 12 april startade förra årets tävling...

Myko


Kwagge


Myko

Hopp, nu får jag överlåta svaren till krakfot, för mer än så visste jag inte. :)

Emma

Än så länge är det bara katthult och flemingsberg som utsetts till månadens MOC. Börjar kännas lite avlägset att kolla på mars-byggena så här mot slutet av sommaren. Hur vill vi ha det med månadens MOC-utmärkelser, nu när vi släpar flera månader? Förslag någon? Eller kanske krakfot har en snillrik plan?

Full Plate

Tycker också det känns lite konstigt med så pass mycket backlog i månadens MOC. Slutsatsen blev väl att varje månadens MOC skulle utses av en jury snarare än genom omröstning på forumet om jag minns rätt? Kanske bara att göra ett ryck och dra mars-juni på en gång så är vi ifatt?

Sen undrar jag om man kanske skulle lägga ut mer tävlingsinfo på framsidan? Har för mig att utlysning, röstning och resultat alla hamnade på framsidan tidigare, vilket kanske är, åtminstone delvis, en förklaring till det relativt låga deltagandet och röstandet i senaste tävlingen? Finns kanske andra anledningar, men gör väl inget att presentera en pågående aktivitet lite mer? Kul om det blir fler deltagare i nästa tävling :)

Sen får jag väl instämma med flera föregående talare i deras undran om vad som hänt med mästerbyggartävlingen. Kul om den skulle kunna komma igång snart :)

Boathill

Dom småbarnsförälder med skiftande möjligheter att bygga så tycker jag den tidigare kalendern var super (även om jag ännu ej kunnat vara med i en tävling), gav i alla fall en möjlighet att lite kunna planera vad man ska bygga härnäst. Vara med i en tävling eller vänta x månader till nästa etc.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.