Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

"Drinkmaskin" (Hälla upp från PET-flaska)

Startat av Aqualize, 27 februari 2011 kl. 14:27

Föregående ämne - Nästa ämne

Aqualize

Jag försökte slänga ihop något med lego technic/mindstorms inför en fest för att vinna kvinnornas beundran och männens respekt :)
Resultatet blev väl inte helt lyckat men det räckte till för att imponera.

Jag hade tyvärr inte tid att göra klart några sensorer och programmering inför festen så den fick fjärrstyras med PF motorer (drivning och styrning) och mobiltelefon till mindstorms NXT klossen (rotation och utskjut av flaska).
Jag hade inte heller ens en enda gång testat den, dvs hälla upp något, innan festen.
Vad som hände var att jag hade inte skjutit ut/upp/fram flaskan så tyngdpunkten låg på den sida som flaskans botten var tills den kom nära nog att dricka skulle rinna ut, då skiftade tyngdpunkten och eftersom det är lite stort spel på kuggarna så tippade det till rejält och den hällde ut rätt mycket på bordet :p

Skulle jag göra om den skulle jag nog inte använda en plattform som snurrar runt en centeraxel som denna för när man hade en full flaska (vilket jag inte hade vid uppvisningen) så går det riktigt trögt och mycket böjt lego. Istället så kan man ju låta flaskan ligga ner mer från början och använda linjära ställdon så man får högre precision när den häller upp. Precisionen var anledning till att styrningen fick linjära ställdon istället för att kugghjul mot svängkransarna (vis av tidigare projekt).

Vidare så är PF-kabeldragningen inte så fin men det är för att jag inte har förlängningskablar (inkommande via bricklink).

Jag har nya saker jag vill bygga så den här kommer inte slutföras, vilket kanske är lite synd men den har visat sig. Något praktiskt problem löser den ju inte (kanske döda tid när man vill hälla upp?).

Bilderna är klickbara:












Selander


sweMezza

Citat från: Aqualize skrivet 27 februari 2011 kl. 14:27
den hällde ut rätt mycket på bordet :p
Hoppas inga LEGO-bitar skadade sig ;).

När får vi se version två som kan blanda grogg själv :D?

Aqualize

Citat från: sweMezza skrivet 27 februari 2011 kl. 15:12
Citat från: Aqualize skrivet 27 februari 2011 kl. 14:27
den hällde ut rätt mycket på bordet :p
Hoppas inga LEGO-bitar skadade sig ;).

När får vi se version två som kan blanda grogg själv :D?
Min första tanke när projektet utformades i huvudet var att jag skulle skriva ett program för mobiltelefonen så man kunde välja på en uppsättning olika drycker som den skulle blanda till. Men det skulle nog krävas flera NXT "klossar" eller sådan där länk till PF-systemet. Jag har inte testat färgsensorn men den måste användas för att mäta hur mycket som hällts upp i ett glas (inga genomskinliga drinkar...).

Men visst drömma kan man. En jättestor apparat bestående som styrs av flera NXT:er och man bara matar in tomma glas i och får ut glasen fulla :)

Tobbe Arnesson

Ett fuskigt sätt att göra det på:

Gör specialkorkar till flaskorna (rom i den ena, cola i den andra - t.ex.), se bilaga.

Det röda är korken, det blå är en lång Hose, Rigid 3mm D. som når nära botten av flaskan, det gula är en Hose, Rigid 3mm D. som bara når innanför korken. Båda måste tätas mot korken.

På den blå kopplar du en pneumatikslang till ett glasfyllarmunstycke och på den gula en pneumatisk switch till en kompressor.

När du öppnar switchen skapas övertryck i flaskan som trycker ut innehållet via det blå röret.

Fort kommer det knappast gå med så tunna rör och slangar och inte heller blir det särskilt imponerande, men du kan lägga mer tid till sensor som detekterar att någon ställt i ett glas och liknande...
Blogg: Robotkampen

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.