Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Håveruds slussar som GBC

Startat av andreaseldh, 19 augusti 2017 kl. 22:32

Föregående ämne - Nästa ämne

andreaseldh

Vad ska man bygga för GBC, när man redan har fått näst flest röster för Lustiga huset under omröstningen i Halmstad och ett specialpris för Musikmaskinen i Linköping? Tanken har funnits länge men nu känner jag äntligen att jag har fått upp en sådan fart att jag törs presentera projektet: Håveruds slussar inklusive halva akvedukten!



Precis som med Lustiga huset, så kommer jag inte att göra en skalenlig kopia utan nöja mig med att försöka fånga den arkitektoniska andan. Dalsland center, den stora ljusgula byggnaden, kommer jag att lägga parallellt med kanalen och de båda slusskamrarna gör jag lika stora. Att jag bara tar med halva akvedukten är mest för att den blir så praktisk som utlopp till nästa GBC i slingan :D Forsen kommer tyvärr inte med, troligen inte järnvägsbron heller. Ända sedan jag var TFOL har mitt största intresse varit mekanik och detta kommer i första hand att vara en GBC, landskapet kommer i andra hand.

Modulen kommer att styras av Mindstorms och det behövs tre motorer. Motor nr 1 öppnar den nedersta porten och bollarna strömmar in. Motor nr 2 höjer vattennivån i slusskammaren samtidigt som den sänker nivån i nästa kammare. Enkel följd av aquamekanikens lagar vid lika stora kammare. Motor nr 3 öppnar mittenporten och bollarna byter kammare. Tillbaka till nr 2 igen som nu höjer i denna kammare och samtidigt sänker i den första. Jag vet inte om denna typ av multitasking är vanlig inom slussningsväsendet, men det ger ett effektivt flöde och sparar in en motor. När den övre kammaren har sin hösta nivå är det dags att öppna den sista slussporten och i samma effektivitetsanda gör jag nu detta samtidigt som jag öppnar den nedersta porten, alltså motor nr 1 igen. Mindstormsenheten har fyra utgångar, så att styra tre portar och två kammare separat går alltså inte. Men jag skulle kunna ta bort en av effektiviseringarna för att få det mer verklighetstroget. Eller så kanske jag verkligen bygger järnvägsbron också, den är ju faktiskt öppningsbar!

Bilderna nedan är en principskiss för slussportarna respektive det mekanisk höjbara "vattnet" i kamrarna. Det krävdes många försök innan jag fick tillräcklig lyfthöjd kombinerat med utrymmessnål mekanik. Det bygger alltså på en saxlift. Anledning är att jag av slitageskäl helst vill undvika saker som glider i rännor, det hade annars gått att göra löjligt enkelt med en ränna och en kuggstång. Min vana trogen bygger jag på sandwichplattor, men den nedre kammaren byggs alltså i en grop. Lex Rivendell får nog stryka på foten, detta monster blir 56 knoppar brett (exkl. akvedukten). Faktiskt ganska exakt lika brett som Lustiga huset och Musikmaskinen tillsammans. Och jag har heller ingen koll på hur jag ska bygga för att underlätta service. Ni får håll till godo med dessa elektroniska bilder tills vidare, det kommer (som alltid) att kosta en del att få ihop bitarna.

Emma


Nickexs

Ser lovande ut! :)
Ska du ha med någon motor i bygget? Du gillar väl sånt ;)

andreaseldh

Tack för uppskattningen!

Glömde förresten skriva att jag även kommer att bygga fönster så att man kan se "vattnet" stiga i slusskamrarna från sidan. Och det kanske blir en järnvägsbro trots allt, men i så fall tar jag mig nog friheten att spegelvända broklaffen av byggnadstekniska skäl.

andreaseldh

Här ser vi en skiss av akvedukten.



andreaseldh

En sömnlös natt resulterade i en borttagbar fönstervägg!

Boathill

Snyggt, jag vill se både GBC och den riktiga! :)

AndersI

Citat från: andreaseldh skrivet 19 augusti 2017 kl. 22:32Mindstormsenheten har fyra utgångar, så att styra tre portar och två kammare separat går alltså inte. Men jag skulle kunna ta bort en av effektiviseringarna för att få det mer verklighetstroget. Eller så kanske jag verkligen bygger järnvägsbron också, den är ju faktiskt öppningsbar!

Eller så låter du en enda utgång slå på/av en mekanisk sekvensmaskin, som i sin tur slår av och på de olika funktionerna med strömbrytare. Jämför med "Hick-hack"-kontroll i RC-flygets barndom (https://smfk.wordpress.com/category/gamla-radiostyrningar-del-1/) med vilken man kunde styra både sidoroder och höjdroder med en enda radiokanal. Trycksensorer kan parallellkopplas, så på insidan borde det räcka.

Alternativt - om du vågar - kan du låna mitt gamla LEGO Dacta-interface - det har 8 in- och 8 utgångar. Inte världens snabbaste reglersystem - datorn kommunicerar via serieport med interfacet, som i sin tur samplar portarna med ganska låg frekvens - men för en sån här konstruktion borde det fungera bra. Kan eventuellt medföra lite pyssel vid programmeringen (grundprogramvaran fungerar bara i Win 95, men jag skrev en egen själv som åtminstone går bra i XP, och borde fungera även i senare versioner). Kräver förstås en dator på plats...


andreaseldh

Citat från: AndersI skrivet 21 augusti 2017 kl. 08:59
Eller så låter du en enda utgång slå på/av en mekanisk sekvensmaskin, som i sin tur slår av och på de olika funktionerna med strömbrytare. Jämför med "Hick-hack"-kontroll i RC-flygets barndom (https://smfk.wordpress.com/category/gamla-radiostyrningar-del-1/)

Vi får se vad jag svarar när jag har läst igenom artikeln. Jag vill ha en viss långsam "värdighet" i rörelserna och planerar på en sekvens som tar 16 sekunder totalt. Då borde i normalfallet 16 bollar slussas igenom (det blev ju riktigt vitsigt). Med samma hastighet men utan den effektivisering jag har beskrivit ovan, tar det förstås längre tid vilket resulterar i fler bollar i taget. Och det är detta jag är orolig för. Om det är för många bollar i kammaren riskerar de att rinna baklänges i utrymmet mellan "vattnet" och slussporten. Överkurslösningen blir i så fall att bygga pilformat vatten och det vågar jag inte tänka på hur krångligt det skulle bli.

Akvedukten har nu fått ett helt valv och början på en sockel.

AndersI

Citat från: andreaseldh skrivet 21 augusti 2017 kl. 10:45
Vi får se vad jag svarar när jag har läst igenom artikeln.

Häng inte upp dig för mycket på hur Hick-Hack fungerade, det var bara ett exempel på mekanisk sekvensering. Kamskivor är ett annat exempel. Eller Akiyuki's Ball Factory...

Om flera saker alltid ska hända samtidigt (och i samma riktning) kan de drivas av en enda motor.

andreaseldh

Citat från: AndersI skrivet 21 augusti 2017 kl. 14:00
Om flera saker alltid ska hända samtidigt (och i samma riktning) kan de drivas av en enda motor.

Men i så fall är det ju det motsatta som jag skulle vilja men inte vågar/orkar/kan. Om man är två mycket erfarna och framför allt samtrimmade slussvakter så kan man släppa ut båtarna från den övre slussen samtidigt som man tar in nya i den nedre. Men i verkligheten har man för det första aldrig så bråttom på en turistkanal och för det andra är det oftast en ensam slussvakt som helst gör en sak i taget. Panamakanalen däremot kör på mitt effektiva sätt. Där har man dessutom en upp- och en ner-fil och det vatten som tappas ur från ner-filen används för att göra upp-filen ännu snabbare.

Jag har börjat fundera på hur jag skulle kunna få in den öppningsbara järnvägsbron i cykeln. Tanken är att var fjärde båt ska kräva öppning, så jag kommer nog att räkna upp en variabel så att jag vet vilket varv jag är på (det var värst vad lustifikationerna hoppar fram idag).

AndersI

Låter mer och mer som om du ska satsa på att låna Dacta-interfacet...

andreaseldh

Citat från: AndersI skrivet 21 augusti 2017 kl. 15:02
Låter mer och mer som om du ska satsa på att låna Dacta-interfacet...

Ja sex (motorer) är ju roligare än fyra, men jag har (tills vidare) hellre en snabb och effektiv GBC än en som visserligen är verklighetstrogen men strular. En annan, inte lika elegant, lösning på tillbakarinningsproblemet är att sälla panel 30413 i bakkanten på "vattnet". Eller göra en riktigt ful lösning med raka slussportar :P

andreaseldh

Citat från: AndersI skrivet 21 augusti 2017 kl. 08:59
Kräver förstås en dator på plats...

Jaså det också? I så fall nej tack.

andreaseldh

Det råkade visst bli en järnvägsbro också!



LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.