Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Pythagoreiska tripplar

Startat av Magnus den store, 05 april 2024 kl. 16:44

Föregående ämne - Nästa ämne

Magnus den store

Idag höll jag i en grundläggande Lego-kurs för några arkitekter. Jag körde i cirka en timme, så det var inga avancerade områden eller på djupet. De fick testa bygga lite snot, förskjutningar, träd och vinklar. Jag gick kortfattat igenom moment som:

  • Termer, bitnamn och skillnaden på element-id och design-id.
  • PaB/BL
  • Färger och namn hos Lego och BL.
  • Geometri
  • Växtlighet
  • Snot
  • Pythagoreiska tripplar

Det är den sista punkten som jag vill dela med mig av här. I det momentet tog jag fram 5 jiggar som jag valt att kalla för pythagoreiska kateter. Nedan visas tre stycken (röda).

4-5-katet.png 5-12-katet.png 8-15-katet.png

Det är avancerade mätinstrument med mycket hög precision. Noggrannheten är sanslösa 0,5-1,0 stud. Jiggarna används för att hitta fästpunkter för byggdelar eller hus i vinkel, illustrerat av de blåa byggdelarna nedan. Jag tycker det är bekvämare att använda jiggarna, än räkna eller gå på känsla (Lex Hogwarts Castle), men så är det också i linje med min personlighet.  ::)

Sned byggdel.png sned byggdel.png sned byggdel.png


Användarmanual och ritningar finns i bifogad pdf.
Pythagoreiska tripplar.pdf
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

MrUzagi

Jag har sett rätt invecklade förklaringar för hur man ska hitta fästpunkterna för det här tidigare. Det här var ju strålande enkelt. :D

AndersI


MrUzagi


Magnus den store

Citat från: MrUzagi skrivet 05 april 2024 kl. 16:59Det här var ju strålande enkelt.
Jo, har  man bara en timme så behöver det vara enkelt. Jag har använt liknande jiggar innan, men det här är en vidareutveckling.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Tunnan

Tack, högst användbart instrument 

danielbrrssn

Tack! Ska använda detta i veckans bygge. 

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.